رئیس نهضت سوادآموزی و معاون وزیر آموزش و پرورش به تجمع آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی مقابل وزارت آموزش وپرورش واکنش نشان داد.

به گزارش جماران، علی باقرزاده (رئیس نهضت سواد آموزی و معاون وزیر آموزش و پرورش) در واکنش به تجمع روز گذشته آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی در مقابل وزارت آموزش و پرورش  گفت: آموزش‌دهندگان مدعی هستند که قانون اصلاح تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعیین‌تکلیف باید در مورد آنها اجرا شود، شهرستانها و مناطق آموزش و پرورش طبق قانون باید در تامین نیروی انسانی‌ و در رشته‌هایی که مورد نیاز است، این افراد به عنوان معلم حق‌التدریس تبدیل وضعیت کنند. مراجعاتشان به مجلس،  سازمان و به وزارت آموزش و پرورش در طول دو سال گذشته به خاطر این موضوع است.

وی ادامه داد: از طرفی آموزش و پرورش به دلیل تعریف نشدن عبارت" تجمیعی" و مشخص نبودن شرایط آموزش‌دهندگان مشمول، این بخش از قانون را قابل اجرا نمی‌دانند، هر چند که اقدام خاصی هم برای رفع ابهام نکرده‌اند.

باقرزاده تصریح کرد: من فکر می‌کنم عبارت آموزش‌دهنده تجمیعی در مقابل  آموزش‌دهنده فرد به فرد مطرح شده و هر کسی که بیش از دو نفر سوادآموز دارد مشمول عبارت آموزش‌دهنده تجمیعی می‌شود. به هر حال اختلاف‌نظر حقوقی در این زمینه بین بخش‌های مختلف وزارتخانه وجود دارد و تا الان قانون در مورد این آموزش‌دهندگان اجرا نشده است که البته مراجعات این افراد نیز طبیعی است. به هر حال بحث اشتغال در آموزش و پرورش و رسیدن به امنیت شغلی برای این افراد یک ضرورت است، زیرا در شرایط سختی در نهضت سواد آموزی کار می کنند.

وی ادامه داد: درصد با سوادی در بسیاری از استان‌ها بالا رفته و پیدا کردن بی‌سواد جهت تشکیل کلاس‌ها فوق العاده سخت شده است. همچنین در قبال کار سخت و طاقت فرسایی که انجام می‌دهند حق الزحمه کمی هم به آنها پرداخت می‌شود، لذا مراجعه آنها به وزارتخانه و سازمان حق آنها است و این وظیفه ما است که به این افراد پاسخ قانع‌کننده بدهیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که در نهایت برای رسیدگی به وضعیت این افراد برنامه‌ای در دستور کار قرار دارد؟ گفت: به هر حال اگر این قانون  ابهام دارد، برای رفع ابهام، قانونگذار مسیری را مشخص کرده و هرکسی که نسبت به عبارت تجمیعی ابهاماتی دارد، باید از مجلس استفسار کند و بگوید که منظور شما از آموزش تجمیعی چه بوده است؟ تا آنها توضیح بدهند. از طرفی آموزش و پرورش کسری نیرو دارد و این کسری نیرو را باید از بین افرادی که سال‌ها برای آموزش و پرورش کار کردند، تامین کند.

رئیس نهضت سواد آموزی با ارائه راهکار برای حل این مساله گفت:  مجلس باید به خواسته‌های موکلان خود توجه و اظهارنظر صریح و شفاف در مورد قالب این قانون ارائه کند و از فرصت الحاق یا ماده به قانون تعیین‌تکلیف استفاده کرده و رفع مشکل کند. باید ترتیبی داده شود تا افرادی که برای آموزش و پرورش کار کرده‌اند و تجربه مفید و صلاحیت معلمی دارند تعیین‌تکلیف شوند.

باقرزاده رئیس نهضت سواد آموزی در پایان بیان داشت: ۸۰ درصد از آموزش دهندگان ما دارای مدرک لیسانس هستند و سال‌ها هم در این حوزه کار کرده‌اند، بنابراین تجربه و صلاحیت تدریس در مدارس را دارند و از مربیان پیش دبستانی کم‌سوادتر یا کم‌تجربه‌تر نیستند، چون امروزه آنها می‌توانند به کلاس بروند و تدریس کنند، ولی آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی این حق را ندارند. اگر مساله صلاحیت‌‎های حرفه‌ای است آنها هم بدون تجربه و سابقه کار در کلاس‌های پیش دبستانی تدریس می کنند. آموزش دهندگان شهروندان این کشورند، نباید با آنها مثل شهروندان درجه دو برخورد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.