به گزارش ایرنا، رود سیمره به عنوان سرشاخه‌ اصلی کرخه از به هم ریختن 2 رود گاماسیاب از همدان و قره سو در کرمانشاه - که این دو نیز از ریزش چند رودخانه دیگر شکل گرفته اند - از طریق هلیلان وارد استان ایلام شده و بعد از گذر شهرستان های چرداول ، سیروان ، و دره شهر در نقطه انتهابی استان ایلام با رودخانه کشکان لرستان در می آمیزد به نام کرخه مسیرخود را در استان خوزستان تا خلیج فارس ادامه می دهد.
افزون بر گذر سیمره با آبدهی 2.5 میلیارد احداث سد برقابی سیمره موجب بزرگ تر دیده محرومیت و رنج تاریخی اهالی شهرستان بدره در 70 کیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام شده است .
رودخانه ای پر آب، تاریخی کهن و جاذبه های گردشگری فراوان، آبزی پروری، ورزش های آبی، تولید برق و...همه ظرفیت های سد سیمره است که به رغم سخاوت با کم دستی و گاه تهی دستی نظاره گر بی آبی مزارعی است که در کنار خروشان ترین رودخانه غرب کشور مشق تشنگی می کنند.
۱۲ هزار هکتار زمین کشاورزی دیم شهرستان 20 هزار نفری بدره با انبوهی از خانواده های محروم که به دلیل نداشتن کار زندگی را در زادگاهخ خود را رها کرده اند، در انتظار آب برای عمران و آبادانی هستند.
امروزه بیشتر زمینه های کشاورزی شهرستان به دلیل دیم بودن فقط در کشت جو و گندم خلاصه می شود در حالی که آب رودخانه سیمره می توان آنها را چهار فصل کاشت کرد و درآمد نصیب مردم شود.
رضا مرادی از کشاورزان شهرستان بدره در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: زمین های کشاورزی شهرستان ساهاست از بی آبی رنج می برند، به دلیل خشکسالی های پیاپی کشت محصولات دچار ضرر و زیان های فراوان شده است.
وی تصریح کرد: کشاورزی به صورت دیم دیگر در شهرستان جوابگو نیست و امروزه بسیاری از زمین ها اصلا کشت نمی شوند.
مرادی اظهار داشت: مسئولان طی سال های گذشته وعده های فراوانی برای آبی کردن اراضی دیم شهرستان ارائه داده اند ولی تاکنون محقق نشده است.
وی افزود: مردم این منطقه اکثرا شغل کشاورزی و دامداری دارند و وجود آب برای درآمد خانواده های بسیار حائز اهمتی است.
مرادی افزود: در این شهرستان نه طرح صنعتی بزرگ و نه طرح اشتغالزایی دیگر برای کار وجود دارد، اگر این زمین های کشاورزی را هم کشت نکنیم مجبور هستیم از منطقه مهاجرت کنیم.

*زمین های تشنه در کنار رودخانه خروشان سیمره
به منظور کمک و رونق بخشیدن به بخش کشاورزی ۳ طرح ایستگاه پمپاژ در برنامه کاری مسئولان شهرستان بدره قرار گرفته است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بدره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع 12 هزار هکتار زمین کشاورزی شهرستان فقط 600 هکتار آبی است و 11 هزار و 400 هکتار به صورت دیم کشت می شوند.
حسین زینی وند تصریح کرد: هم اکنون چند ایستگاه پمپاژ آب از جمله ایستگاه تلخاب، زید، و زرانگوش به منظور تامین آب ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه ایجاد شده است.
وی افزود: با اتمام این پروژه که هم اکنون 30 درصد پیشرفت دارد، یک هزار و ۵۰۰ نفر بهره بردار و یک هزار و ۵۰ نفر خانوار با جمعیتی بالغ بر پنج هزار و ۳۰۰ نفر بهره مند می شوند.
وی تصریح کرد: این پروژه در سال جاری اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال را دارد که از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار است.
مدیر جهاد کشاورزی بدره اظهار داشت: با توجه به این که رودخانه سیمره در حاشیه شمالی اراضی این شهرستان واقع شده است با اجرای این پروژه اراضی دیم این منطقه به آبی تبدیل شده و باعث افزایش عملکرد در واحد سد خواهد شد.
وی تصریح کرد: ایستگاه بعدی ایستگاه پمپاژ آب شهرک ولیعصر است که این طرح در مراحل ابتدایی قرار دارد و یک هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی این را تحت پوشش قرار می دهد.
وی گفت: سه طرح ایستگاه پمپاژ در برنامه کاری مسئولان قرار گرفته که با اجرای آنها بیش از ۷ هزار هکتار از اراضی دیم شهرستان بدره به آبی تبدیل می شود.
زینی وند افزود: مسئله آب و پمپاژ آن تاثیر بسیار زیادی بر زندگی مردم منطقه دارد و پیگیری های لازم در این خصوص صورت گرفته تا با احداث چند ایستگاه، آب به اراضی کشاورزی منتقل و چهره منطقه به طور کلی متحول شود.
وی افزود: تولید محصولات کشاورزی در شهرستان با اجرای این ایستگاه های پمپاژ حداقل ۱۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

