پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

اعضای هیئت مدیره سوئیفت را مدیران بانک‌های آمریکایی تشکیل می‌دهند. در روزهای گذشته، گزارش‌هایی از اختلافات داخلی در دولت ترامپ بر سر حفظ اتصال ایران به سوئیفت منتشر شده بود.

به گزارش جماران، مقام‌های آمریکایی روز چهارشنبه گفته‌اند انتظار می‌رود دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ارتباط ایران با «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی» یا «سوئیفت» را قطع نکند.

«واشنگتن‌فری‌بیکن»، از رسانه‌های نزدیک به جریان نومحافظه‌کار در آمریکا که از تشدید فشارها علیه ایران حمایت می‌کند این تصمیم احتمالی دولت ترامپ را «امتیاز ویژه» آمریکا به کشورهای اروپایی دانسته که خواستار حفظ اتصال ایران به سوئیفت بودند.

«سوئیفت» سرواژه‌ای است که از کنار هم قرار گرفتن حرف اول عبارت «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» در زبان انگلیسی ایجاد شده؛ این شبکه تراکنش‌های مالی جهانی را تسهیل می‌کند و مقر آن در بلژیک قرار دارد.

اعضای هیئت مدیره سوئیفت را مدیران بانک‌های آمریکایی تشکیل می‌دهند. در روزهای گذشته، گزارش‌هایی از اختلافات داخلی در دولت ترامپ بر سر حفظ اتصال ایران به سوئیفت منتشر شده بود.

واشنگتن‌فری‌بیکن، روز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه به رایزنی‌های میان مقام‌های آمریکایی و متحدان اروپایی این کشور نوشته ایالات متحده قصد دارد به ایران اجازه بدهد در سوئیفت باقی بماند. 

رسانه آمریکایی مدعی شده کشورهای اروپایی دولت ترامپ را برای نرم کردن مواضعش در قبال ایران، قبل از اجرایی شدن تحریم‌های ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) تحت فشار گذاشته است.

تصمیم دولت ترامپ با مخالفت نماینده‌های ضد ایرانی در کنگره آمریکا است. آنها معتقدند حفظ ارتباط با ایران با سوئیفت از فشار تحریم‌ها علیه ایران خواهد کاست. مقام‌های مطلع گفته‌اند علی‌رغم این مخالفت‌ها، ارتباط ایران با سوئیفت قطع نخواهد شد.

دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از توافق هسته‌ای با ایران در اردیبهشت‌ماه سال جاری اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهد کرد. ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. دور دوم تحریم‌ها از ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) اجرایی خواهند شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.