جمعی از حقوق دانان و وکلای دادگستری در بیانیه ای ضمن محکومیت اقدام مغایر موازین حقوق بین الملل و حقوق بشری آمریکا در اعمال تحریم ضد ملت ایران، آمادگی خود را نسبت به پیگیری و استیفای حقوق مردم در مجامع و نهادهای بین المللی اعلام کردند.

به گزارش جماران، در این بیانیه آمده است: تحریم های یک جانبه اخیر که در تناقض فاحش با اصول و نصّ منشور ملل متحد بوده است، نه تنها مغایر اصول استقلال حاکمیت دولت ها و حق تعیین سرنوشت بوده حتی با ادعای مقابله با دولتی خاص و حمایت از حقوق مردم کشور نیز هیچگونه همخوانی نداشته و در واقع به جای مقابله مزبور نوعی تجاوز به حقوق ملت و تنبیه جمعی مردم محسوب می شود. 
این بیانیه خاطر نشان می کند:کمبود دارویی و احیاناً کمبود کالاهای ضروری و اساسی ناشی از اعمال فشارهای یک جانبه، این تحریم ها را در تناقض آشکار با اعلامیه حقوق بشر و میثاق های بین المللی حقوق مدنی سیاسی و حقوق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی نیز قرار داده است و مصداقی روشن از نقض حق حیات، حق اشتغال، حق رفت و آمد، حق تعیین سرنوشت و بسیاری دیگر از حقوق پذیرفته شده و مسلم در اعلامیه و میثاقین است که غالب کشورهای جهان خود را در ظاهر متعهد و ملتزم به آن معرفی کرده اند.
این بیانیه با اشاره به اینکه این تحریم ها ارائه خدمات اجتماعی و تأمین بسیاری از نیازهای زندگی و حیات شهروندان ایرانی را نیز هدف گرفته است می افزاید: این اقدامات غیر قانونی آمریکا در دسترسی به برخی داروها و امکانات درمانی، امکانات رفت و آمد و همچنین الزامات ادامه تحصیل و آموزش برای جوانان اختلالاتی را به همراه خواهد داشت که در تضاد با تعهدات حقوق بشری کشورها است. 
حقوق دانان و وکلا تأکید کرده اند: مجامع حقوقی بین المللی اعم از مجمع عمومی سازمان ملل، شورای امنیت و شورای حقوق بشر سازمان ملل و دیوان های بین المللی باید نسبت به این اقدمات غیرحقوقی، غیرانسانی و غیراخلاقی واکنش نشان داده و مانع تکرار سوابق تاریک تاریخی در زندگی بشرگردند. سوابقی که به واسطه اعمال غیرانسانی و غیراخلاقی حکومت های مستبد و ظالم و سکوت یا کوتاهی جامعه جهانی در مقابله با آن ها شکل گرفته و نمونه های آن در تاریخ خاورمیانه و کشورهای اسلامی نیز بسیار به چشم می خورد. 
در پایان این بیانیه یادآور شده است: هرچند دلالت تاریخ و به طور خاص تاریخ اسلام، نماینگر شکست این رویه های غیرانسانی و شیوه های دوران 1400 سال پیش است، با این وجود ما حقوق دانان و وکلای متعهد به دفاع از حق و عدالت، اقدام مؤثر و فوری در جهت کاهش هرچه بیشتر آسیب های ناشی از اعمال این تحریم های غیرقانونی را وظیفه خود دانسته و درجهت آن از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1029353
  • منبع: خبرگزاری صداو سیما
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.