رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد پس از پایان دوره تصدی‌اش در سال آینده دیگر برای انتصاب مجدد در این سمت نامزد نخواهد شد.

به گزارش جماران، به نقل از خبرگزاری فرانسه، فدریکا موگرینی، وزیر امور خارجه سابق ایتالیا و رئیس کنونی سیاست خارجه اتحادیه اروپا که نقش بسیار مهمی را در حفظ توافق اتمی ایران ایفا کرده در جمع سفرای اتحادیه اروپا گفت: نهایت تلاشم را در مدت زمان باقی مانده می‌کنم تا این سمت را به طور آماده در اختیار جانشینم بگذارم.

دوره تصدی موگرینی در اکتبر سال آتی میلادی به پایان می‌رسد.

وی گفت: ما کارهای بسیاری داریم که باید امسال انجام دهیم. اول از همه باید آن چیزهایی را که تاکنون به دست آورده‌ایم حفظ کنیم. ما کارهای بسیاری برای تکمیل اقدامات باقی مانده باید انجام دهیم تا خانه را به صورت آماده در اختیار نفر بعد که این افتخار را دارد تا در این سمت فعالیت کند قرار دهیم.

موگرینی در سال 2014 میلادی و در سن 41 سالگی به عنوان نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه و سیاست امنیتی انتخاب شد.

وی در آن زمان با مقاومت کشورهای شرق اروپا مواجه شد که وی را فردی بدون تجربه و بسیار نزدیک و صمیمی با مسکو می‌دانستند اما موگرینی در توسعه چشمگیر ساختار امنیتی اتحادیه اروپا نقش بسزایی ایفا کرد و به شدت تلاش داشت تا کشورهای عضو همکاری‌های نزدیکتری داشته باشند و بودجه‌های بیشتری را هزینه کنند.

موگرینی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع سفرای اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: اتحادیه اروپا باید خودش را برای زمان‌های دشوار آماده کند و حضورش را در عرصه جهانی تقویت بخشد تا از فروپاشی کامل جهان جلوگیری کند.

وی افزود: اگرچه ایده چند جانبه گرایی بسیار چالش برانگیز است اما اروپا باید با شرکای بین‌المللی خود همکاری نزدیکتری داشته باشد. اروپا نباید از عرصه جهانی خارج شود بلکه باید در امور جهانی بیش از پیش مشارکت داشته باشد.

موگرینی در ادامه گفت: ما باید از فروپاشی کامل جهان جلوگیری کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: در حال حاضر اجماع نظری درخصوص راه‌حل‌های عملی برای مساله مهاجرت وجود ندارد و من از تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌خواهم تا مسئولیت بیشتری را در قبال مهاجران در مدیترانه از خود نشان دهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.