رییس جمهوری ترکیه با انتقاد تلویحی از اقدام آمریکا در ارسال سلاح به گروه های جنگجوی حاضر در شمال سوریه و با تروریستی خواندن آنها بیان کرد: بدون تردید کسانی که در راستای اهداف تاکتیکی خود، هزاران محموله سلاح از راه زمین و هوا برای تروریست های شمال سوریه می فرستند، پیامد دردناک این اقدام را خواهند دید.

به گزارش جماران؛ رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه با ایراد سخنانی در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: از همه طرف های درگیر در تحولات سوریه دعوت می کنم که از روند سیاسی عادلانه و پایدار برای حل مساله این کشور به شکلی سازنده حمایت کنند.

اردوغان در این سخنرانی که به طور زنده پخش می شد، افزود: با توافق اخیر سوچی، از حملات خونباری که ممکن بود علیه 3,5 میلیون غیرنظامی ساکن ادلب اتفاق بیفتد، با ایجاد منطقه کاهش تنش در اطراف این منطقه جلوگیری کردیم.

وی مدعی شد: با پاکسازی مناطق جرابلس و راعی در شمال سوریه از وجود عناصر گروه تروریستی داعش و منطقه عفرین از حضور اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و عناصر یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ)، چهار هزار کیلومتر از شمال سوریه را به محلی امن و آرام برای سوری ها تبدیل کردیم.

اردوغان با انتقاد تلویحی از اقدام آمریکا در ارسال سلاح به گروه های جنگجوی حاضر در شمال سوریه و با تروریستی خواندن آنها بیان کرد: بدون تردید کسانی که در راستای اهداف تاکتیکی خود، هزاران محموله سلاح از راه زمین و هوا برای تروریست های شمال سوریه می فرستند، پیامد دردناک این اقدام را خواهند دید.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین اظهار کرد: انتظار حمایت های بیشتری از ترکیه در مقابل موج مهاجرت بزرگی که درگیر آن شده ایم، داریم.

وی افزود: ترکیه تاکنون برای پناهجویان سوری 32 میلیارد دلار هزینه کرده، در حالی که تاکنون از طرف سازمان های بین المللی تنها 600 میلیون دلار و از سوی اتحادیه اروپا نیز 1.7 میلیارد دلار به این امر اختصاص یافته است.

رییس جمهوری ترکیه همچنین گفت: شورای امنیت سازمان ملل در خدمت منافع کشورهای دارنده حق وتو بوده و ساختاری ناظر بر ستم جاری است.

وی اضافه کرد: سازمان ملل متحد در تاریخ 73 ساله خود موفقیت های غیرقابل انکاری را به دست آورده ولی واقعیت این است که در طی زمان انتظار برای ایجاد صلح و رفاه برای بشریت را برآورده نکرده است.

اردوغان با اشاره به لزوم اصلاح ساختار سازمان ملل اظهار کرد: جهان بزرگتر از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت است و ما با اعتراض به این ساختار صدای مشترک وجدان انسانی شده ایم.

وی بیان کرد: از طرف ترکیه پیشنهاد می کنم که مجمع جوانان سازمان ملل با مرکزیت استانبول به شکلی فوری تاسیس شود.

رییس جمهوری ترکیه ادامه داد: بیایید سازمان ملل را به سخنگو و مجری انتظارات انسانیت از عدالت تبدیل کنیم.

وی محدود کردن کمک به فلسطینی ها و چشم پوشی در برابر ظلم علیه مسلمانان را موجب افزایش شجاعت ظالمان دانست و گفت: حتی اگر تمام دنیا به موضوع فلسطین پشت کند، ما به ایستادن در کنار مردم مظلوم فلسطین و دفاع از جایگاه تاریخی و حقوقی قدس به عنوان قبله اول خود ادامه خواهیم داد.

اردوغان با انتقاد از تحریم های آمریکا علیه ترکیه تاکید کرد: ما طرفدار حل مسائل بر اساس گفت و گوی سازنده و شرایط برابر هستیم و مانند تمام بخش های دیگر انتظار داریم در زمینه های اقتصادی نیز مسئولانه عمل شود.

وی اظهار کرد: هیچ کس نباید در مقابل لغو خودسرانه توافق نامه های تجاری و استفاده از تحریم اقتصادی به عنوان سلاح سکوت کند.

رییس جمهوری ترکیه تاکید کرد: برای جلوگیری از اختلال در نظام جهانی تجارت و تصمیم های یک جانبه، همه باید همکاری کنیم.

اردوغان تمام کشورها را به هوشیاری درقبال گروه گولن و مقابله با آن فرا ‌خواند و افزود: فتح الله گولن سرکرده این تشکیلات کودتاگر در پنسلوانیای آمریکا ساکن بوده و به 160 کشور جهان تروریست صادر می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.