آیت الله نوری همدانی گفت: در کتاب های فقهی به جا مانده از 500 سال گذشته، از اسم خلیج فارس نامبرده شده که نشان می دهد این خلیج از ابتدا خلیج فارس نام داشته است.

به گزارش جماران؛ آیت الله حسین نوری همدانی ازمراجع تقلید، گفت: خلیج فارس از ابتدا به این نام نامیده شده است ولی استکبار جهانی با این نام هم دشمنی دارد.

وی روز پنجشنبه در دیدار رئیس و معاونین سازمان نقشه برداری کشور ادامه داد: در کتاب های فقهی به جا مانده از 500 سال گذشته، از اسم خلیج فارس نامبرده شده که نشان می دهد این خلیج از ابتدا خلیج فارس نام داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه نقشه برداری برای کشور کاری مهم و بسیار خطیر است اظهار داشت: باید نقشه برداری های صورت گرفته، در عمل مورد استفاده مسئولان و برنامه ریزان کشور قرار گیرد.

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه باید قبل از وقوع حوادث به دنبال پیشگیری و علاج آن بود گفت: نقشه برداری می تواند بسیاری از مخاطرات و تهدیدات را نشان می دهد و این کمک بسیاری در مدیریت کشور می کند.

این مرجع تقلید همچنان با بیان اینکه در تاسیس یک نظام، قانون اساسی به عنوان رکن است و باید همه شئون فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر اساس این اصول پایه گذاری شود گفت: کار در جمهوری اسلامی علاوه بر برنامه ریزی و اقدام بر مبنای قانون اساسی، نیازمند اخلاص نیز هست که باید این موضوع مورد توجه مسئولان کشور قرارگیرد.

آیت الله نوری همدانی بیان کرد: مشکلات و تشنج های موجود در کشور ناشی از مدیریت ضعیف است به همین دلیل باید اداره جامعه در اختیار افراد توانمند قرار گیرد.

**رئیس سازمان نقشه برداری کشور نیز در این دیدار با بیان اینکه برای اداره کشور بیش از هرچیزی به اطلاعات نیاز داریم گفت: وظیفه این سازمان تامین اطلاعات مکانی برای برنامه ریزی است.

مسعود شفیعی، نقشه برداری را زیرساخت تمام زیرساخت ها دانست و گفت: تا زمانی که نقشه برداری وجود نداشته باشد بسیاری از خدمات و توسعه زیرساخت ها امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به تدوین نقشه دریایی خلیج فارس برای نخستین بار در کشور گفت: نقشه های دریایی خلیج فارس با این نام این سازمان تولید و در سطح جهانی منتشر شده است.

شفیعی تاکید کرد: پیش از این نقشه های دریایی خلیج فارس توسط انگلیسی ها تولید می شد که پس از 50 سال این نقشه ها توسط ایران به چاپ رسیده است.

وی در ادامه با بیان اینکه فرونشست زمین درکشور عاملی نگران کننده است، گفت: علت اصلی فرونشست ناشی از برداشت بی رویه از منابع آبهای زیرزمینی است به گونه ای که دربرخی دشت ها شاهد فرونشست 2 متری هستیم.

شفیعی ادامه داد: از دهه 30 هجری شمسی به صورت دوره ای عکس برداری های هوایی از سطح اراضی کل کشور صورت گرفته است که این آرشیو غنی از تصاویر و نقشه های هوایی مانع از آسیب به منابع دولتی و همچنین عاملی برای احقاق حق مردم در دعاوی حقوقی است.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور ادامه داد: نقشه های تولیدی عامل مهم برای برنامه ریزی در سطح کشور است و این نقشه ها کمک بسیار زیادی در تعیین تهدیدات و مخاطرات کشور است.

مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه برداری کشور، امروز در سفر به شهر مقدس قم با شماری از مراجع تقلید و علمای برجسته حوزه علمیه، دیدار و گفت و گو کرد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.