به گزارش ایرنا، رحمت اله قیصوری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی ایلام اضافه کرد: آمار بیکاران استان از طریق نمونه گیری با روش استاندارد بین المللی بدست آمده است و دارای پشتوانه علمی بوده و قابلیت مقایسه نیز دارد.
وی یادآور شد: نرخ بیکاری فصلی در بهار 97 در این استان 11.9 درصد است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.3 درصد کاهش یافته است و استان ایلام از نظر بیکاری در رتبه سیزدهم استان های کشور قرار دارد.
**40 درصد اعتبارهای عمرانی ایلام تخصیص داده شد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون 40 درصد اعتبارهای عمرانی و 43 درصد اعتبارهای جاری این استان تخصیص داده شده است این در حالیست که سال گذشته در مجموع 50 درصد اعتبارها تخصیص داده شد.
قیصوری با بیان اینکه در مجموع هفت هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار عمرانی در سال جاری به این استان اختصاص داده شده است، اضافه کرد: پنج هزار و 300 میلیارد ریال از این میزان اعتبار از محل اعتبارهای استانی و 2 هزار میلیارد ریال نیز اعتبار ملی و ملی استانی شده است.
وی تاکید کرد: 2 هزار و 200 میلیارد ریال نیز سهم اعتبارهای جاری این استان در سال جاری است که نسبت به سال گذشته 19 درصد افزایش داشته و تا کنون 43 درصد آن تخصیص داده شده است.
**طرح آمایش سرزمین ایلام تا پایان مردادماه تکمیل می شود
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام گفت: مطالعات طرح آمایش سرزمین این استان تا پایان مردادماه جاری تکمیل شده و برای تصویب در شورای برنامه ریزی و توسعه استان مطرح می شود.
قیصوری تاکید کرد: با مشاور اجرای طرح قرارداد 2 ساله برای تکمیل مطالعات آمایش سرزمین منعقد شده بود اما با رایزنی های انجام شده در مدت یک سال به پایان می رسد.
وی یادآور شد: مطالعات آمایش سرزمین ایلام بر اساس آمار سرشماری سال 95 انجام می شود و پس از تصویب در شورای برنامه ریزی و توسعه برای تصویب نهایی به شورای عالی آمایش سرزمین ارسال می شود.
**200 طرح دولتی در ایلام آماده واگذاری به بخش خصوصی
ایلام - ایرنا - رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام گفت: 200 طرح نیمه تمام و یا تکمیل دولتی در این استان آماده واگذاری به بخش خصوصی است که لیست کامل و مصادیق آنها در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد.
قیصوری اضافه کرد: این طرح ها شامل فضاهای ورزشی، استخرها، مجتمع های فرهنگی و توریستی و پروژه های آب و فاضلاب است.
وی تاکید کرد: بر اساس قانون و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری، طرح های دولتی برای تکمیل یا بهره برداری به بخش خصوصی واگذار می شود و به این منظور مشوق های ویژه ای نیز در نظر گرفته شده است.
**10 سال معافیت مالیاتی و بیمه ای و ایجاد کاربری های جانبی از جمله مشوق های ویژه
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام گفت: معافیت مالیاتی و بیمه ای تا 10 سال پس از بهره برداری و ایجاد کاربری های جانبی مانند سالن مراسمات از جمله مشوق های ویژه برای سرمایه گذاران طرح های دولتی است.
قیصوری افزود: متقاضیان می توانند به منظور افزایش توجیه اقتصادی طرح های دولتی، کاربری بخش هایی از طرح را به تجاری و یا دیگر کاربری های مد نظر خود تغییر دهند.
وی یادآور شد: پرداخت تسهیلات با بهره پایین و قسط بندی در زمان بهره برداری و همچنین مشارکت دولت در تامین بخشی از اعتبارات مورد نیاز طرح ها از دیگر مشوق ها برای متقاضیان طرح های دولتی است.
وی تاکید کرد: فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی ایجاد شده است که مسیر سرمایه آنها به جای بازار سکه و طلا به سمت ایجاد اشتغال پایدار و افزایش درآمد سوق داده شود.
**دستگاه ها در واگذاری طرح های دولتی مانع تراشی نکنند
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام با بیان اینکه تمامی طرح های دولتی باید طی امسال و سال آینده به بخش خصوصی واگذار شوند، گفت: دستگاه ها به هیچ عنوان نباید مانع تراشی کرده و فرآیند واگذاری را سخت و زمان بر کنند.
