رییس‌جمهوری کشورمان و وزیر امورخارجه در هفته جاری در سفر به نیویورک یکی از حساس‌ترین سفرهای تاریخ روسای جمهور و مقامات کشورمان به مجمع عمومی سازمان ملل را در چهل سال گذشته تجربه خواهند کرد؛ سفری که با حساسیت‌های داخلی و بین‌المللی فزاینده به لحاظ خروج آمریکا از برجام و هم‌زمان تلاش رییس‌جمهوری این کشور برای مذاکره مستقیم با ایران و نیز به لحاظ شرایط سیاسی و اقتصادی داخلی ایران مواجه است.

به گزارش جماران،  یکی از مهم ترین دیدارهای هفته جاری در نیویورک، برگزاری دومین نشست وزیران خارجه ایران و 1+4 درباره برجام و بررسی آخرین تحولات و اقدامات برای حفظ این توافق بین‌المللی در روز دوشنبه 24 سپتامبر (ساعت 20 به وقت محلی، ساعت 3:30 بامداد سه شنبه به وقت تهران) است که دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در اردیبهشت ماه سال جاری به طور یک جانبه از آن خارج شد.

با توجه به برگزاری این نشست یک روز قبل از سخنرانی رسمی دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل و با توجه به مواضع کشورهای اروپایی و روسیه و چین در حمایت از ادامه اجرای برجام و گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی که پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است، پیش بینی می شود شش کشور باقی مانده در برجام بیانیه سیاسی و محکمی را در حمایت از اجرای برجام و استمرار آن صادر کنند که پیامی جدی به اظهارات و مواضع احتمالی تند ترامپ علیه ایران و برجام تا کنون و نیز در سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل است.

ترامپ سال گذشته و در اولین سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل یکی از تندترین سخنرانی‌های تاریخ روسای جمهور ایالات متحده آمریکا را علیه ایران ایراد کرد که در تاریخ چهل سال گذشته ایران و آمریکا بی سابقه بود.

دومین دیدار مهم مرتبط با ایران سخنرانی حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل است که روز سه شنبه ساعت 13:30 به وقت محلی (20:30 به وقت تهران) انجام می شود.

هم چنین قرار است رییس جمهوری کشورمان روز چهارشنبه ساعت 13 به وقت محلی در کنفرانسی خبری به سوالات خبرنگاران و رسانه های آمریکایی و رسانه های خارجی مقیم آمریکا پاسخ دهد.


نشست شورای امنیت سازمان ملل که البته هنوز مشخص نیست درباره ایران است یا به مسایل کلی عدم اشاعه خواهد پرداخت نیز از دیگر نشست های مهم در هفته جاری است که طبق برنامه از قبل اعلام شده قرار است روز چهارشنبه هفته جاری ساعت 10 صبح به وقت محلی برگزار شود.

این نشست که با فراز و فرودهای زیادی تا کنون مواجه بوده، قرار است به ریاست دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برگزار شود که پیش بینی می شود ترامپ در این نشست مواضع تندی علیه ایران و برجام داشته باشد.

با توجه به حضور رییس جمهوری آمریکا، سران یا مقامات ارشد کشورهای عضو شورای امنیت نیز در این نشست حضور خواهند یافت. امانوئل مکرون، ترزا می، سرگئی لاوروف، اوو مورالس از جمله مقاماتی هستند که احتمال حضورشان در این نشست اعلام یا پیش‌بینی می شود.

احتمال مواجهه و تقابل مواضع کشورهای اروپایی، چین و روسیه که از برجام و استمرار آن حمایت می کنند و در روابط دو جانبه نیز با آمریکا دچار مشکلاتی شده اند باقی مانده نگرانی مقامات و کارشناسان در کاخ سفید را به خاطر احتمال تبدیل این نشست به صحنه رویارویی کشورها با ترامپ افزایش داده است. همچنین از دیگر نگرانی‌ها، حضور ایران در این نشست برای ایراد سخنرانی است.
رسانه‌های آمریکایی هفته گذشته به نقل از مقامات آگاه اعلام کرده بودند هدف نشست مذکور دیگر ایران نیست اما دونالد ترامپ روز جمعه در توییتی اعلام کرد که این هفته در نشست شورای امنیت درباره ایران صحبت می کند.

برخی کارشناسان با اشاره به درخواست مذاکره ترامپ با ایران بر این نظرند که تلاش آمریکا برای طرح مساله ایران در شورای امنیت، طوفان قبل از آرامشی است که او در سر می‌پروراند. ترامپ بدون توجه به نتیجه و کیفیت مذاکرات صرفا به دنبال نمایشی از مذاکرات با ایران است.

رئیس‌جمهور در یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست گفته است: پیشنهاد ترامپ برای مذاکره صادقانه نیست.
 
به گزارش ایسنا، هنوز مشخص نیست در صورتی که نشست شورای امنیت در نهایت با موضوع ایران تشکیل شود، ایران در چه سطحی در این نشست حضور پیدا می کند.
در عین حال این نگرانی وجود دارد که آمریکا موضوع نشست را به طور کلی درباره عدم اشاعه اعلام کند تا مانع از حضور ایران و موضع گیری کشورهای دیگر در حمایت از برجام و ایران شود در عین حال ایران را در سخنرانی‌اش هدف قرار دهد.
برخی منابع اعلام کرده‌اند چنانچه موضوع نشست، ایران باشد احتمالا وزیر امور خارجه کشورمان در نشست برای دفاع از مواضع کشورمان شرکت خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.