روبیو در نامه ای به جف سشنز وزیر دادگستری آمریکا از وی خواست که بررسی کند که آیا دیدارهای کری با ظریف «قانون لوگان» یا «قانون ثبت مامور خارجی» را نقض کرده است یا خیر.

به گزارش جماران؛ یک سناتور آمریکایی از وزارت دادگستری این کشور خواست تا مشخص کند آیا دیدار جان کری وزیر خارجه دولت اوباما با ظریف وزیر خارجه ایران ناقض قوانین ایالات متحده بوده است.

به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز، مارکو روبیو سناتور ایران ستیز آمریکایی از وزارت دادگستری کشورش خواست بررسی کند که آیا کری وزیر خارجه دولت اوباما قوانین این کشور را با دیدار با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران زیرپا گذاشته است.

روبیو در نامه ای به جف سشنز وزیر دادگستری آمریکا از وی خواست که بررسی کند که آیا دیدارهای کری با ظریف «قانون لوگان» یا «قانون ثبت مامور خارجی» را نقض کرده است یا خیر.

قانون لوگان در آمریکا هرگونه مذاکره افراد غیرمجاز با یک دولت خارجی در موضوع های مورد اختلاف میان دو کشور را ممنوع و چنین اقدامی را تنها به افراد تعیین شده از سوی دولت محدود می کند.

از سوی دیگر، قانون ثبت مامور خارجی شهروندان آمریکایی را ملزم می کند در صورتی که به نمایندگی از یک دولت، حزب سیاسی یا شخص خارجی در آمریکا فعالیت می کنند، جزئیات فعالیتشان را افشا کنند.

کری هفته گذشته در یک گفت و گوی رادیویی گفت که از زمان خارج شدن از وزارت خارجه سه یا چهار بار با وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده تا درباره برنامه هسته ای ایران و سایر موضوع ها بحث کند.

این اظهارات کری جنجالی در رسانه های آمریکایی برانگیخته و واکنش شدید جمهوریخواهان و به ویژه دولت ترامپ را در پی داشت.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری نوشت که این اقدام کری «غیرقانونی» و تنها به ضرر مردم آمریکا بوده است. ترامپ همچنین مدعی شد که کری به ظریف گفته است که برای نجات برجام باید منتظر پایان دولت ترامپ بمانند.

مایک پمپئو وزیر خارجه کنونی آمریکا نیز کری را متهم به تضعیف سیاست های واشنگتن کرده و دیدار وی با ظریف را «نامناسب و بی سابقه» توصیف کرد.

پیشتر نیز مطالبی پیرامون دیدار ظریف با کری در حاشیه کنفرانس های بین المللی منتشر شده بود که وزیر خارجه ایران دیدار با وی را در کنفرانس امنیتی مونیخ تائید کرد.

ظریف در این باره گفت: دیدار محرمانه نداریم. در حاشیه جلسات بین المللی با بسیاری از نخبگان که در افشای سیاست های دولت آمریکا تاثیرگذار هستند، گفت و گو داریم.

وی افزود: موضوع این جلسه بیشتر در مورد این بود که سیاست های رئیس جمهوری آمریکا در مورد برجام چیست و چگونه می شود در قبال این سیاست ها عکس العملی مناسب نشان داد تا ترامپ بیش از پیش در آمریکا و دنیا منزوی شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.