عربستان سعودی بزرگترین مشتری سلاح های آلمانی است. علاوه بر آلمانی ها، شمار زیادی از مقام های کنگره آمریکا نیز خواستار توقف فروش سلاح به عربستان سعودی شده اند.

به گزارش جماران؛ «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان گفت تا زمانی که تحقیقات در مورد قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عربستانی تکمیل نشده است، برلین نباید فروش سلاح به ریاض را تصویب کند.

ماس در گفت وگو با شبکه ARD اظهار داشت: تا زمانی که تحقیقات در حال انجام است و از آنچه که رخ داده، مطلع نشویم، دلیلی ندارد که تصمیم های مثبتی در مورد صادرات سلاح به عربستان سعودی اتخاذ شود.

عربستان سعودی بزرگترین مشتری سلاح های آلمانی است. علاوه بر آلمانی ها، شمار زیادی از مقام های کنگره آمریکا نیز خواستار توقف فروش سلاح به عربستان سعودی شده اند.

ماس همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا هفته آینده در کنفرانس اقتصادی ریاض شرکت خواهد کرد یا نه، گفت، در حال حاضر در هیچ همایشی در ریاض شرکت نمی کند.

بسیاری از رسانه ها و شرکتها حضور در کنفرانس اقتصادی «ابتکار آینده سرمایه گذاری» در عربستان را که قرار است تا 23 تا 25 اکتبر (اول تا سوم آبان) در ریاض برگزار شود، تحریم کرده اند.

ساعاتی پیش از مصاحبه تلویزیونی ماس، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در بیانیه مشترکی با وزیر خارجه اش اعلام کرد که روایت عربستان از قتل خاشقچی کافی نیست.

وی در این بیانیه با بیان اینکه «ما این اقدام را به شدیدترین لحن محکوم می کنیم» گفت: ما خواهان شفافیت سازی عربستان در مورد شرایط مرگ خاشقچی هستیم. اطلاعات موجود در مورد اتفاقات کنسولگری (عربستان در) استانبول کافی نیست.

خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (10 مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. دولت سعودی بعد از 18 روز سکوت و تکذیب بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی بامداد شنبه تایید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.

 اتریش: مرگ خاشقچی بر روابط اروپا با عربستان تاثیر می گذارد

پس از اعتراف دولت سعودی به قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار مشهور این کشور در کنسولگری عربستان در استانبول، وزیر امور خارجه اتریش با صدور بیانیه‌ای تصریح کرد که این مساله در رابطه ریاض با بروکسل تأثیر منفی خواهد گذاشت.

'کارین کنایسل' در این بیانیه عنوان کرد: ما با نگرانی ماجرای خاشقچی را تعقیب می‌کنیم. کشته شدن این روزنامه‌نگار در کنسولگری، تغییری درروند تحقیقات گسترده، مستقل و معتبر ایجاد نخواهد کرد. 

وی تصریح کرد: چنین حادثه عظیمی نباید بدون تبعات باقی بماند و این مساله به‌ویژه در رابطه اتحادیه اروپا و عربستان تأثیرگذار خواهد بود.

کنایسل یادآور شد: طی دو سال گذشته وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی بسیار وخیم‌تر شده و تعداد زندانیان سیاسی به‌شدت افزایش‌یافته است. برای مثال اوایل ماه جولای چندین زن تنها به جرم شرکت در یک نشست دستگیر و زندانی شدند.

وزیر امور خارجه اتریش با اشاره به انتقادهای داخلی درباره مرکز گفتگوی ادیان ملک عبدالله در وین گفت: کاملاً می‌فهمم که در وضعیت کنونی بحث در مورد این مرکز مجدداً آغازشده است. حتی در بین اعضای دولت نیز انتقادهایی در این زمینه وجود دارد. ازاین‌رو من مجوز بررسی وضعیت حقوقی این مرکز را صادر می‌کنم و در این راستا باشخصیت‌های مطرح در این زمینه در ارتباط هستیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.