سفیر صربستان در تهران با تاکید بر عزم صربستان برای ارتقاء همکاری ها با ایران گفت: قرار است تفاهم نامه هایی در حوزه همکاری های کنسولی و همچنین بین بخش کشاورزی بلگراد و موسسه حفظ گیاهان تهران امضا شود.

به گزارش جماران؛ سفیر صربستان در تهران بر حل مشکلات از طریق مذاکره و نیز یافتن اقدامات مناسب اقتصادی تاکید کرد و افزود: تحریم ها روش مناسبی برای حل هیچ مشکلی نخواهد بود.

«دراگان تئودورویچ» با اشاره به روابط تهران - بلگراد اظهار داشت: روابط بین دو کشور در تقریبا در همه زمینه ها عالی است و تنها زمینه ای که هنوز جای ارتقا دارد حوزه اقتصادی است. 

وی حجم روابط تجاری 21 میلیون دلاری دو کشور را قانع کننده ندانست اما خاطرنشان کرد: به منظور توسعه مناسبات تجاری کمیسیون مشترک اقتصادی تهران و بلگراد دیداری در تاریخ 20 تا 22 ژوئن به ریاست محمد شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت ایران و راسیم لاجیک وزیر گردشگری، تجارت و ارتباطات صربستان برگزار شد.

سفیر صربستان در تهران یادآور شد: دو طرف در این کمیسیون برای بهبود مناسبات تجاری و هم سطح کردن آن با سایر حوزه های همکاری مذاکرات سازنده ای داشتند. 

تئودورویچ با بیان این که هدف اصلی این کمیسیون یافتن راه هایی جهت ارتقاء حجم مبادلات تجاری بود، ادامه داد: گروههای مختلفی در حوزه کشاورزی و انرژی در این جلسه شرکت داشتند و اکنون منتظر تلاش دو طرف چه برای تحقق اهداف این کمیسیون هستیم.

وی با اشاره به سفر محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت به صربستان گفت: در جریان این سفر سه تفاهم نامه در حوزه حفظ گیاهان و کشاورزی، حوزه حمل و نقل هوایی و اهداف کمیسیون مشترک دو کشور امضا شد.

این دیپلمات صربستانی با تاکید بر عزم صربستان برای ارتقاء همکاری ها با ایران گفت: علاوه براین، قرار است تفاهم نامه هایی در حوزه همکاری های کنسولی و همچنین بین بخش کشاورزی بلگراد و موسسه حفظ گیاهان تهران امضا شود.

تئودورویچ در ادامه به سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به بلگراد اشاره کرد و گفت: ظریف به همراه هیاتی بلند پایه از جمله تجار ایرانی به بلگراد سفر کرد و در این سفر با رئیس جمهور الکساندر ووچیچ و دیگر مقامات صربستان هم دیدار و گفت و گو کرد.

وی در بخش دیگر از این گفت و گو با اشاره به زمینه های روابط فرهنگی دو کشور خاطرنشان کرد: وجود 800 لغت فارسی در زبان صربستانی، برگزاری هفته فیلم صربستان در ایران و ترجمه کتابهای فارسی به صربستانی نشان دهنده سطح بالای روابط فرهنگی دو کشور است.

سفیر صربستان در تهران به اشاره به برگزاری هفته فیلم صربستان و ایران ادامه داد: علاوه بر این در نمایشگاه بین الملی کتاب تهران ما مهمان ویژه این نمایشگاه بودیم و وزیر فرهنگ صربستان در این نمایشگاه با همتای ایرانی خود دیدار و گفت و گو کرد.

تئودورویچ با یادآوری ترجمه بیش از یکصد جلد کتاب فارسی به زبان صربستانی، اظهار داشت: در راستای توسعه روابط فرهنگی اثری از دکتر ولایتی به زبان صربستانی ترجمه شده است. 

وی افزود: امروز بسیاری از کتابهای مهم ادبیات فارسی از شعرای بزرگی همچون عمر خیام، سعدی، حافظ، رودکی و فردوسی به زبان صربستانی ترجمه شده است. علاوه بر این کتاب «شیعه در اسلام» اثر مهم علامه طباطبایی نیز ترجمه شده است.

این دیپلمات صربستانی با اشاره به علاقمندی مردم صربستان به یادگیری زبان فارسی گفت: ادبیات فارسی و اشعار فارسی در صربستان بسیار مشهور هستند و سابقه ترجمه کتابهای فارسی به بیش از صد سال قدمت دارد. 

وی با اشاره به علاقمندی مردم صربستان برای اموزش زبان فارسی درباره دلایل این امر گفت: ایران مهمترین کشور در منطقه است و مردم صربستان علاقمند هستند بدانند چطور سنتهای دیرینه ایرانی همچنان پابرجاست .

