پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

رئیس سازمان میراث فرهنگی خبر داد:

افزایش 38 درصدی تعداد گردشگران خارجی در ایران

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: سرعت ایجاد اشتغال در بخش گردشگری 2 و نیم برابر سریعتر از سایر بخش هاست و توزیع عادلانه ثروت در صنعت گردشگری باعث تحرک روستاها و جلوگیری از مهاجرت به شهرها می شود.

به گزارش جماران؛ معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تعداد گردشگران خارجی در ایران طی چهار ماه اول امسال 38 درصد افرایش داشته است.

علی اصغر مونسان روز یکشنبه در شورای اداری شهرستان فیروزه افزود: پارسال پنج میلیون و یکصد هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کردند که بیشترین آنها از کشورهای آذربایجان، ترکیه، عراق و عربستان بودند.

وی اظهار داشت: بیش از یک هزار و 900 طرح در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در کشور با اعتبار 430 هزار میلیارد ریال در دست اجراست که تا پایان دولت تدبیر و امید یک هزار و 250 طرح به اتمام می رسد.

وی گفت: سرعت ایجاد اشتغال در بخش گردشگری 2 و نیم برابر سریعتر از سایر بخش هاست و توزیع عادلانه ثروت در صنعت گردشگری باعث تحرک روستاها و جلوگیری از مهاجرت به شهرها می شود.

معاون رئیس جمهوری افزود: سال گذشته 281 میلیون دلار صادرات غیر از فرش و زیور آلات و 250 میلیون دلار صادرات چمدانی صنایع دستی به خارج از کشور داشته ایم و بیش از یک هزار و 400 میلیارد تومان صنایع دستی نیز در داخل کشور فروخته شده است.

وی اظهار داشت: در شرایط تحریم، صنعت گردشگری می تواند جایگاه خوبی در اقتصاد کشور داشته باشد و در بودجه امسال نیز این صنعت از اولویت برخوردار است.

وی گفت: ژئو توریسم در استان خراسان رضوی با وجود معدن فیروزه در شهرستان فیروزه این استان آغاز می شود و در این شهرستان به هر میزان اعتبارات استانی اختصاص یابد به همان میزان از اعتبارات ملی برخوردار می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: شهرستان فیروزه در حاشیه شاهراه اصلی ابریشم قرار دارد و زیستگاههایی مربوط به دوران پیش از تاریخ در آن وجود دارد.

ابوالفضل مکرمی فرافزود: در بخش صنایع دستی 600 کارگاه و یک هزار و 200 هنرجو در این شهرستان وجود دارد و بومگردی در این منطقه از قابلیت بسیار برخوردار است که 2 مجوز در این بخش صادر شده است.

وی اظهار داشت: سالانه 40 تن سنگ فیروزه از معدن این شهرستان استخراج می شود که از این میزان 12 تن فرآوری می گردد و ثبت شهر فیروزه به عنوان شهر ملی صنایع دستی در حوزه فیروزه در دستور کار قرار دارد.

فرماندار شهرستان فیروزه نیز گفت: در دولت تدبیر و امید اعتبارات مرمت ابنیه تاریخی این شهرستان افزایش یافته و در این زمینه 37 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبارات استانی و 14 میلیارد ریال اعتبارات ملی به این شهرستان اختصاص یافته است.

ابوالفضل حکیم پور با بیان اینکه اعتبارات شهرستان در این بخش کفاف مرمت کاروانسرای شوریاب را نمی کند افزود: نرخ بیکاری در این شهرستان 12 درصد و تعداد جمعیت بیکار یکهزار و 243 نفر است که با سرمایه گذاری در بخش گردشگری شاهد کاهش بیکاری در این شهرستان خواهیم بود.

وی اظهار داشت: در سفر رئیس جمهوری به استان خراسان رضوی 190 میلیارد ریال و در سه سال گذشته بیش از 2 هزار میلیارد ریال به شهرستان فیروزه اختصاص یافته است.

وی گفت: در حوزه گردشگری امکان سرمایه گذاری در حوزه سنگ فیروزه وجود دارد و احداث موزه تخصصی فیروزه در این شهرستان در دستور کار قرار گرفته است.

شهرستان 42 هزار نفری فیروزه در 152 کیلومتری غرب مشهد واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.