اگر قرار باشد در شورای امنیت دونالد ترامپ به عنوان رئیس دوره‌ای آن بنشیند و اتهاماتی را علیه ایران مطرح کند، عدم حضور ایران باعث می‌شود با وزنی که رئیس‌جمهور در آنجا دارد و بقیه پایین‌تر هستند، اتهامات به پای ایران گذاشته بشود و حتی ممکن است سرآغاز درخواستی از سوی ترامپ برای اقداماتی علیه ایران باشد.

به گزارش جماران؛ یک تحلیلگر سیاست خارجی گفت: سفر رئیس‌جمهور و شرکت در مجمع عمومی یک اهداف و بردی دارد که تاثیراتی خواهد داشت اما هیچ‌گاه نمی‌تواند معجزه کند؛ شرکت در جلسه شورای امنیت هم همین‌طور است.

چند روز قبل نیکی هیلی نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل خبر داد که در روز 4 مهرماه جلسه شورای امنیت سازمان ملل با محوریت بحث درباره ایران به ریاست دونالد ترامپ تشکیل جلسه خواهد داد. در ایران هم این بحث مطرح است که آیا حسن روحانی امسال در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند یا خیر؟ در این میان بعضی از چهره‌های اصولگرا معتقدند حسن روحانی نباید امسال به نیویورک سفر کند.  

علی خرم سفیر سابق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو این سفر را ضروری می‌داند و معتقد است بحث شرکت کردن ایران در جلسه شورای امنیت یک بحث فنی و حرفه‌ای است.

او ادامه داد: به عبارت دیگر اگر قرار باشد در شورای امنیت دونالد ترامپ به عنوان رئیس دوره‌ای آن بنشیند و اتهاماتی را علیه ایران مطرح کند، عدم حضور ایران باعث می‌شود با وزنی که رئیس‌جمهور در آنجا دارد و بقیه پایین‌تر هستند، اتهامات به پای ایران گذاشته بشود و حتی ممکن است سرآغاز درخواستی از سوی ترامپ برای اقداماتی علیه ایران باشد.

این تحلیلگر سیاست خارجی افزود: در چنین شرایطی به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود که ایران غائب باشد؛ غیبت ایران مساوی است با تصویب اقداماتی علیه ایران.

خرم با بیان اینکه حضور ایران در جلسه شورای امنیت می‌تواند فرصت مناسبی برای ایران فراهم کند، گفت: حضور ایران می‌تواند از یک‌سو اقدامات گذشته آمریکا را برملا کند و مهم‌ترین آنها بحث تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام است. بعد هم اگر اتهامات دیگری در زمینه نفوذ ایران در منطقه و...، باشد ایران بتواند به طور کامل، صریح و واضح برای جهانیان موضع خود را روشن کند و توضیح دهد.

او ادامه داد: از این جهت تصور بر این است که باید از نگاه فنی و حرفه‌ای چنین جلسه‌ای بدون جواب گذاشته نشود.

این کارشناس مسائل سیاست‌ خارجی درباره فواید حضور رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد: نبایستی از قبل یک امید واهی و رویایی برای سفر آقای رئیس‌جمهور تعیین کرد. سفر رئیس‌جمهور و شرکت در مجمع عمومی یک اهداف و بردی دارد که تاثیراتی خواهد داشت اما هیچ‌گاه نمی‌تواند معجزه کند؛ شرکت در جلسه شورای امنیت هم همین‌طور است.

او افزود: این را که ما در ایران عادت کرده‌ایم فکر کنیم اگر رئیس‌جمهور جلسه‌ای را شرکت کند جهان گلستان می‌شود، باید کنار بگذاریم. مجموعه کارها و عملکردهاست که می‌تواند ایران را به نتیجه برساند.

علی خرم در پایان گفت: قطعاً روابط ایران با بقیه کشورها، واکنش ایران به مسائل سیاست خارجی و اتهام‌های آمریکا و سیاست منطقه‌ای ایران و...، باید طوری حساب شده باشند که نتیجه مورد نظر ما حاصل شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1014765
  • منبع: اعتمادآنلاین
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.