تولید نفت ایران در ماه میلادی گذشته به ۳.۵۸۴ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۵۰ هزار بشکه در روز نسبت به نرخ تولید ۳.۷۳۴ میلیون بشکه در روز در ژوییه کاهش نشان داد.

به گزارش جماران؛ طبق جدیدترین گزارش ماهانه اوپک، تولید نفت ایران در اوت سال میلادی جاری به ۳.۵۸۴ میلیون بشکه در روز رسید.

گزارش اوپک بر مبنای منابع ثانویه نشان می‌دهد تولید نفت ایران در ماه میلادی گذشته به ۳.۵۸۴ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۵۰ هزار بشکه در روز نسبت به نرخ تولید ۳.۷۳۴ میلیون بشکه در روز در ژوییه کاهش نشان داد.

متوسط تولید نفت خام ایران در سه ماهه دوم سال میلادی جاری به ۳.۸۱۳ میلیون بشکه در روز بالغ شد که در مقایسه با ۳.۸۱۳ میلیون بشکه در روز تولید سه ماهه اول ثابت بود.

آمار تولید اوپک بر مبنای اطلاعاتی که از سوی ایران ارائه شده است، نشان می‌دهد تولید کشور در اوت سال میلادی جاری ۳.۸۰۶ میلیون بشکه در روز بود که در مقایسه با ۳.۸۰۶ میلیون بشکه در روز در ژوییه بدون تغییر ماند.

طبق آمار منابع ثانویه، مجموع تولید اوپک که متشکل از ۱۵ عضو است، به ۳۲.۵۶ میلیون بشکه در روز در ماه اوت رسید که ۲۷۸ هزار بشکه در روز نسبت به ماه پیش از آن افزایش داشت. تولید نفت خام در لیبی، عراق، نیجریه و عربستان سعودی افزایش یافت در حالی که در ایران، ونزوئلا و الجزایر کاهش یافت.

بر اساس گزارش ماهانه اوپک، ارزش سبد مرجع اوپک در اوت کاهش یافت اما برای چهارمین ماه متوالی بالای ۷۰ دلار در هر بشکه بود. این سبد بر مبنای ماه به ماه در اوت ۱.۰۱ دلار یا ۱.۴ درصد کاهش یافت و به ۷۲.۹۶  دلار در هر بشکه رسید. ارزش سبد مرجع اوپک از ابتدای امسال تاکنون ۶۹.۵۵ دلار در مقایسه با ۴۹.۷۳ دلار در مدت مشابه سال گذشته بود.

قیمت نفت سنگین ایران در ماه اوت ۷۰.۴۶ دلار بود که در مقایسه با ژوییه ۹۸ سنت یا ۱.۴ درصد کاهش داشت. متوسط قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۶۷.۹۴ دلار در هر بشکه در مقایسه با ۴۹.۲۷ دلار در مدت مشابه سال میلادی گذشته بوده است.

هشدار HSBC نسبت به ریسک نفت ۱۰۰ دلاری

بانک HSBC با بالا بردن دورنمای قیمت برنت تا سال ۲۰۲۰، هشدار داد کمبود ظرفیت تولید شناور ممکن است باعث شود این قیمت پایه جهانی به ۱۰۰ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کند.

بزرگترین بانک اروپا، جدیدترین موسسه مالی جهانی است که ارزیابی خود از قیمت نفت را به دلیل نگرانی‌های رو به رشد نسبت به تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر بازار مورد تجدیدنظر قرار می‌دهد.

این بانک در یادداشت تحقیقاتی نوشت: اگرچه ما به صراحت پیش‌بینی نمی‌کنیم نفت برنت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کند اما ریسکهای واقعی چنین رویدادی را می‌بینیم. این حقیقت که عرضه بسیار بالاتر از سوی کشورهایی مانند عربستان ضروری بوده در حالی که سطح ظرفیت تولید شناور پایین است، سیستم جهانی را در برابر اختلالات بیشتر عرضه به شدت آسیب پذیر می‌کند.

این بانک برای نخستین بار در ۱۵ ماه گذشته پیش‌بینی بلندمدت قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۹ را به ۸۰ دلار در هر بشکه در مقایسه با برآورد قبلی ۷۰ دلار افزایش داد. معرفی استانداردهای سخت گیرانه‌تر برای سوخت کشتی از سوی سازمان IMO در سال ۲۰۲۰ و تحریم صادرات نفت ایران از جمله نگرانی‌های عمده این بانک نسبت به مختل شدن بازار است.

جدیدترین گزارش اوپک بر مبنای آمار منابع ثانویه نشان داد تولید نفت ایران در ماه میلادی گذشته به ۳.۶۰ میلیون بشکه در روز رسیده است در حالی که تولید عربستان در همین مدت ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز بود.

بازبینی دورنمای قیمت نفت از سوی این بانک با اقدام مشابه از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا همزمان شد که دورنمای میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۹ را به ۷۳.۶۸ دلار در هر بشکه افزایش داد.

طبق گزارش "اس اند پی گلوبال پلاتس"، بازارهای نفت در سه ماهه چهارم امسال دچار محدودیت عرضه خواهند شد و ریسک سیاسی برای عرضه نفت به دلیل نگرانی‌ها نسبت به کاهش تولید ونزوئلا و مختل شدن تولید در عراق و لیبی بالاست.

