به گزارش ایرنا، سلام امینی روز سه شنبه در جریان بازدید از مرکز هواشناسی استان ایلام اظهار داشت: هواشناسی یکی از دستگاه های زیرساخت محسوب می شود چرا که اطلاعات و پیش بینی های این مراکز با تمام حوزه ها، دستگاه ها، فعالیت ها و عموم مردم ارتباط مستقیم دارد.
وی یادآور شد: عموم مردم در هر شغل و حرفه ای و سایر دستگاه ها برای فعالیت های خود نیازمند آگاهی از وضعیت جوی و پیش بینی های هواشناسی هستند بنابراین توسعه تجهیزات و زیرساخت های هواشناسی و تزریق اعتبار به این حوزه ضروری است.
امینی افزود: برخوردار نبودن هواشناسی از تجهیزات و سیستم های نوین باعث افزایش ضریب خطا در پیش بینی های هواشناسی و در نتیجه امکان بروز خسارت های سنگین ناشی از حوادثی چون سیلاب یا گرد و غبار به علت همین ضریب خطا می شود.
وی با بیان اینکه ایران هم اکنون در نیمه راه توسعه قرار دارد، تاکید کرد: باید به هواشناسی به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی و دستگاه های زیرساخت از لحاظ تقویت سیستم ها و تجهیزات و نیز توزیع اعتبارات توجه شایانی شود.
وی از مدیرکل و مسئولان هواشناسی استان ایلام خواست: میزان اعتبارات، نیازها و اولویت های اساسی اداره کل هواشناسی را به عنوان یکی از دستگاه های پایه استان مشخص و به نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برای پیگیری بیشتر انعکاس دهند.
مدیرکل هواشناسی ایلام نیز گفت: باید به حوزه هواشناسی به عنوان یکی از محورهای توسعه نگاه خاص و اعتبارات ویژه تخصیص داده شود چرا که اکنون منطقه خاورمیانه به سمت تغییرات اقلیمی نامناسبی پیش می رود.
یوسف شیخ الملوکی افزود: تنش هایی چون کم آبی، خشکسالی، کاهش بارش باران و عدم تناسب بارندگی ها از جمله تغییرات اقلیمی و جغرافیایی منطقه خاورمیانه است که همین موارد مسئولیت هواشناسی در پیش بینی دقیق تر آب و هوا را سنگین تر می کند.
وی تاکید کرد: باید نتیجه بررسی نقشه های ماهواره ای با رعایت فاکتورهایی چون سرعت و صحت به مخاطبان ارائه شود و این امر مستلزم بهره مندی از تجهیزات نوین بیشتر و به سازی ایستگاه های این اداره کل است.
وی در خصوص تخصیص اعتبارات به این اداره کل هم با گله مندی از تزریق بودجه یادآور شد: تنها 50 درصد اعتبارات مورد نیاز این مرکز تخصیص می یابد که این مقدار بودجه جوابگوی نیازهای هواشناسی استان ایلام نیست.
شیخ الملوکی گفت: یکی از طرح های مصوب این اداره کل در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد احداث یک پژوهشکده است که با وجود تخصیص یک زمین به مساحت 16 هزار متر اما هنوز به علت نبود اعتبار احداث نشده است.
استان ایلام دارای10 ایستگاه هواشناسی، 100 ایستگاه باران سنجی و 2 ایستگاه جاده ای و یک ایستگاه آلودگی هوا است.
میانگین ضریب خطای پیش بینی کارشناسان هواشناسی در استان ایلام پنج درصد است.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.