در شرایطی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود، خواستار کنار گذاشتن سیاست «جهانی‌سازی» شده بود، رئیس جمهوری فرانسه با ادبیاتی طعنه‌آمیز گفت: مبنای پیشرفت در موضوع ایران، توافق جهانی سال 2015 بود.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهوری فرانسه روز سه شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با طعنه به سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران گفت: وظیفه ما دامن زدن به تنش‌ها نیست، بلکه باید برنامه گسترده‌تری را سرلوحه قرار دهیم تا نگرانی‌های جامع‌تری را پوشش دهد.

«امانوئل مکرون» با انتقاد تلویحی از یک جانبه‌گرایی آمریکا و پیگیری سیاست فشار گفت که جهان در موضوع ایران «نیازمند گفت وگو و چندجانبه‌گرایی است».

در شرایطی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود، خواستار کنار گذاشتن سیاست «جهانی‌سازی» شده بود، رئیس جمهوری فرانسه با ادبیاتی طعنه‌آمیز گفت: مبنای پیشرفت در موضوع ایران، توافق جهانی سال 2015 بود.

وی همچنین بار دیگر بر درخواست گذشته فرانسه برای گفت وگو درخصوص برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را تاکید کرد.

مکرون با بیان اینکه نظم جهانی با بحران مواجه است ادامه داد: یک مسیری که می‌توانیم انتخاب کنیم، مسیر یکجانبه‌گرایی است؛ به این صورت که هر کشور منافع خود را دنبال کند. این سیاست به انزوا می‌انجامد.

وی گفت: پس از جنگ جهانی دوم، برای چند دهه، شاهد توازنی بر مبنای بلوک‌ها (شرق و غرب) بودیم. پس از آن اما ابرقدرت‌ها ظهور کردند و در سالیان گذشته، تعدد مراکز قدرت منجر به بی‌ثباتی شده است.

رئیس جمهوری فرانسه در سخنانی که طعنه مستقیم به اظهارات ترامپ تعبیر شد، درخصوص انزواطلبی هشدار داد و گفت: تنها اقدام جمعی است که می‌تواند از استقلال مردمان حراست کند. 

مکرون در بخش دیگری از صحبت‌های روز سه شنبه خود، به توافق آب و هوایی پاریس پرداخت و گفت که جهان با وجود خروج آمریکا از این توافق، به اجرای آن ادامه خواهد داد.

وی در همین ارتباط افزود: نباید هیچ توافق تجاری با کشورهایی امضا شود که عضو این پیمان نیستند. حتی آن هایی که تغییرات آب و هوایی را نمی پذیرند، از پیامدهای آن در امان نخواهند بود.

رئیس جمهوری فرانسه در پایان سخنان خود خطاب به سران کشورها گفت: لطفا به این وضعیت عادت نکنید. تضعیف چندجانبه‌گرایی را نپذیرید. بیایید بحران کنونی را حل و فصل کرده و با همکاری یکدیگر، با نابرابری‌ها به مبارزه برخیزیم. 

مکرون همچنین بخش عمده‌ای از سخنرانی خود در مجمع عمومی را به اهمیت تقویت جایگاه زنان و مبارزه با نابرابری‌های اقتصادی اختصاص داد.

تحلیلگران سیاسی سخنان رئیس جمهوری فرانسه را کاملا در مسیری خلاف سخنرانی ساعت پیش ترامپ دانستند.

رئیس جمهوری آمریکا در سخنان خود ایدئولوژی «جهانی سازی» را رد کرده و گفت که حامی دکترین «وطن پرستی» است.

وی عمدتا به مواضع‌ داخلی و خارجی آمریکا پرداخت و تلاش کرد تا با مبالغه، دولت و سیاست‌هایش را موفق نشان دهد.

هفتاد و سومین اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد از امروز (سه شنبه) آغاز به کار کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.