‌یک اقتصاددان عنوان کرد: یکی از علت های گرانی دلار، کنز دلار است، کنز و احتکار یک معنا دارد؛ احتکار برای کالا و کنز برای پول استفاده می شود، درصد زیادی از دلار ها اکنون در خانه و در جیب مردم است، مراجع باید فتوای حرمت کنز نسبت به دلار را بدهند، همانطور که با فتوای اقای شیرازی برای تنباکو باعث شد استفاده از تنباکو متوقف شود.

به گزارش جماران، محمد زمان رستمی، در توصیف دلایل تورم، گفت: یکی از دلایل تورم، تقاضای زیاد برای کالا است، این تقاضا می تواند ناشی از نیاز باشد و یا اینکه به دلیل مدگرا بودن جامعه تقاضای کالایی افزایش یابد. دلیل دیگر بحث عرضه است، هر کالایی که عرضه آن کم شود باعث تشدید تورم می شود. این کم شدن عرضه ممکن است ناشی از تحریم، خشکسالی یا احتکار باشد؛ به طوری که با کاهش عرضه کالا قیمت آن کالا افزایش می‌یابد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم اظهار کرد: تورم علاوه براینکه مبتنی بر مباحث اقتصادی است، مباحث روانی هم در آن دخالت دارند. در جامعه یک بحث روانی و انتظارات تورمی مطرح است که باعث تشدید تورم می شود؛ ریشه اصلی گرانی در کشور بیش از آن که ناشی از کمبود عرضه یا افزایش هزینه های تولید باشد ناشی از یک حالت روانی در کشور است. افزایش قیمت دلار باعث ایجاد یک موج روانی در کشور شد و مردم سریع واکنش نشان دادند، به طوری که حتی قیمت کالا های تولید داخل را هم افزایش دادند. در واقع شروع کننده بحث روانی تورم، مردم بودند.

شروع کننده بحث روانی تورم، مردم بودند

رستمی بیان کرد: مردم ما نشان داده اند هنگامی که کالایی با افزایش قیمت مواجه می شود خرید آن کالا را افزایش می دهند، این رفتار برخلاف کشورهای دیگر است و تورم را تشدید می کند، این واکنش به دودلیل رخ می دهد، اول اینکه انتظار افزایش قیمت در آینده را دارند و با این تفکر که در آینده این کالا گران تر می شود به خرید بیش از حد آن می پردازند، دوم اینکه کالا را به قیمت بالا می خرند تا به قیمت بالا تر بفروشند و نوعی دلالی را رواج می دهند.

وی عنوان کرد: قیمت سه برابر شده ولی تقاضا به دلایل روانی برخلاف منطق اقتصادی، افزایش یافته است، این عملکرد به عرف جامعه و فرهنگ یک ملت بر می‌گردد و متاسفانه این عرف در فرهنگ ما جا افتاده است. وقتی تولید کننده ببینید که با گران کردن کالا مردم بیشتر متقاضی هستند، کالای مورد فروش خود را گران تر می کند. این حالت روانی برخلاف تمام دنیا که کالایی گران می‌شود همه دست به دست هم می‌دهند تا آن کالا را نخرند، در کشور ما برخی مردم نشان داده‌اند زمان گران شدن کالا، بیشتر می‌خرند.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم با تاکید به مبحث روانی تورم خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم سفته بازی تقریبا نزدیک به صفر شد و گرانی در پایین ترین حد خود قرار داشت، ولی به دلیل یک جرقه اقتصادی به نام افزایش قیمت دلار، یک انقلاب تورمی  شکل گرفت، وقتی سفته‌بازی شروع شد به تدریج به طلا و‌ مسکن کشیده شد و بحث روانی تورم را تشدید کرد.

