حجت شاکیان روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا یکی از نیازها و ضروریات مهم در توسعه این شهر را با وجود بهره ‌مندی از ظرفیت زوار، نبود طرح‌های راهبردی مانند طرح جامع و طرح تفصیلی برشمرد و اظهار داشت: در گام نخست این مهم را با جدیت و به ‌عنوان یکی از طرح‌های اولویت‌دار در توسعه شهر مهران دنبال کردیم.
وی با بیان اینکه طرح تفصیلی مهران بعد از 27 سال در حال اجرایی شدن است، تاکید کرد: طرح های تفصیلی شهرها باید هر پنج سال یکبار بازنگری شود ولی از سال 71 تاکنون شهرداری مهران فاقد طرح تفصیلی بوده و این طرح از سال 96 مرحله مطالعاتی آن آغاز شده است.
شهردار مهران با اشاره به اینکه مهران به ‌عنوان یک شهر مرزی در تردد زائران و مسافران از اقصی نقاط کشور و دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مهم در انجام طرح‌های توسعه و گردشگری است، افزود: می‌توان با هم ‌افزایی، هماهنگی، تعامل و وحدت رویه که در مجموعه شورا، شهرداری و مردم این شهر وجود دارد این ظرفیت‌ها را به فعلیت درآورد.
شاکیان با بیان اینکه مرحله اول مطالعات این طرح به اتمام رسیده ، یادآور شد: در مرحله اول طرح تفصیلی بررسی های اولیه توسط مشاور انجام شده و نقشه های
مربوطه تهیه و به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارسال شده است.
وی گفت: طرح تفصیلی، عبارت از طرحی است که بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع شهره نحوه استفاده از زمین های شهری در سطح محلات مختلف و موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از آنها و وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور و میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری و اولویت های مربوط به مناطق بهسازی و نوسازی و توسعه و حل مشکلات شهری و موقعیت کلیه عوامل مختلف شهری در آن تعیین می شود و مرجع تصویب طرحهای تفصیلی کمیسیون ماده 5 استان به ریاست استاندار است.
شهردار مهران اضافه کرد: مطالعات تهیه طرح تفصیلی، متعاقب طرح جامع صورت می پذیرد و در حقیقت، تنظیم برنامه های مفصل و اقدامات جزئی و دقیق در مناطق و محلات شهری و همچنین طراحی آن ها را به عهده دارد ،علاوه بر این، تکلیف تمامی قطعات زمین را به لحاظ کاربری،نیاز شهری ، تراکم ساختمانی و گذربندی مشخص می کند و به عنوان یک سند در دستور کار شهرداری قرار می گیرد.
شهرستان 30 هزار نفری مهران در 85 کیلومتری جنوب غربی ایلام قرار دارد و بیش از 19 هزار نفر از این تعداد در نقاط شهری زندگی می کنند.
سالانه چهار میلیون زائر از مرز مهران وارد کشور عراق می شوند، شهر مهران به عنوان دروازه عتبات عالیات با وجود تلاش های صورت گرفته برای بهره گیری از زیرساخت های یک شهر با امکانات مناسب همچنان با نقطه مطلوب فاصله دارد.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.