سرکنسول ایران گفت: مطمئن هستیم با توجه به تمهیدات مقامات طرفین و جهت‌‌‌گیری ایران برای حمایت جدی از فعالان اقتصادی به‌‌خصوص تصویب تسهیلات ویژه برای صادرکنندگان کالای ایرانی، روابط اقتصادی ایران با همسایگان بیش از پیش توسعه خواهد یافت.

به گزارش جماران؛ سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل روز گذشته با حضور در مرکز اتاق بازرگانی اقلیم کردستان عراق، با رییس و اعضای این اتاق دیدار و تبادل نظر کرد.

مرتضی عبادی در این دیدار، ضمن بررسی توافقات قبلی، سه مسئله نبود حمل یکسره کالا، کمبود خودرو در طرف عراقی برای جابجایی کالا و عدم وضوح حق ترانزیت از طرف اقلیم و همچنین نبود مدیریت واحد در بازارچه، تعطیلات زیاد و محدودیت ساعت کاری از طرف ایران را بخشی از علل عدم رضایت تجار و بازرگانان طرفین دانست و ابراز امیدواری کرد با افزایش دیدارهای استانی در میان طرفین نسبت به افزایش روزافزون مبادلات تجاری اقدام شود. 

وی همچنین پیرامون بازگشت تحریم آمریکا به بهانه‌‌‌‌های حمایت از تروریسم و قدرت موشکی بر علیه ایران گفت: اگر همه حق داشته باشند درخصوص حقوق بشر و مقابله با تروریسم حرف بزنند، حداقل  آمریکا که با کشتار سرخ‌‌‌پوستان حکومت خود را شکل داد و از بمب‌‌‌های اتمی بر علیه دولت و ملت دیگر استفاده کرد و در بمباران شیمیایی مردم بی‌‌‌گناه سردشت و حلبچه توسط صدام از رژیم بعث حمایت کرد و بنیانگذار گروهک‌‌‌‌های تروریستی طالبان، القاعده و داعش است، نباید از حقوق بشر و قوانین بین‌‌‌المللی و تروریسم سخن براند.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: آمریکا آنچه را که باید برای دولت‌‌ها و ملت‌‌های منطقه آشکار کرد این بود که وقتی سران داعش که در نبرد نیروهای مسلح عراق تحت محاصره قرار گرفته بودند ولی با هلی‌‌‌‌برن آنها را از مناطق مخلتف از جمله حویجه و موصل جمهوری عراق نجات دادند، کجایند و قصد دارند از آنها بر علیه کدام یک از ملت‌‌‌‌‌های منطقه یا اروپا و آفریقا استفاده کند؟

عبادی در توضیح تاثیر تحریم در روابط اقتصادی، خطاب به اعضای اتاق بازرگانی اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: آمریکایی‌‌‌ها بر بی‌‌‌اثری تحریم خود واقفند و استثناء کردن کشورهای اصلی خریدار نفت ایران از تحریم، خود دلیلی بر استیصال این کشور در اجرای آن است چراکه کشورها به راحتی حاضر نخواهند شد منافع خود را فدای تصمیم ظالمانه طرف سومی که حمایت متحدان، سازمان ملل و ملت‌‌های آگاه را از دست داده است، کنند. 

وی افزود: قیمت و کیفیت و شناخت از توانمندی و ظرفیت همدیگر و سهولت در جابجایی کالا و همچنین اشتراکات تاریخی و فرهنگی، پیوندی مستحکم را در میان طرفین به وجود آورد که تحمیل تحریم از سوی طرف سوم بر روابط ایران و اقلیم را دشوار کرد. البته آمریکایی‌‌ها نیز با توجه به عدم همراهی کشورهای دوست، اتحادیه اروپا و سازمان ملل دریافتند که راه دشوار و بی‌‌‌نتیجه‌‌ای را باید به تنهایی طی کنند.

سرکنسول ایران در بی‌‌‌تاثیری تحریم دلاری آمریکا خاطرنشان کرد: کدام یک از شما تجار حاضر که از طرف‌‌‌های تجاری با ایران هستید، تاکنون قیمت کالای وارداتی از ایران را با دلار پرداختید؟ هیچ کدام؛ چرا؟ برای اینکه دلار از سال ۲۰۰۳ تاکنون در معاملات فیمابین ایران و عراق وجود نداشته و حذف شد لذا معاملات طرفین با ارز ملی صورت می‌‌‌گرفت. از این رو بود و نبود دلار در روابط تجاری با عراق تاثیری نداشته و حمل و نقل کالا نیز به کشتی سانچی مورد تحریم (غرق شده سال قبل) نیاز ندارد.

سرکنسول ایران اضافه کرد: مطمئن هستیم با توجه به تمهیدات مقامات طرفین و جهت‌‌‌گیری ایران برای حمایت جدی از فعالان اقتصادی به‌‌خصوص تصویب تسهیلات ویژه برای صادرکنندگان کالای ایرانی، روابط اقتصادی ایران با همسایگان بیش از پیش توسعه خواهد یافت.

عبادی یادآور شد: تحریم قلدورمآبانه آمریکا علیه ایران هیچ تاثیری در روابط اقتصادی با کردستان عراق ندارد

دارا جلیل خیاط، رییس اتاق بازرگانی اقلیم کردستان عراق و همچنین تنی چند از اعضا و فعالان تجاری نیز  در صحبت‌‌‌های جداگانه‌‌‌ای، ضمن بیان پیشینه همکاری‌‌‌های مشترک و یادآوری خدمات ویژه جمهوری اسلامی ایران نسبت به مردم کرد، روابط تجاری و بازرگانی با ایران را اقتصادی و در منفعت طرفین دانسته و تلاش مقامات برای گسترش هرچه بیشتر آن را ضروری دانستند‌.

تجار و بازرگانان کرد ضمن اعلام رضایت از کالای ایرانی، تحریم اقتصادی آمریکا بر علیه ایران را بی‌‌‌‌ارتباط با روابط اقتصادی ایران و کردستان عراق دانسته و بر گسترش تجارت فیمابین تاکید کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.