شریعتمداری با اشاره به فرمایشات رهبری در خصوص افزایش روحیه امید در کشور اظهار داشت: در اصل ما نباید یک گلوله برف را تبدیل به بهمن در اقتصاد کنیم و در ایجاد هیجان و ناامیدی در اقتصاد و جامعه مشارکت داشته باشیم، حتی اگر قرار است با احتکار برخورد کنیم باید با پیشینه کارشناسی و بدور از هیجان و ناهماهنگی، انجام شود.

به گزارش جماران؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر به تبریز با فعالان صنعتی و معدنی آذربایجان شرقی دیدار کرد و در جریان مشکلات آنها قرار گرفت.

محمد شریعتمداری با اشاره به شرایط خاص کشور و تایید مشکلات در اقتصاد کشور گفت: بعد از ابلاغ سیاست‌های جدید ارزی محدودیت‌هایی در حوزه تولید و تجارت ایجاد شد که عموما قابل پیشگیری نبود لذا در ابتدا مقرر شد بدون محدودیت, ارز رسمی به همه کالاها برای واردات تعلق گیرد اما ظرف مدت کوتاهی بیش از ۵۰ میلیارد دلار صف ثبت سفارش ایجاد شد که دولت حتما باید کاری صورت می‌داد و یکی از اقدامات ایجاد بازار ثانویه است.

وی با اشاره به فرمایشات رهبری در خصوص افزایش روحیه امید در کشور اظهار داشت: در اصل ما نباید یک گلوله برف را تبدیل به بهمن در اقتصاد کنیم و در ایجاد هیجان و ناامیدی در اقتصاد و جامعه مشارکت داشته باشیم، حتی اگر قرار است با احتکار برخورد کنیم باید با پیشینه کارشناسی و بدور از هیجان و ناهماهنگی، انجام شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اینکه فردی بگوید میلیاردها دلار ارز از کشور خارج و تکلیفش روشن نشده در حالی که تولید کالای سرمایه‌ای و خط تولید بیش از چندماه طول می‌کشد و قانون فرصت شش‌‌ماهه را برای وارد کننده در نظر گرفته، صحیح نیست، مسئولان و افراد با نفوذ نباید با اظهارات ناامیدکننده یک مسئله عرفی و قانونی را تبدیل به بحران کنند.

شریعتمداری با اشاره به تلاش بخش خصوصی در همراهی دولت در شرایط خاص کشور تصریح کرد: فعالان اقتصادی یک گروه مرجع بزرگی محسوب می‌‌شوند که با محدودیت مواد اولیه مواجه هستند که این مسئله تابعی از تغییرات اقتصادی کشور است اما پایدار نخواهد ماند و در طول زمان رفع خواهد شد و اساسا تصمیمات دولت در مشاوره و با مشارکت فعالان بخش خصوصی و افراد متخصص به تصمیمات موثرتری تبدیل خواهد شد.

وی افزود: در تصمیمات و محدودیت‌های ایجاد شده برای تجارت کشور پس از بسته‌های ارزی، وزارت صمت به صورت مداوم با گروه‌های مرجع اقتصادی در حال مشاوره است و راهکارها بصورت تدریجی اعمال خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شرایط روز بازار خاطرنشان کرد: در شرایطی هستیم که هزینه انبارداری در بیرون از گمرک، از نگه داشتن کالا در گمرک کمتر است و امروز با افزایش زمان ماندگاری کالا و عدم اظهار در گمرک مواجه شدیم که وزارت صمت با همکاری گمرک در حال تدبیر و ایجاد راهکارهایی برای عرضه سریع‌تر کالا در بازار است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.