به گزارش ایرنا، مطالب منتشر شده گویای این واقعیت بود در مناطقی که توربین های چاه آب آنها از کار افتاده حیات وحش با مشکل و تنش بی آبی مواجه هستند، چرا که این تلمبه های بادی آب را از چاه به داخل آبشخورها هدایت می کنند.
با توجه به گرمای هوا تنش بی آبی و خشک شدن چاه های آب یا آبشخورها می تواند به حیات زیستمندان و جانوران لطمه و آسیب جدی وارد سازد و اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام نیز با اشراف به حساسیت موضوع اقدام به تعمیر توربین ها و لایروبی چاه های خشک شده کرد.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: مشکل از کار افتادن تلمبه های بادی حیات وحش استان با تزریق 200 میلیون ریال اعتبار به پیمانکار سرویس و راه اندازی شد.
غلامرضا ابدالی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تلمبه های بادی هر ساله مورد سرویس و بهسازی و چاه ها نیز مورد لایروبی قرار می گیرند و امسال به علت تزریق دیر اعتبار این موضوع یک مدت زمان کوتاه به تعویق افتاد.
وی افزود: در حال حاضر همه توربین های بادی حیات وحش استان ایلام فعال بوده و آب را از چاه های عمیق که غیر قابل دسترس حیات وحش است به داخل آبشخورها برای استفاده گونه های مختلف جانوری هدایت می کنند.
ابدالی یادآور شد: البته امسال با توجه به بارش های مطلوب بهاری و 30 درصد افزایش منابع آبی حیات وحش استان ایلام مشکل چندانی با مساله بی آبی نداشتند و در کنار آبشخورها از منابع آبی طبیعی چون رودخانه ها نیز استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه استان ایلام دارای هفت تلمبه و حلقه چاه در شهرستان های ایلام، مهران و دهلران است، گفت: در مدتی که توربین های بادی چاه های حیات وحش استان ایلام دچار نقص شده بودند هیچ گزارشی دال بر تلف شدن وحوش مخابره نشد.
به گزارش ایرنا، در استان ایلام تاکنون 40 گونه پستاندار و 200 گونه پرنده و بیش از 20 گونه خزنده و دو زیست شناسایی شده و هر سال در فصول زمستان و بهار پذیرای پرندگان مهاجر زیادی است.
از گستره 2 میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون 700 هزار هکتار آن را اراضی طبیعی تشکیل داده است.
بیش از هفت درصد مساحت کل استان را عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست تشکیل داده است که از این مقدار 141 هزار و 800 هکتار را مناطق حفاظت شده، یک هزار و 475 هکتار آثار طبیعی ملی و 368 هزار و 200 هکتار منطقه شکار و تیراندازی ممنوع تشکیل داده است.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.