وزیر خارجه ترکیه گفت که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور پیشتر متذکر شده بود که ترکیه در حال خرید گاز طبیعی از روسیه و ایران است و اگر گزینه‌های بیشتری نداشته باشد، مجبور به تداوم خرید گاز از این دو کشور است.

به گزارش جماران؛ وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه از واشنگتن خواست تا  اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را که قرار است چهارم نوامبر (13 آبان) اجرا شود، متوقف کند.

«مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری «آناتولی» گفت که آمریکا درحال اجرای تحریم‌های یکجانبه علیه ایران است، اما بسیاری از کشورها آسیایی، اروپا و همین طور ترکیه مخالف آن هستند.

وی در این زمینه توضیح داد: «ما خواسته‌های ضروری خود برای معافیت از این تحریم‌ها را به آمریکا انتقال داده‌ایم.»

وزیر خارجه ترکیه گفت که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور پیشتر متذکر شده بود که ترکیه در حال خرید گاز طبیعی از روسیه و ایران است و اگر گزینه‌های بیشتری نداشته باشد، مجبور به تداوم خرید گاز از این دو کشور  است.

وزیر خارجه ترکیه در انتقاد از تصمیم‌گیری‌های یکجانبه واشنگتن گفت که آمریکا یک تصمیمی گرفت اما این تصمیم‌گیری بر همه اثر می گذارد.

 وی در این زمینه نیز گفت : «شما می‌توانید تصمیمی اتخاذ کنید، اما چرا می‌خواهید شرکت‌ها و کشورهای دیگر را جریمه کنید؟این تصمیم شورای امنیت شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست.»

 رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه گفت، آنکارا قبلا به آمریکا گفته که آخرین تصمیم‌گیری‌اش(درباره ایران) یک طرفه است و زمانی‌که کشورها با آن موافق نیستند، این جریان به اعتبار آمریکا آسیب خواهد زد.

چاووش اغلو ادامه داد: «بنابراین، قبل از اقدامی در این زمینه، شما باید به خصوص با کشورهای منطقه مشورت کنید. شما باید با کشورهایی که با ایران داد و ستد دارند،  مشورت کنید.»

وزیر خارجه ترکیه افزود که آمریکا به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای با ایران کناره گیری کرد ،اما کشورهای اروپایی از این توافق خارج نشدند.

وی در خاتمه افزود: «این مسئله نشان می‌دهد که اروپایی‌ها برای این توافق ارزش قائلند.»

 «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران نیز چند روز قبل در گفت‌وگو با خبرگزاری ژاپنی «کیودو» تاکید که ایران در شرایط فعلی، هم نفت خود را می‌فروشد و هم قادر است اقتصاد خود را حفظ کند.

به نوشته کیودو، وزیر خارجه ایران در این مصاحبه گفت که دولت آمریکا می‌تواند با بازگشت به توافق هسته‌ای که به‌صورت غیرقانونی از آن خارج شد و لغو تحریم‌هایی که پس از این خروج علیه ایران اعمال کرد،  مسیر را برای مذاکره با ایران هموار کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.