یک دیپلمات آگاه به واشنگتن پست خبر داده است که دولت ترامپ برنامه‌ای را که نیکی هیلی،‌ نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد برای برگزاری نشست با موضوع ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد به ریاست دونالد ترامپ در هفته آینده اعلام کرده بود رد کرده است.

به گزارش جماران، هیلی اعلام کرده بود که رئیس‌جمهوری آمریکا نشستی را در بزرگ‌ترین صحنه دیپلماتیک دنیا برای «نقض قوانین بین‌المللی از سوی ایران و بی‌ثباتی عمومی ایران که به سراسر خاورمیانه منتقل شده» برگزار می‌کند.

آمریکا که ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متخد را در ماه سپتامبر برعهده دارد، دستور کار نشست شورای امنیت را که یکی از اصلی‌ترین نشست‌های سالیانه مجمع عمومی ملل متحد است تعیین می‌کند. این اولین بار است که ترامپ هدایت یک جلسه در ملل متحد را با حضور مقام‌های بزرگ‌ترین کشورهای دنیا به عهده دارد.

اما تمرکز بر ایران سریعا نگرانی متحدان آمریکا را برانگیخت. آنها بر این باور هستند که این موضوع موجب بروز اختلاف‌های شدید میان آمریکا، فرانسه و بریتانیا درباره توافق هسته‌ای ایران که ترامپ در ماه می از آن خارج شد می‌شود.

دیگر مقام‌های آمریکا نیز این نگرانی را داشتند که بر اساس منشور سازمان ملل متحد، ایران به دلیل آنکه یک اختلاف است که مورد بحث قرار می‌گیرد، اجازه دارد که در این نشست شرکت کند و این امر باعث افزایش یک چشم‌انداز مخالفت سخت میان ترامپ و نماینده ایران می‌شود.

به گزارش پانا،‌حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان اوایل هفته آینده برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد راهی نیویرک خواهد شد.

روز گذشته بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با تأیید این خبر، مجمع عمومی را فرصت مناسبی برای دیپلماسی خواند و درباره نشستی که نیکی هیلی از برگزاری آن خبر داده بود وسطح حضور ایران اعلام کرد: «من هنوز اطلاع‌ ریزی از حضار و کسانی که در این نشست حضور پیدا می‌کنند و سطح آن‌ها ندارم. نمایندگی ایران در نیویورک در تلاش برای برنامه‌ریزی نشست‌هاست که یکی از موضوعات همین است و تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد.»

در پی اعلام خبر برگزاری نشستی با ریاست آمریکا در شواری امنیت سازمان ملل متحد با موضوع ایران، بسیاری از رسانه‌های داخلی درباره حضور حسن روحانی یا محمد جواد ظریف در این نشست گمانه‌زنی کردند اما به صورت رسمی مقام‌های ایران موضعی درباه برگزاری این نشست و شرکت ایران مطرح نکردند.

در حالی که برخی از تحلیل‌گران داخلی بر این باور بودند که حضور ایران در این نشست ضروری است و ایران با استفاده از دیپلماسی می‌تواند در این نشست پاسخ روشنی به آمریکا بدهد، بسیاری اخبار منتشر شده درباره برگزاری نشست در شورای امنیت با موضوع ایران را بازی سیاسی آمریکا برای تحریک اذهان عمومی در ایران و جهان و به نوعی سیاست این کشور با همراهی اسرائیل که در خبرهای غیر رسمی از حضور بنیامین نتانیاهو در این نشست خبر داده بود، می‌دانستند.

واشنگتن پست به نقل از ریچارد گرون،‌ عضو ارشد دانشگاه سازمان ملل متحد می‌نویسد که ترامپ ریسک برخورد با فرانسه و بریتانیا در موضوع ایران را در سازمان ملل متحد دارد.

گرون می‌گوید من فکر نمی‌کنم کسی این ایده رئیس‌جمهوری را دوست داشته باشد و می‌گوید این ایده مانند اقدام ترامپ در ناتو و جی 7 می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد.

واشنگتن پست همچنین می‌نویسد که پس از اعلام نیکی هلی مبنی بر اینکه دونالد ترامپ تأکید دارد که موضوع جلسه ایران باشد، آمریکا در بانیه‌ای موضوع نشست را فراتر اعلام کرد و به موضوع سلاح‌های کشتار جمعی و ... اشاره کرد و در نهایت نیز هفته گذشته برخی از مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که موضوع جلسه ایران نخواهد بود.

با این وجود یک سخنگوی ایالات متحده گفته است که آمریکا موضوع جلسه را تغییر نداد بلکه آن را توسعه داد اما بر اساس این گزارش شورای امنیت در نهایت ناچار خواهد شد که ایران را دعوت کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.