پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

پس از دوهفته انکار از سوی مقامات سعودی؛

عربستان سعودی به قتل خاشقچی اعتراف کرد

خبرگزاری رسمی عربستان بدون نام بردن از ماهیت افراد بازداشت شده، مدعی شد که تحقیقات در خصوص کشته شدن این روزنامه نگار ادامه دارد.

به گزارش جماران؛ خبرگزاری رسمی عربستان (واس) دقایقی پیش تایید کرد : خاشقچی در نتیجه مشاجره در' کنسولگری ریاض در استانبول' کشته شده است.

واس بامداد شنبه اعلام کرد که دادستانی 18 نفر را که تمامی آنها اتباع سعودی هستند، در خصوص پرونده ناپدید شدن «جمال خاشقچی» در کنسولگری ریاض در استانبول بازداشت کرده است.

خبرگزاری رسمی عربستان بدون نام بردن از ماهیت افراد بازداشت شده، مدعی شد که تحقیقات در خصوص کشته شدن این روزنامه نگار ادامه دارد.

عربستان در حالی کشته شدن خاشقچی در کنسولگری خود در ترکیه را تایید می کند، که پیشتر مقام های سعودی منکر جان باختن این روزنامه نگار در مرکز دیپلماتیک خود در استانبول شده بودند.

همچنین منابع رسمی عربستانی همچنین گزارش دادند که در نتیجه تایید کشته شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه، «احمد العسیری» معاون سرویس امنیتی و اطلاعات عربستان و «سعود القحطانی» مشاور ارشد کاخ سلطنتی از مناصب خود برکنار شدند.

مجتهد فعال سعودی پیش از برکناری القحطانی، فاش کرده بود که وی از 9 اکتبر (17 مهر) در دفترش حاضر نشده است و در توئیتر حضور ندارد و فرد دیگری به جای وی در این شبکه اجتماعی مطلب می گذارد.

وی افزود: هنوز نقش واقعی القحطانی مشخص نیست، اما آنچه تایید شده است وی کینه شدیدی نسبت به خاشقچی داشت و دو تن از قاتلان این روزنامه نگار از افراد نزدیک به وی هستند.

همچنین این مقام ارشد کاخ سلطنتی همزمان با این حادثه با گذرنامه دیگری به عنوان شهروند عادی وارد ترکیه شده بود.

همچنین پیش از خبر برکناری العسیری که پیشتر سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی در جنگ علیه یمن بود، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز فاش کرده بود که عربستان قصد دارد برای نجات محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از بحران قتل خاشقچی، «احمد العسیری» را به عنوان مقصر قتل خاشقچی معرفی کند.

مجتهد ساعاتی پیش همچنین فاش کرد که ترس شدیدی، اطرافیان و نزدیکان بن سلمان را فرا گرفته است، چرا که ولیعهد برای نجات خودش، حاضر است هر یک از قاتلان پرونده خاشقچی را قربانی کند.

جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی در 2 اکتبر (10مهر) پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و تاکنون از سرنوشت وی خبری در دست نبود.

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا به توضیحات عربستان در این باره اعتماد دارد یا خیر، گفت: اعتماد دارم. البته هنوز زود است ما هنوز بررسی‌ها و تحقیقات خود را کامل نکرده‌ایم. اما فکر می‌کنم که این یک گام نخست بسیار مهم است.

وی افزود: به نظر من تفسیر سعودی قابل اعتماد و مرگ خاشقجی غیرقابل قبول است.

ترامپ همچنین گفت که مذاکرات با مقام‌های سعودی ادامه می‌یابد و شامل برخی سوالات درباره یکسری رخدادهای منتهی به مرگ این روزنامه نگار می‌شود.

وی همچنین گفته که با کنگره درباره دستیابی به یک پاسخ درست همکاری می‌کند.

با این حال، برخی از قانونگذاران آمریکایی در هر دو طرف تردید خود را درباره توضیح اعتراف سعودی برای ناپدید شدن خاشقجی اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.