رییس تشکیلات خودگردان فلسطین خاطرنشان کرد: ما صبورانه منتظر ابتکار عمل صلح او ماندیم اما تصمیمات و اقدامات او که با نقش و تعهد آمریکا در قبال فرآیند صلح کاملا منافات داشت، ما را شگفت‌زده کرد. در نوامبر ۲۰۱۷ دولت ترامپ دفتر سازمان آزادی‌بخش در واشنگتن را بست. رییس‌جمهوری آمریکا سپس از تصمیم خود برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل خبر داد و سفارت واشنگتن را از تل‌آویو به بیت‌المقدس انتقال داد.

به گزارش جماران؛ رییس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: اسرائیل قوانینی نژادپرستانه تصویب کرده که بر اساس آن از تمامی خطوط قرمز عبور می‌کند.

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به سخنرانی پرداخت و گفت: ما همواره در ابتکار عمل‌های متعدد جامعه بین‌الملل با هدف تحقق صلح میان ما و اسرائیلی‌ها مشارکت کامل و مثبت داشته‌ایم. ما از ابتدای دوره ریاست‌جمهوری ترامپ نیز به این مسیر ادامه داده‌ایم و من با او بارها دیدار داشته‌ام.

عباس خاطرنشان کرد: ما صبورانه منتظر ابتکار عمل صلح او ماندیم اما تصمیمات و اقدامات او که با نقش و تعهد آمریکا در قبال فرآیند صلح کاملا منافات داشت، ما را شگفت‌زده کرد. در نوامبر ۲۰۱۷ دولت ترامپ دفتر سازمان آزادی‌بخش در واشنگتن را بست. رییس‌جمهوری آمریکا سپس از تصمیم خود برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل خبر داد و سفارت واشنگتن را از تل‌آویو به بیت‌المقدس انتقال داد.

عباس ادامه داد: ترامپ مدعی شد که مساله قدس، پناهجویان و شهرک‌سازی‌ها را از روی میز مذاکره برداشته است. تصمیماتی از این دست ریشه‌های ملی مساله فلسطین را تهدید می‌کند و حمله‌ای به حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد در این زمینه محسوب می‌شود.

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار کرد: با توجه به این تصمیم‌ها، دولت آمریکا تمامی تعهدات این کشور را دچار مشکل کرده و تحقق راهکار تشکیل دو کشور را دچار تضعیف نموده است. این دولت نشان داده که ادعاهای آن در مورد نگرانی درباره وضعیت انسانی مردم فلسطین واهی است.

عباس گفت: بسیار متناقض است که دولت آمریکا هنوز هم راجع به معاهده قرن صحبت می‌کند.

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین تصریح کرد: کنگره آمریکا همچنان تاکید دارد که سازمان آزادی‌بخش فلسطین را که به عنوان تنها نماینده مشروع ملت فلسطین توسط اکثریت کشورهای جهان شناخته می‌شود، به عنوان سازمانی تروریستی بشناسد و این در حالی است که دولت فلسطین با اغلب کشورهای جهان از جمله آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم تعامل دارد.

وی اظهار کرد: من باز هم از ترامپ می‌خواهم که از تصمیم و فرمان خود در قبال مسائلی از جمله قدس، آوارگان و شهرک‌سازی‌ها صرف نظر کند تا دورنمای تحقق صلح و ثبات و امنیت برای نسل‌های آتی در منطقه روشن شود.

او ادامه داد: با توجه به تعهد ما در قبال صلح و راهکار دو کشور و مسیر مذاکره برای دستیابی به این مسائل –مسیری که ما هرگز آن را رد نکرده‌ایم–، در ماه فوریه در شورای امنیت طرحی را ارائه کردم و خواستار تشکیل کنفرانس بین‌المللی صلح بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد شدم. چنین کنفرانسی باید با مشارکت بین‌المللی بازیگران موثر در منطقه و عرصه جهانی باشد و رهبری آن را اعضای دائمی شورای امنیت و اعضای کمیته چهارجانبه صلح برعهده بگیرند.

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین بیان کرد: من باید بار دیگر تاکید کنم که ما مخالف مذاکره نیستیم و هرگز راه تعامل را نبسته‌ایم و باز هم دستان‌مان را به سمت صلح دراز می‌کنیم. صلح در منطقه ما بدون کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شرقی ممکن نیست. صلح با مرزهای موقت ممکن نیست.

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: از تمامی کشورهای جهان که هنوز دولت فلسطین را به رسمیت نشناخته‌اند، می‌خواهم روند این شناسایی را تسریع کنند. هیچ دلیل متقاعد کننده‌ای برای ادامه تاخیر در به رسمیت شناختن فلسطین از سوی برخی کشورها وجود ندارد.

او در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد: می‌خواهم به شما یادآوری کنم که اسرائیل به عنوان قدرتی اشغالگر هیچ یک از صدها قطعنامه شورای امنیت را از جمله قطعنامه اخیر ۲۳۳۴ سال ۲۰۱۶ اجرایی نکرده است. آیا پذیرفتنی است که اسرائیل در این زمینه مسئولیت‌پذیری نداشته و عواقب کار خود را نبیند؟ آیا پذیرفتنی است که اسرائیل دولتی فراقانونی باشد؟ چرا شورای امنیت به وظایف خود برای وادار کردن اسرائیل به التزام به قوانین بین‌المللی و پایان دادن به اشغال فلسطین عمل نمی‌کند؟

عباس گفت: ما از طرق مشروعی که توسط این نهاد بین‌المللی ایجاد شده، در مقابل اسرائیل اشغالگر ایستادگی می‌کنیم. ملت فلسطین و سرزمین فلسطین نیازی مبرم به حمایت بین‌المللی در این مقطع زمانی دارند.

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین خاطرنشان کرد: ما از کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به مردم در کرانه باختری و نوار غزه از طریق نهادهای مشروع فلسطینی استقبال می‌کنیم اما مخالف این هستیم که این حمایت به عنوان جایگزینی برای راهکار سیاسی باشد که به اشغالگری اسرائیل پایان دهد. این حمایت نباید به معنای جایگزینی برای برداشتن محاصره اسرائیل و پایان دادن به جدایی غزه و کرانه باختری باشد.

وی تأکید کرد: ما به تمامی توافقات خود با اسرائیل عمل کرده‌ایم؛ در حالی که این رژیم این توافق‌ها را زیر پا گذاشته است. اسرائیل مسئول عواقب چنین رویکردی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.