رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به پیچیدگی شرایط در افغانستان و مداخله قدرت‌های بزرگ در این کشور تصریح کرد: شورای صلح افغانستان مسئولیت مهمی برعهده دارد.

به گزارش جماران؛ رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران نیروهای آمریکایی در افغانستان را مانع اصلی تحقق صلح در این کشور خواند و تاکید کرد: ادعای واشنگتن برای برقراری صلح در افغانستان قابل اعتماد نیست.

سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در دیدار با محمد کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان در تهران گفت: حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان مانع تحقق صلح در این کشور شده است، ضمن آنکه مداخلات سایر کشورها نیز شرایط را در افغانستان پیچیده‌تر کرده است.

وی با ارزیابی نقش آمریکا در امور افغانستان اظهار داشت: آمریکا از افغانستان استفاده ابزاری می‌کند و ادعای این کشور برای برقراری صلح قابل اعتماد نیست. همچنانکه اقدام واشنگتن برای انتقال داعش از عراق و سوریه به افغانستان در تضاد کامل با ادعای تلاش آمریکا برای ایجاد صلح در افغانستان است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: خطر داعش در افغانستان با توجه به حمایت عربستان و آمریکا و استفاده ابزاری از آنها باید جدی گرفته شود.

خرازی با اشاره به پیچیدگی شرایط در افغانستان و مداخله قدرت‌های بزرگ در این کشور تصریح کرد: شورای صلح افغانستان مسئولیت مهمی برعهده دارد.

وی با تاکید بر اینکه ایران از دوران جهاد همواره سعی کرده است پشتیبان ملت افغانستان باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه صلح در افغانستان بر امنیت ایران و منطقه تاثیرگذار است، مورد استقبال ما است و آماده همکاری برای تحقق صلح در افغانستان هستیم.

محمدکریم خلیلی نیز ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در تحقق صلح در افغانستان را بسیار حائز اهمیت خواند. 

وی درباره روند صلح در افغانستان ابراز داشت: همه گروه‌ها و اقشار در افغانستان خواستار برقراری صلح هستند و در این رابطه اجماع ملی خوبی وجود دارد. ضمن آنکه تلاش ما نیز این است که در شیوه برقراری صلح به اجماع برسیم.

رئیس شورای صلح افغانستان اضافه کرد: ایجاد صلح در افغانستان مستلزم رویکرد عزتمندانه در قبال همه گروه‌های افغان و پیشبرد گفت‌وگوی بین افغانی و در فضای اعتماد متقابل است.

خلیلی با تاکید بر نقش مثبت ایران در افغانستان بیان کرد: کمک‌ها و پشتیبانی ایران از ملت افغانستان در سال‌های گذشته مورد تقدیر ملت افغانستان است و انتظار داریم در ایجاد صلح نیز مساعدت و نقش موثری ایفا کند.

وی ادامه داد: تسهیلات جمهوری اسلامی ایران در امر تحصیل صدها هزار دانش آموز و ۲۱ هزار دانشجوی افغان سرمایه عظیمی برای ملت افغانستان به ارمغان آورده و مورد تقدیر ملت افغانستان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.