تاکنون همه بلوک‌های مرزی پارس جنوبی در طرف ایران به جز فاز ۱۱ تولیدی شده است.

به گزارش جماران؛ میدان گازی پارس جنوبی که عنوان بزرگ‌ترین میدان گازی جهان را یدک می‌کشد بین ایران و قطر مشترک بوده و هرچند ایران در طول سال‌ها از قطر در برداشت از این میدان عقب بوده اما روند توسعه پارس جنوبی در طرف ایران در سال‌های اخیر رو به رشد بوده است. به طوریکه که انتظار می‌رود تا پایان سال ۱۳۹۸ همه فازهای باقی‌مانده توسعه نیافته، یعنی فازهای ۱۳، ۱۴، ۲۲ تا ۲۴، توسعه یابند و از پروژه پارس جنوبی فقط پرونده فاز ۱۱ باز بماند.

تاکنون همه بلوک‌های مرزی پارس جنوبی در طرف ایران به جز فاز ۱۱ تولیدی شده است. تا پایان امسال فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۴ کامل می‌شود و بخشی از فاز ۱۴ در سال آینده تکمیل خواهد شد. به طور کلی همه فازهای باقی مانده پارس جنوبی به جز فاز ۱۱ تا پایان سال ۱۳۹۸ تکمیل می‌شود.

به طور کلی میزان افزایش تولید از پارس جنوبی در پنج سال گذشته ۳۰۰ میلیون مترمکعب بوده است.

مقایسه وضعیت ایران با قطر در پارس جنوبی

تعداد چاه در حال بهره‌برداری از میدان مشترک پارس جنوبی در مردادماه ۱۳۹۲ در ایران ۱۱۰ و در قطر ۴۰۱ حلقه بوده است. این میزان در اسفندماه سال ۱۳۹۶ در ایران به ۲۵۲ رسید و در قطر همان ۴۰۱ حلقه چاه ماند. تولید روزانه گاز غنی از این میدان در مردادماه سال ۱۳۹۲ در ایران ۲۸۵ میلیون مترمکعب و در طرف قطری ۵۶۶ میلیون مترمکعب بود که این میزان تا اسفندماه سال ۱۳۹۶ در قطر ثابت ماند و در ایران به ۵۷۰ میلیون مترمکعب رسید.

برداشت تجمعی گاز غنی از میدان پارس جنوبی در مردادماه سال ۱۳۹۲ در ایران ۵۹۶ میلیارد مترمکعب و در قطر ۱۵۶۰ میلیارد مترمکعب بوده که این میزان در اسفندماه سال ۱۳۹۶ در ایران به ۱۲۳۲ و در قطر به ۲۲۸۰ میلیارد مترمکعب رسید.

همچنین ظرفیت برداشت از لایه‌های نفتی پارس جنوبی که در مردادماه سال ۱۳۹۲ در طرف ایران صفر بود در اسفندماه سال ۱۳۹۶ به ۲۵ هزار بشکه در روز رسید. این میزان در طرف قطری در مردادماه سال ۱۳۹۲، ۳۰۰ هزار بشکه در روز بود که تا اسفندماه سال ۱۳۹۶ بر همین میزان باقی ماند. 

پیش‌بینی تولید روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز از فاز ۱۳ تا زمستان

طبق آخرین اخبار دو ردیف شیرین‌سازی این پالایشگاه به بهره‌برداری رسیده است که به تدریج پس از رسیدن به ظرفیت کامل در مجموع روزانه ۲۸,۲ میلیون مترمکعب گاز را شیرین‌سازی و به شبکه سراسری ارسال می‌کند.

ردیف نخست شیرین‌سازی گاز پالایشگاه فاز ۱۳ که اواخر اسفندماه پارسال راه‌اندازی شد هم‌اکنون روزانه ۹ میلیون مترمکعب گاز را فرآورش می کند و دومین ردیف این پالایشگاه که ابتدای خردادماه امسال به بهره‌برداری رسید با تولید بیش از هفت میلیون مترمکعب گاز عملیاتی است. به طور کلی هدف از توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی تولید روزانه ۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز غنی، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و تولید سالانه ۱,۰۵ میلیون تن ال پی جی و یک میلیون تن اتان است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که دو ردیف دیگر شیرین‌سازی این پالایشگاه به‌زودی و احتمالا تا آبان‌ماه عملیاتی شود تا به این ترتیب ظرفیت تولید گاز در این پالایشگاه به روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب برسد.

