اردکانیان گفت :گفت: در سالی که دشمنان قصد ایجاد مشکل بر بستر کم آبی و کاهش تولید را داشتند، همکاری وسیع مصرف کنندگان موجب شد با کمترین مضیقه این دوران حساس پشت سر گذاشته شود.

به گزارش جماران؛ وزیر نیرو با اشاره به تدوین برنامه تفصیلی برق برای سال 98 گفت: انشاالله سال آبی 97-98 و تابستان 98 را به یکی از بهترین دوران‌های رونق و توسعه و استفاده صحیح از منابع آب و برق تبدیل کنیم.

رضا اردکانیان در مراسم بهره‌برداری از پروژه های توسعه و افزایش ظرفیت پست 230.63 کیلوولت برق مریوان اظهار کرد: امروز 7 پروژه با اعتبار 173 میلیارد ریال به بهره برداری رسید که تاثیر مهمی در پایداری شبکه برق، کاهش افت ولتاژ، جذب سرمایه گذاران و توسعه صادرات به کشور همسایه دارد.

وی افزود: با زیرساخت هایی که فراهم شده از کسانی که علاقه مند به مشارکت در نیروگاه های تجدیدپذیر هستند، دعوت می‌کنیم تا در این زمینه با ما همکاری کنند.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه آب و برق تاثیر مستقیمی در آسایش و امنیت مردم دارند، افزود: وزارت نیرو افتخار دارد بالاترین سطح تماس را با مردم دارد.

اردکانیان در ادامه با بیان اینکه تابستانی فراموش نشدنی به لحاظ همکاری با مصرف کنندگان داشتیم، تصریح کرد: امسال دومین سالی است که طی پنج دهه اخیر به عنوان سال خشک و کم بارش معرفی شده و استمرار افزایش دما که شرایطی جهانی بود موجب سد تا کمبود تولید داشته باشیم و نیروگاه های آبی به لحاظ کاهش مخازن نتوانستند در ظرفیت حداکثری کار کنند.

وی گفت: در سالی که دشمنان قصد ایجاد مشکل بر بستر کم آبی و کاهش تولید را داشتند، همکاری وسیع مصرف کنندگان موجب شد با کمترین مضیقه این دوران حساس پشت سر گذاشته شود.

اردکانیان خاطرنشان کرد: نیروگاه‌های مجازی نیروگاه‌هایی هستند که توسط مشترکان و با مصرف صحیح و به دور از بدمصرفی ایجاد می شوند.

وزیر نیرو در ادامه گفت: برنامه ریزی تفصیلی با کمک مدیریت ارشد صنعت برق برای سال 98 به عمل آمده و هفته آینده در هیئت دولت ارائه می شود تا انشاالله سال آبی 97-98 و تابستان 98 را به یکی از بهترین دوران‌های رونق و توسعه و استفاده صحیح از منابع آب و برق تبدیل کنیم.

وی با تشکر از تلاش هنرمندانه نمایندگان استان کردستان در مجلس در خصوص نحوه نظارت و پیگیری گفت: استمرار خدمات رسانی به‌ویژه در بخش برق مستلزم پرداخت مطالبات این بخش توسط مصرف کنندگان و عمدتا صنایع است. 

اردکانیان در نشست با استاندار، نمایندگان و شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق استان کردستان نیز در خصوص موضوع تخصیص آب به استان کردستان گفت: گزارش تخصیص را آماده کرده و آن را در اختیار استاندار کردستان قرار خواهیم داد، اما یقینا تصمیمی خواهیم گرفت که در برخورد با مردم استان کردستان و مردم سایر استان‌ها قابل دفاع باشد.

اردکانیان با تأکید بر اینکه افزایش درصد سطح زیرکشت آبی یک حقیقت است که باید اتفاق بیفتد، افزود: عقب ماندگی‌های چهل ساله ای وجود دارد که به یکباره قابل جبران نیست، اما تلاش می کنیم به سمت اصلاح این وضعیت برویم.

وی پروژه رینگ خطوط 400 کیلوولت آذربایجات تا خوزستان و پست‌های مربوطه را جزو طرح‌های بلندمدت برق عنوان کرد و گفت: این طرح نیازمند بیش از دو هزار میلیارد تومان اعتبار است و به دنبال آن هستیم تا از طریق بانک توسعه صادرات این مبلغ را تأمین کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه بایستی رسانه ها در انعکاس خدمات صنعت آب و برق به مردم نقش اساسی داشته باشند گفت: 10 هزار میلیارد تومان برای حوزه آب در این مناطق هزینه شده است که این هزینه از منابع عمومی کشور می باشد و بایستی اینگونه اقدامات به افکار عمومی اطلاع رسانی شود.

اردکانیان گفت: نیت همه ی ما این است که کار بیشتری در حوزه آب و برق باید صورت پذیرد تا رضامندی بیشتری از سوی مردم به‌وجود آید.

همچنین نمایندگان مردم کردستان در مجلس در این جلسه مطالبی را مطرح کردند که مهمترین آنها تخصیص آب بیشتر به کردستان با هدف افزایش درصد اراضی آبی، جلوگیری از انتقال آب سدهای کردستان به سایر استانها، ایجاد پست 400 کیلوولت برق، کمک اعتباری برای بازسازی لوله های فرسوده آب شهری و روستایی و پرداخت حقوق آبداران بود.

استاندار کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: میزان تخصیص آب در استان کردستان ناکافی و مردم نیز از این مسئله گلایه‌مند و خواهان جبران هستند.

بهمن مرادنیا با بیان اینکه به دلیل ضعف بخش صنعت بیشترین مصرف برق استان در بخش خانگی است، یادآوری کرد: از مجموع یک میلیون و ۲۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان تنها ۱۰ درصد آن به صورت آبی کشت می‌شود.

مرادنیا میزان آب‌های موجود در پشت سدهای استان را 5.3 میلیارد متر مکعب اعلام کرد و افزود: از این مقدار ۳۷۰ میلیون متر مکعب به بخش کشاورزی اختصاص یافته است که ضرورت دارد این معادله به نفع توسعه کشاورزی و افزایش درآمد مردم تغییر پیدا کند.

استاندار کردستان با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در موضوع تخصیص آب‌های استان باید بازنگری شود گفت: استان‌های همجوار ما میزان بهره‌مندی شان در تخصیص آب ۴۰ درصد است و ما نیز باید با برنامه‌ریزی مناسب به این میانگین دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه میانگین درآمد مردم استان نصف میانگین کشوری و در رتبه ۲۷ کشور قرار دارد گفت: بی‌گمان تخصیص مناسب آب به بخش کشاورزی افزایش درآمد و عامل ماندگاری مردم در روستاها خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.