در این یادداشت آمده است: سیاست است و معنای واقعی آن همان تعبیر عامیانه ایست که برایش در نظرگرفته اند: دروغ ، فریب دوز و کلک.
دوراندیشی، سبک و سنگین کردن منافع و موضع گیری براساس آن حداقل کاری است که یک سیاستمدار باید به آن واقف باشد، همان موضعی که روز گذشته نخست وزیر کشور عراق در مواجهه با تحریم های یک جانبه آمریکا برعلیه کشورمان اتخاذ کرد همان چیزی که این سال ها از چشم سیاستمداران کشور ما پنهان مانده است.
براساس آنچه که در رسانه ها آمده است ، حیدر العبادی نخست وزیر عراق در یک نشست مطبوعاتی در واکنش به آغاز تحریم های آمریکا بر علیه کشورمان گفته است : ما آن‌ها (تحریم‌ها علیه ایران) را یک خطای راهبردی و غیرصحیح می‌ دانیم اما آن‌ها را اجرا خواهیم کرد تا از منافع مردم مان دفاع کنیم، ما با این تحریم ‌ها رابطه‌ای نداریم و از آن‌ها حمایت نمی ‌کنیم اما به آن‌ها ملتزم خواهیم ماند.
بالاخره پس از گذشت ماه ها نقض تعهدات بین المللی ترامپ و خروج وی از برجام بعنوان یک سند بین المللی و هیاهو و جنجال های رسانه ای او و متحدان منطقه ایش برعلیه جمهوری اسلامی ، از 15 مرداد ماه اولین مرحله از تحریم های اقتصادی یکجانبه آمریکا به مرحله اجرا درآمد، تحریم هایی که توانست به روشنی هرچه تمامتر چهره واقعی دوستان و همراهان واقعی کشور را بنمایاند.
هرچند ترامپ و مجموعه تندرو تحت فرمان وی در کاخ سفید به این نکته امید بسته اند که تحریم های اقتصادی خواهد توانست سیاستمداران ایران را به پای میز مذاکره بکشاند، اما ماهیت، زمان و شیوه متفاوت اجرای تحریمهای خصمانه که بصورت عدم تبعیت و همراهی کشورهای مهمی نظیر چین ، روسیه ، هند و ترکیه و همچنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا نمود یافته ، از همین ابتدای راه سیگنال هایی در شکست و عدم تحقق اهداف و نیات پشت پرده آمریکا از اجرای آن را متصاعد نموده است.
یکی از مهم ترین دلایل شکست و عدم تحقق اهداف شوم ترسیم کنندگان طرح تحریم های اقتصادی آمریکا که آنها را از تحریم های دور قبل متمایز نموده است ، عدم همراهی مهمترین کشورهای وارد کننده نفت از ایران است که به نوعی با در پیش گرفتن شیوه ای درست و اصولی ، منافع ملی و استقلال کشور خود را به سیاست های یکجانبه گرایانه و قلدرماآبانه سیاستمداران آمریکایی گره نزده اند.
اما در این بین مواضع اخیر نخست وزیر کشور همسایه و دوست عراق که انتظاری به مراتب بیشتر از سایر کشورها از وی می رفت تعجب بسیاری از سیاستمداران داخلی و خارجی و همچنین گلایه مندی شدید ایرانیان را از وی برانگیخته است.
مردم ایران و متحدان منطقه ای کشور براین باورند با وجود حمایت همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از دولت و مردم عراق در مواجهه با حملات برق آسای داعش به این کشور و جلوگیری از سقوط قریب الوقوع دولت آن درسال 2014 ، موضع اخیر رییس دولت عراق یک ناسپاسی بزرگ در مقابل حمایت های همه جانبه مادی و معنوی جمهوری اسلامی ایران قلمداد می شود.
شاید اگر سیاستمداران جمهوری اسلامی از قاب موضع فعلی دولت عراق به اتفاقات سیاسی خاورمیانه می نگریستند و با در پیش گرفتن سیاست های منفعلانه در قبال اتفاقات به وقوع پیوسته در کشورهای عربی ، به منافع کوتاه مدت خود می اندیشید ، در حال حاضر هجمه های صورت گرفته بر علیه منافع ملی کشور را لااقل به این شدت شاهد نبودیم.
هرچند ممکن است موضع اتخاذی نخست وزیر عراق از سر استیصال، ضعف مفرط اقتصادی و وضعیت سیاسی شکننده عراق بیان شده و موضع غالب گروه های اثرگذار سیاسی درون عراق به حساب نیاید، اما در عین حال ضرورت ایجاب می کند که مسئولین جمهوری اسلامی ایران ضمن لحاظ نمودن شرایط منطقه ای و در عین حفظ رابطه سیاسی با این کشور، در برخی سیاست های سیاسی و اقتصادی خود با کشور عراق تجدید نظر و معنای واقعی منافع مردم را برای سیاستمدار نه چندان کهنه کار عراقی تبیین نمایند.
در این مسیر لازم است مسئولین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با پیش کشیدن موضوع غرامت 1100میلیارد دلاری ناشی از جنگ تحمیلی و با پرهیز از هرگونه تعلل در وصول آنکه قطعا به زیان منافع ملی کشور تمام خواهد شد به مواضع اخیر دولت عراق واکنش قاطعی نشان دهند.
حداقل راه برای متنبه نمودن سیاست مداران عراقی قرار گرفته در جبهه آمریکایی و سعودی ، عدم چشم پوشی از این حق بزرگ ملت ایران است که بی شک ضمن تغییری شگرف در اوضاع اقتصادی کشور، دولت عراق را به عواقب قرار گرفتن در جبهه مخالف جمهوری اسلامی آگاه خواهد کرد.
البته مسئولان عراقی نباید براین نکته مهم چشم ببندند که در کنار حمایت های همه جانبه ایران از استقرار دولت قانونی در عراق و صیانت از آن در مقابل تروریست ها، ظرفیت چند میلیونی گردشگران مذهبی ایران چه برکات ارزشمند اقتصادی برای آن کشور به همراه دارد؟ یقینا کمترین تجدید نظری در سیاست های فعلی کشور و باز تعریف آن براساس منافع ملی کشور، عراق را با مشکلات جدی روبرو خواهد کرد.
هرچند با این موضع نخست وزیر عراق ، میزان پایبندی آنان در همراهی با ایران در بزنگاه ها و گردنه های حساس بر همگان عیان شد و حتی تجدید نظر در آن ، تغییری در اصل موضوع ایجاد نخواهد کرد ، اما اتخاذ مواضع و ترسیم سیاست ها براساس منافع کشور بزرگترین درسی بود که حاکمان عراق به ما ایرانی ها آموختند.
منبع تابناک ایلام
3032
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.