در بیانیه ای که در تارنمای وزارت خارجه انگلیس منتشر ‌شده، دو تصویر نقشه ایران برای اتباع انگلیسی و همچنین شهروندان دو تابعیتی درج‌شده که در نقشه اول بیشتر مناطق ایران به‌ جز مناطق مرزی شرق کشور به رنگ سبز است، اما در نقشه دوم بیشتر مناطق کشور برای سفر افراد دو تابعیتی به رنگ نارنجی است.

به گزارش جماران؛ وزارت امورخارجه انگلیس روز چهارشنبه نسبت به سفر شهروندان دو تابعیتی ایرانی - انگلیسی به ایران هشدار داد و تأکید کرد تنها در شرایط ضروری به این سفر اقدام کنند.

در بیانیه وزارت خارجه انگلیس همچنین آمده است که تمام اتباع این کشور بایستی خطر سفر به ایران را مدنظر قرار دهند.

در این بیانیه که در تارنمای وزارت خارجه انگلیس منتشر ‌شده، دو تصویر نقشه ایران برای اتباع انگلیسی و همچنین شهروندان دو تابعیتی درج‌شده که در نقشه اول بیشتر مناطق ایران به‌ جز مناطق مرزی شرق کشور به رنگ سبز است، اما در نقشه دوم بیشتر مناطق کشور برای سفر افراد دو تابعیتی به رنگ نارنجی است.

وزارت خارجه انگلیس پس از توافق هسته‌ای ایران و گروه پنج به‌علاوه یک، هشدار امنیتی برای سفر به ایران را به‌طور کامل لغو کرده بود. این مساله با استقبال زیادی از سوی فعالان عرصه گردشگری مواجه شد تا حدی که ایران در نمایشگاه بازار سفرهای جهانی در سال 2015 میلادی جزو یکی از مهم‌ترین مقاصد جدید توریستی معرفی شد.

اکنون این وزارتخانه با اشاره به اینکه دولت ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد هشدار داده که شهروندان انگلیسی به‌ویژه افراد دارای تابعیت مضاعف در صورت سفر به ایران با خطر رو به رو هستند. این بیانیه می‌افزاید که اگر یک شهروند دارای تابعیت دوگانه دستگیر شود توان دولت انگلیس برای حمایت بسیار محدود است.

رویکرد جدید وزارت خارجه در حالی اتخاذ می‌شود که دولت انگلیس در مورد آزادی نازنین زاغری که به جرم جاسوسی در ایران در زندان به سر می‌برد تحت‌فشار قرار دارد.

دو هفته پیش، در اولین روز از نشست پرسش و پاسخ نخست‌وزیر انگلیس به سؤالات نمایندگان مجلس پس از پایان ایام تعطیلات تابستانی، تولیپ صدیق اولین نماینده‌ای بود که موضوع خانم زاغری به میان کشید.

ترزا می نخست‌وزیر انگلیس در پاسخ اظهار داشت، دولت ایران تابعیت مضاعف را برنمی‌تابد و از این منظر قوانین بین‌المللی بر خانم زاغری مترتب نیست. او با این‌حال عنوان کرد که این مساله را با مقام‌های ایران پیگیری خواهد کرد.

از سویی جرمی هانت وزیر خارجه جدید انگلیس که با ریچارد رتکلیف همسر خانم زاغری در لندن ملاقات داشته، وعده داده است که برای آزادی وی تمام تلاش خود را به کار خواهد بست. 

«نازنین زاغری رتکلیف»، شهروند ایرانی - انگلیسی که به‌عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد، فروردین‌ماه سال 1395 در تهران دستگیر شد.

سپاه ثارالله کرمان مدتی بعد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «طی اقدامات اطلاعاتی گسترده در فضای مجازی و حقیقی یکی از سر شبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود، شناسایی و دستگیر شد.» پرونده زاغری سپس موردبررسی قرار گرفت و وی در دادگاه انقلاب به پنج سال حبس محکوم شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.