قیصوری تاکید کرد: برخی مدیران تصور می کنند با واگذاری طرح ها به بخش خصوصی قدرت دستگاه ها کم می شود اما باید توجه کنند سرمایه گذاری دولت در این طرح ها در حال هدر رفتن است و طرح ها نیز روز بروز مستهلک می شوند بنابراین بهترین فرصت برای بهره برداری سریع تر آنها، مشارکت بخش خصوصی است.
وی یادآور شد: تمامی مدیران ملزم به ساده سازی فرآیند واگذاری طرح های دولتی به بخش خصوصی هستند و مهمترین شاخص ارزیابی عملکرد آنها محسوب می شود.
**ایلام جزو استان های برتر در زمینه واگذاری طرح های دولتی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام گفت: ایلام جزو استان های برتر کشور در زمینه واگذاری طرح های دولتی است و سال گذشته بیش از 59 پروژه به بخش خصوصی واگذار شده است.
قیصوری افزود: استان ایلام بر اساس ارزیابی های انجام شده 100 درصد تعهد خود در سال 96 را اجرایی کرده است با این وجود راضی کننده نیست و با وضع مطلوب فاصله داریم.
وی با تاکید بر اطلاع رسانی بیشتر در این زمینه از تمامی خبرنگاران و اصحاب رسانه خواست: برای تسریع در فرآیند واگذاری اطلاع رسانی های لازم را انجام دهند.
**مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی در اولویت تخصیص اعتبار قرار دارند
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام گفت: مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی استان ردیف اعتباری ندارند اما در اولویت تخصیص اعتبار و اجرا هستند و مدیران دستگاه باید اجرای آنها را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دهند.
قیصوری اضافه کرد: مدیران و مسئولان تمامی دستگاه های اجرایی موظفند در تقسیم بودجه ابتدا اعتبار طرح های اقتصاد مقاومتی را تامین و سپس نسبت به تخصیص اعتبار برای دیگر برنامه ها اقدام کنند.
وی با بیان اینکه از ابتدای دولت دوازدهم تا کنون 50 واحد مشکل دار در بخش های صنعت، گردشگری و کشاورزی در نشست های ستاد اقتصاد مقاومتی تعیین تکلیف شده اند، یادآور شد: مشکلات بانکی، بیمه و مالیات و همچنین مسائل زیرساختی چون آب، برق و راه این واحدها در این نشست ها مطرح و برای حل آنها تصمیم گیری شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام گفت: از سال 95 تا کنون 60 نشست ستاد اقتصاد مقاومتی برگزار شده است که در سال های 95، 96 و چهار ماهه نخست 97به ترتیب 11، 32 و 17 نشست برگزار شده است.
قیصوری افزود: بر اساس ارزیابی وزارت کشور این استان از نظر تعداد جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی از رتبه 27 در سال 95 به رتبه هفت کشور در سال 96ارتقا یافته است.
وی یادآور شد: سازمان برنامه و بودجه نیز بر اساس شاخص هایی از جمله توسعه صادرات غیرنفتی، توسعه شرکت های دانش بنیان، واگذاری طرح های دولتی به بخش خصوصی، جلب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و توسعه مشارکت های مردمی و خصوصی ارزیابی از عملکردها استان ها در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام داده است که بر اساس آن، ایلام از رتبه 22 در سال 95 به رتبه 15 در سال 96 ارتقا یافته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام گفت: کمیته پیگیری و نظارت بر اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور نمایندگانی از استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان بازرسی استان تشکیل شده است و به صورت ماهانه روند اجرای مصوبات پیگیری می شود.
قیصوری با بیان اینکه اعضای کمیته پیگیری موظفند مشکلات و موانع اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی را رصد و پیگیری کنند، یادآور شد: موانع و مشکلات این مصوبات در صورتیکه در استان قابل رفع نباشد برای پیگیری در سطح ملی و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارجاع می شوند.
وی از تمامی صاحبان طرح های تولیدی و بنگاه های اقتصادی خواست: در صورت بروز مشکل درخواست های خود برای طرح در نشست های ستاد اقتصاد مقاومتی به دستگاه های مربوطه ارائه دهند.
به گزارش ایرنا، بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95، جمعیت این استان 580 هزار و 158 نفر معادل 73 صدم درصد جمعیت کل کشور رتبه آخر میزان جمعیت را در میان استان ها دارد.
6032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.