به گزارش خبرنگار ایرنا ، بهرام شکوری روز دوشنبه در نشست اعضای هیات مدیره خانه معدن با استاندار ایلام و شماری از فعالان معدنی این استان افزود: عدم بهره‌برداری بهینه از ذخایر معدنی به علت فقدان سرمایه گذاری لازم ، سبب شده که با وجود داشتن ظرفیت های غنی، سهم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی کشور تنها 1.2درصد باشد.
وی از خام فروشی به عنوان آسیب دیگر این بخش نام برد و گفت: ایران به عنوان چهارمین کشور نفتی دنیا 44درصد محصول را به شکل خام صادر می کند هرچند روند کنونی حاکی از آن است که تلاش هایی برای تبدیل نفت خام به کالایی با ارزش افزوده جریان دارد.
رییس کمیسیون معدن اتاق ایران با ذکر اینکه اطلاعات و آمار موجود نشان دهنده حرکت کشور به سمت ایجاد ارزش افزوده بیشتر است اضافه کرد:در حوزه گاز نیز هشت درصد محصول به شکل خام صادر می شود اما در حوزه معدن 16 درصد مواد معدنی به صورت خام صادر می شود.
این کارشناس و فعال بخش معدن سرمایه‌گذاری دولت در افزایش نقش معدن در رشد اقتصادی کشور را اجتناب ناپذیر عنوان کرد و گفت: درصورت حمایت دولت بخش ارز آور معدن می تواند با تکیه بر منابع داخلی محور ایجاد اشتغال و افزایش درامد شود.

** تفاهم خانه معدن و وزارت کشور ظرفیتی برای رونق بخش معدن استان ها است
رئیس هیات مدیره خانه معدن ایران نیز دراین نشست هدف از حضور اعضای هیات مدیره خانه معدن ایران را در ایلام بررسی ظرفیت های معدنی این استان و تبادل نظر در خصوص راه های بهره وری از این منابع عنوان کرد و گفت: تفاهم نامه خانه معدن ایران با وزارت کشور زمینه هماهنگی بیشتر با استانداران درجهت رونق بیشتر بخش معدن در مناطق مختلف کشور ایجاد کرده است.
محمدرضا بهرامن با ذکر اینکه خاستگاه اصلی بیتومین استان‌های ایلام و کرمانشاه است ابراز تاسف کرد: ایلام درحالی که روی منابع عظیم نفت وگاز واقع شده از ان به عنوان استان محروم یاد می شود.
وی افزود: براساس مطالعات انجام شده حدود٣/١٥ درصد ذخایر نفت مناطق خشکی ایران معادل ١١/٨٧ میلیارد بشکه نفت و١١ درصد معادل 14 تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز کشور در محدوده استان ایلام شناسایی شده که با وجود این منابع وجود فقر و بیکاری برای این استان نامناسب است.
وی تصریح کرد: فعالان معدنی استان و خانه معدن ایران آمادگی این را دارد که بهر صورت ممکن در همکاری و همراهی با استانداری استان ایلام و فعالان معدنی استان در راستای کمک به آسان سازی انجام فعالیت های معدنی تلاش کند.
رئیس خانه معدن ایران با اشاره به لزوم حمایت از معدنکاران افزودتسهیلات صندوق بیمه می تواند گره مشکلات اقتصادی معادن ایلام را باز کند و معدنکاران باید آگاهی بیشتری در خصوص این تسهیلات پیدا کنند و تقاضای خود را نسبت به وام اعلام کنند.
وی گفت: بستری فراهم شده تا صندوق بیمه فعالیت های معدنی ضمانتنامه های معدنکاران را قبول کند، این صندوق آماده صدور بیمه نامه و ضمانت نامه برای تسهیلات یک هزار و 200 میلیارد تومانی توسعه معادن و صنایع معدنی در مناطق کم برخوردار کشور است که معادن ایلام هم می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

** مدیریت استان ایلام مصمم به حمایت از کارآفرینان است
استاندار ایلام نیز در این نشست با ذکر اینکه ناجی اقتصاد کشور بخش خصوصی است بیان کرد: متناسب با رویکرد دولت که به دنبال تولید و اشتغالزایی و بهبود معیشت مردم است استانداری ایلام مصمم به حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
قاسم سلیمانی دشتکی گفت: مسئولان استان با حمایت مادی و معنوی خود از تمامی سرمایه گذاران حمایت و استقبال می کنند، بطور قطع تمامی موانع سرمایه گذاری در استان با همکاری دستگاه های اجرایی برداشته می شود.
وی افزود: استان ایلام دارای ظرفیت های زیادی در بخش نفت، گاز، پتروشیمی، اربعین و گردشگری است ولی متاسفانه توسعه نیافتگی استان زیاد است که نیاز به سرمایه گذاری برای توسعه دارد.
استان ایلام با حدود 20 هزار کیلومتر مربع مساحت از حیث منابع نفت وگاز و کانی های غیر فلزی غنی است.
ظرفیت تولید سالانه بخش معدن استان ایلام حدود 1.9 میلیون تن و تعداد معادن فعال ان 67 واحد در زمینه برداشت 12 ماده عمده غیر فلزی است.
بیش از 625 نفر در بخش معدن و یک هزار و 200 نفر در بخش صنایع معدنی استان ایلام شاغل هستند.
نظام مهندسی معدن استان ایلام 256 نفر عضو دارد که 56 نفر آنها دارای پروانه اشتغال هستند.
6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.