تولید اوپک یک میلیون بشکه کمتر از تقاضا

بخش تحلیلی اوپک تصویر عرضه شدیدا محدود برای ادامه امسال را ترسیم و اعلام کرد تقاضا برای نفت اوپک تقریبا یک میلیون بشکه در روز بیشتر از سطح تولید این گروه در اوت است.

گزارش بازار ماهانه اوپک نشان داد تقاضا برای نفت اوپک در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۲.۹۱ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی می‌شود در حالی که میانگین تقاضا برای نیمه دوم سال میلادی جاری ۳۳.۵۰ میلیون بشکه در روز است.

در گزارش ماهانه اوپک پیش‌بینی شد محدودیت عرضه در سال ۲۰۱۹ تسهیل خواهد شد و تقاضا برای نفت اوپک به دلیل رشد سریع در عرضه غیراوپک، به ۳۱.۲۰ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می‌کند.

اوپک اعلام کرد وضعیت فعلی اقتصاد جهان و مسائل ژئوپلیتیک در چند ماه آینده به میزان فزاینده ای مورد توجه قرار می‌گیرد و روی بازارهای نفت جهانی تاثیر می‌گذارد. و ابهامات اقتصادی و پرسش‌های پیرامون تقاضای جهانی برای نفت به همراه تنش‌های ژئوپلیتیکی برای حفظ بازار متعادل در ماه‌های آینده باید لحاظ شوند.

استراتژی تولید

طبق آمار منابع ثانویه،  اوپک ۳۲.۵۷ میلیون بشکه در روز در اوت نفت تولید کرد که ۲۷۸ هزار بشکه در روز نسبت به ژوییه افزایش داشت.

عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده اوپک است، شاهد افزایش اندک تولید به ۱۰.۴۰ میلیون بشکه در روز بود که ۳۸ هزار بشکه در روز نسبت به ماه پیش از آن رشد داشت.

این کشور آمار افزایش ۱۲۴ هزار بشکه در روز تولید و تولید ۱۰.۴۱ میلیون بشکه در روز در اوت را به اوپک گزارش کرده است.

بنا بر آمار منابع ثانویه، عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، تولیدش را در ماه میلادی گذشته ۹۰ هزار بشکه در روز افزایش داد و به ۴.۶۵ میلیون بشکه در روز رساند اما خود این کشور تولید ۴.۴۶ میلیون بشکه در روز را گزارش کرد که نسبت به ژوییه بدون تغییر نشان داد.

همچنین بر مبنای آمار منابع ثانویه، تولید ایران در ماه میلادی گذشته ۱۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۳.۵۸ میلیون بشکه در روز رسید اما ایران ثابت ماندن سطح تولید خود در ۳.۸۱ میلیون بشکه در روز را گزارش کرد.

بزرگترین افزایش تولید در اوت را لیبی داشت که تولیدش را ۲۵۶ هزار بشکه در روز افزایش داد و به ۹۲۶ هزار بشکه در روز رساند در حالی که رشد تولید نیجریه به میزان ۷۴ هزار بشکه در روز، اندک بود.

کمیته نظارت بر توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک متشکل از شش کشور ۲۳ سپتامبر در الجزایر به منظور ارزیابی وضعیت عرضه و تقاضا و ارایه توصیه درباره سیاست تولید دیدار خواهد کرد.

انتظارات بر این است که کمیته مشترک وزیران اوپک و غیراوپک درباره ضرورت افزایش بیشتر تولید برای پوشش کمبود احتمالی عرضه در بازار گفت و گو کند.

اوپک و ۱۰ کشور غیراوپک مشارکت کننده در پیمان کاهش تولید در ۲۳ ژوئن برای افزایش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز و کاهش پایبندی بیش از حد به این پیمان که از ژانویه سال ۲۰۱۷ به اجرا درآمد، موافقت کردند.

عرضه و تقاضا

اوپک پیش بینی خود از رشد سالانه تقاضای برای نفت برای سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را به دلیل عملکرد پایین‌تر از حد مطلوب آمریکای لاتین و خاورمیانه تنزل داد و پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت ۹۸.۸۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ خواهد بود که ۱.۶۲ میلیون بشکه در روز رشد نشان می‌دهد. تقاضا در سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۴۱ میلیون بشکه در روز رشد می‌کند و به ۱۰۰.۲۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

بر اساس گزارش پلاتس، اوپک در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی خود از عرضه غیراوپک در سال ۲۰۱۸ را اندکی کاهش داد و ۵۹.۵۶ میلیون بشکه در روز برآورد کرد. اما طبق برآورد اوپک، در سال ۲۰۱۹ عرضه غیراوپک به ۶۱.۷۱ میلیون بشکه در روز جهش خواهد یافت و آمریکا، برزیل، کانادا، انگلیس، قزاقستان، استرالیا، چین و مالزی عامل اصلی این رشد خواهند بود. مکزیک و نروژ شاهد بزرگترین کاهش تولید خواهند بود با این حال پیش‌بینی سال ۲۰۱۹ در معرض ابهامات بسیاری قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.