به طور کلی پالایشگاه فاز ۱۳ پارس جنوبی ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در بخش ساخت سکوهای چهارگانه این فاز نیز سکوی ۱۳B تا پایان شهریورماه و ۱۳A، ۱۳C و ۱۳D پس از اتمام مراحل ساخت آماده بارگیری و نصب در موقعیت مخزنی خود می‌شوند. قرار است زمستان امسال در مجموع ظرفیت تولید روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز از این فاز محقق شود.

فاز ۱۳ یکی از پنج فاز باقی مانده و توسعه نیافته از میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ‌ترین میدان گازی جهان مشترک بین ایران و قطر است. قرار است پنج فاز مذکور که شامل ۱۳، ۱۴، ۲۲ تا ۲۴ است تا پایان سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری برسند و به جز فصل فاز ۱۱، پرونده توسعه میدان گازی پارس جنوبی به طور کامل بسته شود.

تکمیل بخش دریایی فاز ۱۴

در این راستا فاز ۱۴ پارس جنوبی در بخش دریایی پیشرفت مطلوبی داشته و تکمیل پالایشگاه این فاز،  با برخورداری از پیشرفت بیش از ۷۸ درصدی به پایان سال ۹۸ موکول شده است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که نخستین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۴ سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد و بخش دریایی این فاز پیشرفت مطلوبی دارد و انتظار می‌رود تا پایان امسال تکمیل شود.

طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز ترش، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و  تولید سالانه بیش از یک میلیون گاز مایع، یک میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال اجراست.

ساخت سکوهای دریایی این طرح در مجموع پیشرفت بالای ۹۰ درصد دارد. سکوی ۱۴A این فاز با ظرفیت ۱۴,۱ میلیون مترمکعب که در یارد صنعتی بندرعباس ساخته شده است، اردیبهشت ماه امسال نصب و راه‌اندازی شد و هم‌اکنون عملیاتی شده است. سکوی ۱۴C نیز تا پیش از پایان شهریورماه نصب می‌شود. ساخت سکوی ۱۴B و ۱۴Dاز دیگر سکوهای این فاز در یارد ایزوایکو پیشرفت مطلوبی دارد و انتظار می‌رود تا پایان سال به تدریج در محل خود در خلیج فارس نصب شوند.

تزریق بیش از ۷ میلیون مترمکعب گاز شیرین به خط ششم سراسری از فاز ۲۲ تا ۲۴

فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی از دیگر فازهای باقی مانده پارس جنوبی است که پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا پایان امسال به بهره‌برداری کامل برسد. این فاز معادل دو فاز استاندارد از فازهای بیست‌وچهارگانه است. سکوی دریایی فاز ۲۲ اوایل خردادماه امسال با موفقیت نصب شد. ساخت سکوی ۲۴ A تا پایان شهریورماه به اتمام می‌رسد و آماده بارگیری از یارد صنعتی صدرا در بوشهر به سوی آب‌های خلیج فارس می‌شود، ضمن این که ساخت سکوهای ۲۳ و۲۴B  وضع مطلوبی دارد.

تولید روزانه ۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز ترش، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و تولید سالانه بیش از یک میلیون گاز مایع، یک میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد از اهداف این طرح است.

نخستین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه این فاز اسفندماه سال گذشته راه‌اندازی و آماده دریافت گاز ترش از میدان گازی پارس جنوبی شد. تولید گاز شیرین از این واحد فرآورشی در خردادماه امسال آغاز شد و هم اکنون با دریافت گاز ترش از فازهای شش تا هشت پارس جنوبی، بیش از هفت میلیون مترمکعب گاز شیرین را به خط ششم سراسری تزریق می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.