*آبزی پروری ظرفیت بالفعل سیمره
زینی وند بیان داشت: ۱۸ واحد پرورش ماهی در قفس در شهرستان فعال پست دریاچه سد سیمره است که در این واحدها نیز سالانه ۵۰ تن ماهی تولید می شود.
وی یادآور شد: یک واحد بزرگ پرورش ماهی در قفس در شهرستان بدره وجود دارد که در این واحد به تنهایی سالانه یک هزار تن ماهی تولید می شود.
وی افزود: بیش از ۳۶۰ نفر در این طرح ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول فعالیت هستند.
وی گفت: ماهی های پرورش یافته در این طرح بیشتر قزل آلا و کپور هستند.

*ظرفیت های متنوع گردشگری
حضور تاریخی کهن در منطقه سیمره و زندگی مردم از زمان های قدیم در این منطقه خود حاکی از خوش آب و هوایی این منطقه است که قطعا می تواند برای گردشگران جذاب و دیدنی باشد.
تنگه کافرین امروزه به یک مکان توریستی تبدیل شده و از همه اقصی نقاط استان به این منطقه سفر می کنند، بسیاری از جوانان در این منطقه قایق هایی برای مسافران و گردشگران تهیه کرده اند و لذت تفریح در کافرین را دوچندان کرده است.
گردشگری در تنگه کافرین پا را فراتر از حد انتظار گذاشته و مورد استقبال گردشگران خارجی هم قرا گرفته است، سال گذشته بیش از 50 گردشگری خارجی از منطقه بازدید کردند و این فرصت بی نظیر برای ایجاد طرح های گردشگری برای کسب درآمد است.
فرماندار شهرستان بدره در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اجرای طرح زیرساختی گردشگری در محدوده دریاچه سد سیمره این شهرستان به عنوان بزرگترین پروژه زیربنا سازی گردشگری استان ایلام در دستور کار قرار گرفته است.
مجید عسگری اظهار داشت: این طرح شامل مسیر دسترسی به تنگه کافرین از طریق روستای شهرک ولیعصر به طول ۶.۵ کیلومتر است که هم اکنون در حال اجراست.
وی تاکید کرد: بیش از ۲۴ میلیارد ریال به این طرح اختصاص یافته و تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.
ظرفیت های ورزشی سیمره
رودخانه سیمره علاوه بر ظرفیت های گردشگری و کشاورزی، ظرفیت ایحاد رشته های ورزشی را در این عقبه این دوچندان کرده است به طوری که رئیس فدراسیون شنای جمهوری اسلامی ایران طی بازدیدی از این سد گفت: با توجه به وجود رودخانه سیمره و ظرفیت های ورزش شنا در شهرستان بدره، این منطقه میزبان رقابت های بین المللی شنا می شود.
محسن رضوانی اظهار داشت: با توجه بررسی های بعمل آمده توسط کارشناسان، در صورت مهیا شدن برخی شرایط در نظر داریم رقابت های آسیایی و جهانی رشته شنا و شیرجه را در سال جاری یا اوایل سال آینده در شهرستان بدره برگزار کنیم.
علاوه بر این، مسئولان ورزش استان درصدد راه اندازی رشته قایق سواری در رودخانه سیمره هستند.
رئیس اداره ورزش و جوانان بدره گفت: رشته قایقرانی برای اولین بار در استان ایلام و در این شهرستان راه اندازی می شود.
رحم خدا شیخ محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به ظرفیت های رودخانه سیمره قرار است رشته ورزشی قایقرانی برای اولین بار در شهرستان بدره راه اندازی شود.
وی یادآور شد: عبور رودخانه بزرگ سیمره فرصت بسیار کم نظیری را برای توسعه ورزش های آبی در این شهرشتان فراهم کرده و قرار است رشته های کانو و کایاک قایقرانی آب های آرام در این منطقه دایر شود.
بسیاری از خانواده‌های شهرستان بدره از نبود درآمد رنج می‌برند و زمین‌های تشنه شهرستان حتی از آب سد سیمرِه هم استفاده نمی‌کنند، برنامه‌ریزی مناسب برای استفاده از سد و مشکل حداقل بخشی از بیکاری منطقه با استفاده از ظرفیت متنوع این سد یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم منطقه است.
7177/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.