وزیر مشاور در امور خارجی امارات در توئیتی ، نوشت : کاهش نفوذ و نقش کشورهای عربی در بحران سوریه نیازمند بازنگری جدی و کامل و درس هایی است که باید با تلخی و عقلانیت آنها را آموخت .

به گزارش جماران؛ یک روز بعد از برگزاری موفقیت آمیز اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه، امارات متحده عربی متحده در واکنش به این نشست، خواستار بازنگری در سیاست کشورهای عربی پیرامون دمشق شد.

'انور قرقاش' وزیر مشاور در امور خارجی امارات، کاهش نقش کشورهای عربی در تحولات سوریه را نگران کننده خواند و درس های بحران سوریه برای اعراب را تلخ ارزیابی کرد.

قرقاش در توئیتی ، نوشت : کاهش نفوذ و نقش کشورهای عربی در بحران سوریه نیازمند بازنگری جدی و کامل و درس هایی است که باید با تلخی و عقلانیت آنها را آموخت .

وی افزود : دور نگاه داشتن ادلب از درگیری خونین که غیر نظامیان را به خطر می اندازد اولویت این کشور و جامعه جهانی است .

مقام اماراتی فروردین ماه امسال هم بعد از نشست سران سه کشور ایران ، ترکیه و روسیه درباره تحولات سوریه ، از اینکه جهان عرب از تلاش های حل بحران سوریه کنار گذاشته شده و نقش طرفهای غیرعربی در منطقه افزایش یافته است، ابراز تاسف کرد.

او اظهار داشت : نشستی که میان روسای جمهور روسیه، ایران و سوریه بدون حضور طرفهای سوری و عربی برگزار شد نمایانگر اوضاع کنونی جهان عرب است.

قرقاش17 خرداد ماه امسال هم در مصاحبه ای به اشتباه بودن تصمیم برای اخراج سوریه از اتحادیه عرب اعتراف کرد .

او اذعان کرد : فکر می‌کنم بیرون انداختن سوریه از اتحادیه عرب اشتباه بود و به معنی آن بود که ما از هیچ اهرم سیاسی و هیچ کانال بازی برخوردار نخواهیم بود و نمی‌توانیم یک برنامه عربی برای حل مسئله سوریه ارائه دهیم.

اتحادیه عرب نوامبر سال 2011، همزمان با فشارهای غرب بر نظام قانونی سوریه عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآورد

اجلاس سه جانبه تهران دیروز(جمعه) با انتشار بیانیه ای به کار خود پایان داد و روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در این بیانیه بر پایبندی خود به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد تاکید و تصریح کردند که این اصول از سوی همگان باید محترم شمرده شود.

روحانی رئیس جمهوری ایران، پوتین رئیس جمهوری روسیه و اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در پایان نشست سه جانبه صلح سوریه در تهران بر عزم خود مبنی بر ادامۀ همکاری برای نابودی گروه های تروریستی تاکید کرده و با اعلام رضایت از دستاوردهای روند آستانه تنها راه حل بحران سوریه را فرآیند سیاسی و مذاکره دانستند. 

در پایان این اجلاس بیانیه مشترک 12 ماده ای در خصوص تحولات سوریه و همکاری سه کشور برای پایان دادن به بحران جنگ داخلی در این کشور منتشر شد.

نشست تهران سومین اجلاس میان سه کشور محسوب می شود. نشست های پیشین در سوچی و آنکارا برگزار شده بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.