فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در دوازدهمین نشست دوسالانه آسیا و اروپا (آسم) گفت که موضع کشورهای آسیایی در این نشست درباره حفظ برجام با اروپا همسان است.

به گزارش جماران؛ کشورهای آسیایی و اعضای اتحادیه اروپا با تاکید بر حمایت از برجام که برنامه های هسته ای تهران را محدود می کند، آن را پیمان مفید و موثری دانستند که توانایی دستیابی به اهدافش را دارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ماه مه (10اردیبهشت) با طرح ادعاهای بی پایه، خروج واشنگتن را از این توافق که به تائید شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز رسیده بود و از سرگیری تحریم های یکجانبه علیه ایران اعلام کرد.

به گزارش جماران؛ فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در دوازدهمین نشست دوسالانه آسیا و اروپا (آسم) گفت که موضع کشورهای آسیایی در این نشست درباره حفظ برجام با اروپا همسان است.

وی با اشاره به تلاش این نهاد برای استقرار سازوکار ویژه مالی ایران افزود: مطمئنم که اعضای اتحادیه اروپا در هفته های آینده با موفقیت به این تلاش ادامه خواهند داد.

براساس اعلام تارنمای رسمی اتحادیه اروپا، موگرینی همچنین درباره همکاری کشورهای آسیایی برای اجرایی شدن این سامانه تاکید کرد که همه شرکای آسیایی ما به دلایل امنیتی تمایل زیادی به اجرای کامل برجام نشان داده اند.

وی افزود که همواره شاهد موضع گیری مشابه شرکای آسیایی پیرامون لزوم حفظ برجام و پایبندی کامل ایران به این توافق بوده است.

اتحادیه اروپا و دیگر امضاکنندگان برجام مخالفت خود را با اقدام رئیس جمهوری آمریکا برای خروج یکجانبه از برجام اعلام و بر حفظ آن تلاش می کنند.

این نهاد اروپایی اعلام کرده است که بسته هایی را در حمایت از تجارت شرکت های خود با ایران و همچنین سازوکار مالی موسوم به SPV برای مصون داشتن تعاملات مالی اروپا با ایران ارایه می دهد.

موگرینی پیش تر گفته بود: سازوکار ویژه مالی در ماه نوامبر سال جاری میلادی (آبان ماه) راه اندازی خواهد شد.

اجلاس گروه آسیا - اروپا (آسم) در سال 1996 تاسیس شده و برای اولین بار در تایلند آغاز به کار کرد. گروه بین قاره ای ˈآسمˈ از کمیسیون اروپا، 28 عضو اتحادیه اروپا، 12 عضو اتحادیه همکاری های منطقه ای جنوب شرق آسیا «آسه آن» و نیز سه گروه منطقه ای و برخی دیگر کشورها از جمله مغولستان، پاکستان، استرالیا، نیوزیلند، هند، بنگلادش، قزاقستان، روسیه، نروژ، سوئیس و کرواسی تشکیل شده و در حال حاضر 53 شریک و 2سازمان بین المللی در این گروه حضور دارند. کشورهای عضو این گروه بیش از60 درصد از جمعیت و نزدیک به 60 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارند.

علاوه بر اجلاس سالانه این گروه، نشست هایی درخصوص موضوعات فرهنگی، اقتصادی، آموزشی، محیط زیست، مالی و خارجی با حضور وزرای کشورهای عضو برگزار می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.