رستمی ضمن اشاره به نصف شدن قدرت خرید، بیان کرد: در فضای تورمی قدرت خرید مردم برخلاف اینکه کاهش پیدا کند، افزایش یافته و کالاهای بیشتری خریداری می‌شود، وقتی کالاها گران می‌شود و تورم رو به بالا است، یعنی قدرت خرید یک میلیون کارگر نصف و حتی یک سوم شده است، همچنین نظام کارگری ما نوعی برده‌داری پیشرفته است و اندکی رفاه را شامل می شود، اما این قشر مقدس،  قشری که پیامبر دستشان را می بوسد، با این قدرت خریدی که نصف شده است، هنگام تورم نمی توانند کالا بخرند، و با توجه به اینکه قدر ت مردم عادی نصف شده است، کسانی که این کالا های گران قیمت را می خرند، دلالانی هستند که نصف نقدینگی کشور را در اختیار دارند.

در کشور درصد کمی از مردم تولید کننده هستند

وی عنوان کرد: کشور ما کشور تولید نیست و درصد کمی از مردم تولید کننده هستند، به جای اینکه فرهنگ علوی که شامل تولید حداکثری و مصرف حداقلی است و انسان باید مزد بازوی خود را بخورد و درصدی از آن را در جای مفید خرج کند، بر کشور غالب شود متاسفانه فضای غالب بر فرهنگ کشور ما، سفته بازی است، یعنی امروز چیزی را بخرم تا بدون هیچ کار و تلاشی فردا چند برابر شود.

رستمی با اشاره به اینکه دلار مایه تورم است و به جامعه آسیب می رساند، بیان کرد: چون کشورایران  از منابع نفتی بهره‌مند است همواره مازاد تجاری داشته است، حتی زمانی که صادرات نفتی کم بود باز هم مازاد تجاری داشته است، در ایران  صادرات غیر نفتی و واردات با هم برابرند همچنین صادرات نفتی هم به آن اضافه می شود. ما دچار کمبود دلار نیستیم، پس با این حساب نباید قیمت مواد اولیه صادراتی گران شود، در صد بالایی از اقتصاد ما دولتی است و دولت خود وارد کننده مواد اولیه است. همچنین درصد بالایی از وارد کننده ها از ارز 4200 استفاده کرده اند.

وی افزود: یکی از علت های گرانی دلار، کنز دلار است، کنز و احتکار یک معنا دارد احتکار برای کالا و کنز برای پول استفاده می شود، درصد زیادی از دلار ها اکنون در خانه و در جیب مردم است، مراجع باید فتوای حرمت کنز نسبت به دلار را بدهند،  همانطور که با فتوای اقای شیرازی برای تنباکو باعث شد استفاده از تنباکو متوقف شود.

اعمال جریمه سنگین به محتکران

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم اظهار کرد: دلیل گرانی کالاهایی از قبیل پوشاک، احتکار است، پوشاک و کالاهای ضروری تولید می‌شود ولی به دلیل احتکار قیمت آنها افزایش می یابد، اگر هنگام کشف احتکار، جریمه سنگین به احتکار کننده بسته شود و همچنین به کشف و گزارش احتکار درصدی را به گزارش دهنده بپردازند، از نیروی مردمی جهت کشف دلار استفاده می‌شود و دیگر نیازی نیست دولت به خودش زحمت کشف احتکار را بدهد، می شود با حفظ اصرار و بدون بردن اسم از نیروی مردمی برای کشف احتکار کمک گرفت.

رستمی با اشاره به ایه قران مبنی بر اینکه خداوند قومی را تغیر نمی دهد مگر آنچه در نفسشان است تغیر پیدا کند، افزود: چیزی که همه ملت بخواهند همان اتفاق می افتد، کسی که زمینی دارد و با بالا رفتن قیمت، ارزش زمینش افزایش می‌یابد، تورم را دوست دارد، این عقیده بیشتر مردم است و اکثریت تورم را دوست دارند، خود این موضوع باعث پدید آمدن تورم شده است. هرچیزی که در جان ملت باشد، فردا زندگی‌شان بر همان صورت شکل می گیرد، جامعه بر مسیری که دوست دارد، حرکت می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.