رئیس‌جمهوری آمریکا در اظهارنظری دیگر درباره متحد نزدیکش کشورش گفت، به پادشاه عربستان هشدار داده است که بدون پشتیبانی ارتش آمریکا "دو هفته" هم در قدرت دوام نمی‌آورد.

به گزارش جماران، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه در جمع حامیانش در شهر ساوتهیون در ایالت میسیسیپی تاکید کرد: ما از عربستان سعودی محافظت می‌کنیم. شاید شما بگویید که آنها ثروتمندند. و من عاشق پادشاه، ملک سلمان هستم. اما گفتم "پادشاه، ما از شما حفاظت می‌کنیم. شما بدون ما دو هفته هم دوام نخواهید آورد. باید هزینه‌های ارتش خودتان را بپردازید."

رئیس‌جمهوری آمریکا مشخص نکرد که این سخنان را چه زمانی به سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان گفته است. به رغم این سخنان تند و تیز، دولت ترامپ رابطه نزدیکی با عربستان دارد و آن را خاکریزی علیه ایران در این منطقه می‌داند. ترامپ سال گذشته در اولین سفر بین‌المللی راهی ریاض شده بود.

براساس گزارش خبرگزاری دولتی عربستان (اس‌پی‌ای)، دونالد ترامپ شنبه با پادشاه عربستان گفت‌وگوی تلفنی داشت و آنها درباره تلاش‌هایی که در جهت حفظ عرضه برای تضمین ثبات بازار نفت و رشد اقتصاد جهانی می‌شود، رایزنی داشتند.

عربستان بزرگترین صادرکننده نفت جهان و رهبر دوفاکتوی اوپک است که اخیرا به علت بهای بالای نفت هدف انتقاد ترامپ قرار گرفته است. ترامپ سپتامبر در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل گفت اعضای اوپک "همچون همیشه مابقی جهان را پاره پاره می‌کند."

ترامپ تاکید کرد: ما از بسیاری از این کشورها در ازای هیچ چیز دفاع می‌کنیم و بعد آنها از ما سوءاستفاده کرده و نفت را به بهای بالا به ما می‌فروشند. اصلا خوب نیست. ما از آنها می‌خواهیم تا افزایش قیمت‌ها را متوقف کنند. ما از آنها می‌خواهیم تا کاهش قیمت‌ها را آغاز کنند.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از سایر متحدان کشورش شامل ژاپن، کره‌جنوبی و آلمان خواست تا مسوولیت مالی بیشتری از دفاع خودشان را بر دوش بکشند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.