تئودرویچ به روابط گسترده دو کشور در حوزه ورزشی هم اشاره کرد و اظهارداشت: مربیان تیم ملی والیبال ایران، تیم واترپلو و تیم بسکتبال جوانان ایران اهل صربستان هستند.

وی در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره مراودات تجاری بر مبنای ارزهای ملی گفت: این موضوع در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و صربستان هم مطرح شد با این حال این مسئله موضوعی یکجانبه نیست و به تصمیم طرفین بستگی دارد. 

سفیر صربستان در تهران با اشاره به روابط دو کشور در حوزه گردشگری گفت: پس از لغو ویزا میان دو کشور، نتایج مثبتی از دو طرف حاصل شده است. گردشگران بسیاری از ایران در صربستان حضور دارند و تجار ایرانی بسیاری در صربستان سرمایه گذاری کرده اند .

تئودرویچ در ادامه درخصوص تورم بالایی که در سالهای 1992 تا 1994 در صربستان حاکم بود گفت: این موضوع به دوره یوگسلاوی سابق مربوط می شود؛ اوضاع بسیار سختی بود و بیشتر مردم صربستان سعی می کنند هرگز این دوران را به یاد نیاورند. کشور تحت فشارهای بسیاری قرار داشت و اقتصاد ما توان مقابله با این فشارها را که ناشی از تحریمها بود، نداشت. 

وی با بیان این که این تحریم ها به دلیل سطح پایین حقوق مردم در زندگی آنها تاثیرات منفی بسزایی داشت، یادآور شد: خوشبختانه موفق شدیم که از این شرایط سخت عبور کرده و با ایجاد ارتباط و مذاکره با کشورهای دوست راه حلی مناسب برای این مو ضوع پیدا کنیم.

سفیر صربستان در تهران بر حل مشکلات از طریق مذاکره و نیز یافتن اقدامات مناسب اقتصادی تاکید کرد و افزود: تحریم ها روش مناسبی برای حل هیچ مشکلی نخواهد بود و هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.

تئودرویچ همچنین با اشاره به خروج آمریکا از برجام افزود: وزیر خارجه صربستان بلافاصله و در واکنش به این اقدام آمریکا ابراز تاسف خود را در قالب یک بیانیه ابراز کرد.

وی با بیان این که ایران به تمامی تعهداتش تحت این توافق پایبند بوده است، یادآور شد: وزارت خارجه صربستان در این بیانیه اعلام کرد که تنها راه حل این مشکل برقراری مذاکرات بین تمامی طرفین است.

سفیر صربستان در تهران به روابط خوب این کشور با ایران و سایر کشورها اشاره کرد و گفت: ما عضو اتحادیه اروپا نیستیم و در فرآیند تشکیل توافق هسته ای نبوده ایم اما با این وجود حکومت ما حمایت خود را از این قرارداد اعلام کرده است .

تئودرویچ تاکید کرد: موضع صربستان بسیار روشن است و این کشور هرگز تحت هیچ گونه فشاری از جانب آمریکا نبوده است؛ ما سیاست های خود را اتخاذ کرده و هدفمان احترام به هر دو کشور است و هرگز قصد مداخله در امور کشورهای دوست را نداریم.

وی بار دیگر یادآور شد: صربستان شدیدا از همه کشورهای طرف برجام در تحقق اهداف و یافتن راه حل های صلح آمیز حمایت می کند.

سفیر صربستان در تهران بزرگترین اولویت حال حاضر این کشور را ملحق شدن به اتحادیه اروپا دانست و اظهار داشت: این موضوع غیر قابل بحث و مسلم است؛ ما در این خصوص با اتحادیه اروپا مذاکرات بسیاری داشته ایم اما باید گفت این روند زمانبر است.

تئودرویچ درپاسخ به سوالی درباره برنامه ملاقاتهای دوجانبه ایران و صربستان در آینده گفت: در طول جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی توافق کردیم وزیران و مقامات صربستانی به ایران سفر کنند بنابراین در انتظار سفر رییس کمیسیون اقتصادی و همچنین وزیر تجارت صربستان برای سفر به ایران هستیم .

وی به همراهی تجار صربستان با وزیر تجارت صربستان اشاره و تاکید کرد: این سفر با هدف ارزیابی تفاهم نامه های به دست آمده بین دو طرف انجام خواهد شد.

سفیر صربستان در تهران همچنین از سفر هیاتی از بخش کشاورزی و انرژی به ایران خبر داد.

تئودرویچ درباره مراودات پارلمانی دو کشور هم گفت: رییس کمیسیون امنیت ملی صربستان به زودی به ایران سفر می کند؛ این سفر بر اساس دعوت رسمی طرف ایرانی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما منتظر سفر رییس مجلس شورای اسلامی ایران به صربستان هستیم، ادامه داد: قرار است رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و صربستان هم به تهران سفر کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.