به گزارش ایرنا، عادل آذر روز دوشنبه در نشست شورای اداری استان ایلام استنباط غلط از قوانین را منشا گرفتاری مالی مدیران و بروز تخلف ذکر و یاد اوری کرد: بین جرم و تخلف تفاوت بسیاری وجود دارد و بخش عمده ای از تخلف ها پیگرد اداری و نه قضایی دارند.
وی اصل و اساس بیت المال را سرمایه انسانی ذکر کرد و با تاکید بر لزوم انجام کنترل های داخلی و ارائه اموزش استنباط از قانون بودجه خاطر نشان کرد : بیشتر تخلف های دستگاه های اجرایی به علت نقص در قانون خوانی و استنباط غلط از قانون بودجه رخ می دهند.
وی با ذکر اینکه بسیاری از مدیران فاقد تبحر، تخصص و تسلط لازم برای استنباط از قانون بودجه هستند افزود: به منظور پوشش این نقیصه ، سامانه یکپارچه آموزشی فنی، تخصصی و حرفه ای تحت عنوان 'سامانه بینا' برای تمامی مدیرانی که در معرض نظارت و حسابرسی دیوان محاسبات قرار دارند، طراحی و ارائه شده است.
آذر با بیان اینکه شعار دیوان محاسبات نظارت مستمر مالی پیشگیرانه، هدایت گرانه و مقتدرانه است، یادآور شد: سامانه بینا در راستای تاکید بر اصل پیشگیری راه اندازی شده و ثبت نام در آن برای مدیران به صورت داوطلبانه است.
وی یادآور شد: در این سامانه مباحث مختلفی از جمله اینکه چطور قانون خوانده شده و چه استنباطی از آن شود و در صورت وجود ابهام چگونه قانونی که به صحت نزدیک تر است انتخاب شود، به مدیران در تمامی سطوح آموزش داده می شود.
رئیس دیوان محاسبات کل کشور بر لزوم کنترل های پیشگیرانه داخلی، اداری، محیطی و حسابداری در دستگاه های اجرایی تاکید کرد و گفت: اعمال این کنترل ها تا 50 درصد از حجم پرونده های ورودی به دیوان محاسبات را کاهش می دهد.
آذر اضافه کرد: آموزش جزو برنامه های اصلی دیوان است ، بیت المال را تنها پول، اعتبار و اموال منقول و غیرمنقول نمی دانیم بلکه اصل و اساس بیت المال را سرمایه انسانی می دانیم .
وی یادآور شد: تمامی امکانات و نیروی انسانی دیوان محاسبات بدون هیچ چشمداشتی در بخش کارگاهی، آموزشی و مشاوره در خدمت تمامی مدیران است و باید از این امکانات به منظور کاهش تخلفات استفاده شود.
رئیس دیوان محاسبات اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد کنترل های داخلی، اداری، محیطی و حسابداری در دستگاه های اجرایی 50 درصد از حجم پرونده های ورودی به دیوان محاسبات را کاهش می دهد.

**یافتن راهکار برای افزایش جذابیت استفاده از اوراق اسناد خزانه اسلامی
رئیس دیوان محاسبات کل کشور در این نشست به موضوع تامین مالی پروژه ها از محل اسناد خزانه اسلامی اشاره کرد و گفت: استفاده از این منبع در یک زمانی با استقبال مواجه شد اما هم اکنون جذابیت خود را از دست داده است .
آذر افزود: به دنبال طرحی برای رفع مسائل و مشکلات استفاده از این اسناد به عنوان تامین مالی اجرای طرح ها هستند.
وی درعین حال گفت: ایلام به لحاظ استفاده از اوراق اسناد خزانه اسلامی در ردیف استان های موفق کشور قرار دارد.

** ایلام از پاک ترین استان های کشور است
رئیس دیوان محاسبات کل کشور گفت: بر اساس بررسی های میدانی و گزارش تفریغ بودجه، استان ایلام از نظر سلامت مالی یکی از پاک ترین استان های کشور است.
آذر با بیان اینکه پدیده زمین خواری جزو اولویت های ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی است، افزود: هر چند این پدیده در استان ایلام کمتر دیده می شود اما باید به صورت جدی مورد مراقبت و کنترل قرار گیرد.
وی یادآور شد: اعتبار خوبی از محل های مختلف به دهیاری ها اختصاص یافته است که فرمانداران باید مراقبت کنند تنها در زمینه عمران و اشتغال روستاها هزینه شود.
وی تاکید کرد: دیوان محاسبات تاکنون به این موضوع ورود نکرده است و خود فرمانداران پیش از دیوان باید به موضوع ورود و مانع از هدر رفت این منابع شوند.
به گزارش ایرنا، رییس دیوان محاسبات کشور روز گذشته با هدف انجام ماموریت نظارتی مرتبط با بودجه سال های 96 و 97 و بررسی چالش های بخش نظارتی به استان ایلام سفر کرد.
شرکت در نشست شورای اداری و بازدید از مرز مهران از برنامه های سفر عادل آذر به ایلام است.
6032/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.