کی بیلی هاچیسون، نماینده آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفته بود، گرچه آمریکا موافق راه‌حلی دیپلماتیک است اما این آمادگی را دارد که از راه نظامی نیز با روسیه مقابله کند.

به گزارش جماران؛ نماینده آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نوشت: من درباره حمله بازدارنده علیه روسیه صحبت نمی‌کردم.

به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا تهدید کرده بود، اگر روسیه توسعه سیستم‌ موشک‌های میان‌برد خود را پایان ندهد، با اقدامی نظامی این سیسم را درهم خواهد شکست.

کی بیلی هاچیسون، نماینده آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در این باره گفته بود، گرچه آمریکا موافق راه‌حلی دیپلماتیک است اما این آمادگی را دارد که از راه نظامی نیز با این اقدام روسیه مقابله کند.

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش گفت: به نظر می‌رسد کسانی که چنین سخن‌وری‌هایی می‌کنند، به مسئولیت خود آگاه نیستند. او ادامه داد، طرح چنین سخنانی بسیار خطرناک است.

پس از این اظهارات، نماینده آمریکا در ناتو در توئیتر خود نوشت: من درباره حمله بازدارنده علیه روسیه صحبت نمی‌کردم. نکته من این است: لازم است روسیه به پیروی از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بازگردد یا این که ما باید در راستای تأمین منافع آمریکا و ناتو با توجه به توانایی‌های این کشور خود را منطبق سازیم.

هاچیسون در ادامه نوشت: وضعیت فعلی با توجه به نقض آشکار از جانب روسیه غیرقابل‌قبول است.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد پیمانی است که میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق بسته شده بود. در این پیمان که اول ژوئن سال ۱۹۸۸ به اجرا درآمد، از جمله آمده است تولید سیستم موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد ممنوع است.

آمریکا بر این نظر است که روسیه در حال توسعه نوعی سیستم موشک‌های میان‌برد با کلاهک‌های اتمی است که می‌تواند در اندک زمانی و بدون آن که کشور مورد تهاجم فرصت کافی برای اقدام داشته باشد، آن را مورد حمله اتمی قرار دهد. آمریکا تولید چنین سیستم موشکی را ناقض پیمان ۱۹۸۸می‌داند.  روسیه با در اختیار داشتن این موشک‌های اتمی قادر خواهد بود مناطقی در اروپا را هدف قرار دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.