دکتر هاشمی با بیان اینکه شرایطی که در سال 92 دولت را تحویل گرفتیم با امروز کاملا متفاوت است، خاطرنشان کرد: تلاش و مجاهدت ظریف و مجموعه وزارت امور خارجه، در قالب برجام در حوزه سلامت کاملا مشهود است.

به گزارش جماران؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزیر امور خارجه در طول پنج سال اخیر، چه در دوره مذاکرات و چه بعد از توافق هسته ای، خدمات بزرگی را به حوزه سلامت ارائه داد و در افزایش 2.5 برابری صادرات دارو و تجهیزات پزشکی نقش اساسی داشت.

سید حسن هاشمی روز شنبه در نشست مشترک با وزارت امور خارجه و امضای تفاهمنامه همکاری وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه تاکید کرد: وزارت امور خارجه در حوزه تامین دارو و مواد اولیه دارویی، رونق صنعت دارویی کشور، ورود و ساخت تجهیزات پزشکی و همچنین صادرات دارو و تجهیزات پزشکی که به 2.5 برابر افزایش پیدا کرده، بسیار نقش آفرین بود. 

وی گفت: همکاری وزارت امور خارجه با وزارت بهداشت، دغدغه مردم، بیماران، کودکان، بزرگسالان و سالمندان و زنان باردار، در حوزه دارو، واکسن و غذا و تجهیزات پزشکی را برطرف می کند زیرا یکی از اولویت های وزارت امور خارجه کمک به حوزه سلامت در دوران تحریم است.

وی افزود: همچنین همکاری وزارت امور خارجه، در راستای ارتقای همکاری ها و اجرای مصوبات شورای عالی سلامت و امینت غذایی، شروع شده است که در نهایت به امضای تفاهمنامه مشترک همکاری منجر خواهد شد. 

هاشمی با بیان اینکه شرایطی که در سال 92 دولت را تحویل گرفتیم با امروز کاملا متفاوت است، خاطرنشان کرد: تلاش و مجاهدت ظریف و مجموعه وزارت امور خارجه، در قالب برجام در حوزه سلامت کاملا مشهود است، البته برخی از اقدامات این وزارتخانه به صورت غیرمستقیم در حوزه سلامت موثر بوده، برای مثال در بحث مواد غذایی، سموم و نوع مواد اولیه ای که از رهگذر این توافقات حاصل شد نیز توانست ما را به منابع بهتر، اصلی تر و امن تر در حوزه غذا نزدیک کند. 

وزیر بهداشت درباره دفاتر نمایندگی وزارت امور خارجه در کشورهای دیگر بیان کرد: در سال های اخیر، دفاتر نمایندگی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران کمک بسیاری به حوزه سلامت کرده است، به ویژه در ژنو که محل استقرار سازمان جهانی بهداشت بوده است و در کشور ایتالیا که فائو در آن مستقر است، کمک شایان توجهی داشته است، البته در تمام کشورها، به ویژه در کشورهای منطقه امرو، شاهد این همکاری ها بوده ایم.

هاشمی با بیان اینکه زمینه های همکاری بین وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه زیاد است، اظهار داشت: دیپلماسی سلامت در بسیاری مواقع، مانند موضوع منا و حج می بسیار کمک کننده بود، بنابراین در این روزها نیز می تواند نقش موثری ایفا کند. 

وزیر بهداشت افزود: رابطه وزارت بهداشت در مقایسه با سایر دستگاه ها با کشورهای همجوار و همسایگان مان بهترین است، یعنی تقریبا با کشورهای مختلف منطقه اجماعی وجود دارد و در سطح بین المللی هم تقریبا مواضع یکسانی اتخاذ می کنیم.

وی ادامه داد: رقابت های معمول سیاسی که وجود دارد نیز خوشبختانه در حوزه سلامت هنوز ورود پیدا نکرده و در صورتی که ضرورت پیدا کند، طبیعی است، وزارت بهداشت هم شاید در حوزه دیپلماسی بتواند نقش آفرینی کند. 

هاشمی موفقیت جمهوری اسلامی ایران را در حوزه سلامت چشمگیر دانست و گفت: آنچه مسلم است اینکه جمهوری اسلامی ایران، در طول 40 سال گذشته در حوزه های مختلف پیشرفت های چشمگیری داشته است، اما موفقیت در حوزه سلامت بارزتر از سایر حوزه ها بوده است. 

وی افزود: این موضوع منتج از آمار بین المللی و ارزیابی های داخلی بوده است، به نظر می رسد، این موضوع به کشورهای منطقه قابل ارائه، در سطح بین المللی قابل معرفی و در حوزه آموزش و پژوهش و در حوزه ارائه خدمات به عنوان توریسم سلامت برای کشورهای همسایه قابل استفاده بوده و همین موضوع وجه مشترکی برای ارتقای روابط است. 

وزیر بهداشت ادامه داد: در این راستا، وزارت امور خارجه نقش اول را ایفا می کند، چرا که بدون همکاری این وزارتخانه، توانمندی های کشور معرفی نشده و از طرفی نمی توان از توانمندی های دیگر کشورها، برای رشد و ارتقاء بهره برد. 

وزیر بهداشت عنوان کرد: یکی از دستگاه های اجرایی که به طور ملموس نقش سیاست خارجی را چه در دوره بسط و چه در دوره قبض متوجه می شود، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و دلیل آن مراودات گسترده ای است که وزارت بهداشت به دلیل سلامت مردم ایجاد کرده است.

وی افزود: وزارت بهداشت باید در مرز دانش حرکت کند، زیرا مردم از ما انتظار دارند، در حوزه تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری ها، بالاترین استانداردهای بین المللی را رعایت کنیم، لذا وزارت بهداشت بر اهمیت وزارت امور خارجه در این زمینه واقف است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.