آیت‌الله شبیری زنجانی با تاکید بر لزوم پرهیز از به کار بردن اشعاری که در آن شأن حضرات ائمه علیهم السلام رعایت نمی‌شود افزود: شایسته است مؤمنین به نحو أتم و أکمل شأن مجلس عزا را رعایت کنند و از انجام هر کاری که در آن شائبه سوء برداشت یا سوءاستفاده دیگران باشد، اجتناب نمایند.

به گزارش جماران؛ حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی محرم و صفر را خصیصه ممتاز مذهب تشیع دانست و از جوانان هیئتی خواست از این فرصت برای افزایش معلومات دینی خود استفاده کنند.

این مرجع تقلید در دیدار گروهی از جوانان مذهبی، قیام امام حسین علیه السلام را احیاکننده دین پیامبر اکرم(ص) و مسیر آزادگی خواند و تأکید کرد: باید از فرصت عزاداری برای زنده نگهداشتن راه شهدای کربلا بهره برد.

او خاطرنشان کرد: همه افراد باید تلاش کنند از محرم و صفر استفاده کنند و خیال نشود که این برنامه‌ها و این مجالس همه جا پیدا می‌شود. در همین مجالس با توسل به اولیای الهی، گره بسیاری از مشکلات باز می‌شود.

آیت الله شبیری زنجانی با اشاره به نقش وعاظ در برپایی صحیح آیین‌های عزاداری گفت: باید قدر این مجالس و منبر و برنامه‌های تبلیغی را بدانیم. این مجالس باید محل بیان معارف اهل بیت علیهم السلام و احکام شریعت باشد.

او با اشاره به سنت پیشینیان در استفاده از فرصت محرم و صفر برای آموزش احکام شریعت افزود: متاسفانه الان این سنت خیلی کم اجرا می‌شود. گاهی هم دیده می شود که در برخی از هیئت‌ها به منبر و وعظ کم توجهی می‌شود که این مسأله مطلوب عزای سیدالشهداء علیه السلام نیست.

این مرجع تقلید، منبر و مجلس سیدالشهداء علیه‌السلام را مکان آموزش افراد نامید و گفت: قسمت مهمی از اعتقادات مردم از همین مطالب اهل منبر و حتی اشعاری که خوانده می‌شود، شکل می‌گیرد و لذا باید در انتخاب مطالب مستند و اشعار، دقت بیشتری شود و جنبه هدایتگری و اصلاح برای جامعه مدنظر قرار گیرد. تسامح در گفتن مطالب غیر متقن و یا خواندن اشعار صحیح نیست.

او با تاکید بر لزوم پرهیز از به کار بردن اشعاری که در آن شأن حضرات ائمه علیهم السلام رعایت نمی‌شود افزود: شایسته است مؤمنین به نحو أتم و أکمل شأن مجلس عزا را رعایت کنند و از انجام هر کاری که در آن شائبه سوء برداشت یا سوءاستفاده دیگران باشد، اجتناب نمایند.

آیت الله شبیری زنجانی عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام را از بهترین عبادات برشمرد و گفت: این مطلب را باید همه ملت و بخصوص جوان‌ها به خاطر داشته باشند که با قدرناشناسی و استفاده نکردن از این فرصت و نعمت، خدای ناکرده این نعمت از ما گرفته نشود.

او تصریح کرد: شیعه در دنیا با عاشورا، امام حسین و ائمه طاهرین علیهم‌السلام شناخته می‌شود و فوق‌العاده بودن ائمه دوازده‌گانه شیعه –در هر بخش و حوزه‌ای- مورد تصدیق غیر شیعه حتی مخالفین است و این مطلب قابل انکار نیست.

این مرجع تقلید افزود: اینکه چنین شخصیت‌هایی نسل به نسل این‌گونه از نظر علم و تقوا و موقعیت اجتماعی ممتاز بوده باشند، در هیچ مذهب و فرقه‌ای سابقه ندارد و این امتیاز را باید قدر دانست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.