به گزارش ایرنا، استان ایلام هم اکنون نیز به لطف آب و هوا و موقعیت جغرافیایی خود پتانسیل و ظرفیت های زیاد و بکری برای کشت انواع محصولات کشاورزی زراعی و باغی دارد و از تنوع خوبی در تولید محصولات زراعی و باغی برخودار است.
نکته قابل توجه در مورد کشاورزی استان ایلام اینکه عمده اراضی زراعی این منطقه را زمین های دیم تشکیل داده به گونه ای که از مجموع 340 هزار هکتار زمین کشاورزی زراعی تنها 80 هزار هکتار آن آبی و مابقی دیم است.
دیمی بودن این زمین ها باعث شده که در فصول کم باران و خشکسالی میزان تولید محصول به مقدار قابل توجهی کاهش یابد و همین موضوع می تواند بر روند کمی و کیفی محصولات زراعی استان تاثیر منفی بگذارد.
در میان تولید محصولات زراعی کشت گندم معمولی و دروم گوی سبقت را از دیگر محصولات زراعی و باغی ربوده و بخش قابل توجهی از زمین های کشاورزی استان ایلام به کشت این دانه با اهمیت و استراتژیک خوراکی اختصاص یافته و به جرات می توان گفت مهمترین تولید استان ایلام در حوزه کشاورزی گندم است.
سالانه بطور میانگین در فصل برداشت بیش از 200 هزار تن گندم در استان ایلام تولید می شود و در سال هایی که بارش نزولات جوی و زمان ریزش ها زیاد و مناسب است برداشت این محصول راهبردی بسیار فراتر از این مقدار می رود.
اما از آنجایی که قوت اصلی مردم استان ایلام را نان تشکیل داده و بر اساس آمارها دومین استان مصرف کننده آرد و نان است بنابراین با وجود کشت و تولید انواع رستنی های باغی و زراعی تولید گندم در این استان همچنان حرف اول را می زند.
گندم این دانه طلایی رنگ خوش نگار ممر درآمد بسیاری از کشاورزان ایلام است و بیشتر اراضی زراعی استان به تولید این دانه خوراکی مهم اختصاص دارد.
44 هزار هکتار از اراضی زراعی استان ایلام به کشت گندم آبی و بخش قابل ملاحظه ای از گندم زارهای استان به گستره 80 هزار هکتار به کشت گندم دیم اختصاص دارد.
سال زراعی 95 - 96 در مجموع 280 هزار تن گندم از سوی کشاورزان استان ایلام برداشت شد که مقدار 247 هزار تن این گندم به نرخ تضمینی از گندمکاران خریداری شد.
استان ایلام در سال زراعی 95- 96 با وجود شرایط نامساعد جوی و کمبود بارش از حیث عملکرد زراعی بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی در ردیف استان های برتر بود.

** گندم مهمترین دانه تولیدی ایلام
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان ایلام به عنوان متولی اصلی خرید گندم تضمینی از کشاورزان گفت: دولت با خرید گندم کشاورزان عرصه را برای فعالیت دلالان، واسطه ها و سوء استفاده برخی افراد سودجو تنگ کرده است.
کامران سلیمان پور افزود: در همین راستا کشاورزان گندم کار با ثبت نام در سامانه پهنه بندی وزارت جهاد مشخصات فردی و اراضی زراعی و نیز شماره حساب بانکی خود را وارد و دولت مستقیما هزینه بهای خرید گندم را به حساب خود کشاورز واریز می کند.
وی با بیان اینکه یکی از عمده مشکلات استان ایلام در زمینه گندم ذخیره سازی آن است، یادآور شد: با توجه به مقدار اندک تولید گندم در استان ایلام در مقایسه با حجم بالای ظرفیت سیلوهای ذخیره سازی سالانه مقدار 170 هزار تن معادل 40 درصد فضای سیلوها خالی است.
وی میانگین تولید سالانه گندم استان ایلام را بین 200 تا 250 هزار تن در سنوات ترسالی ذکر کرد و افزود: ظرفیت کنونی سیلوهای استان 370 هزار تن است که 12 سیلو مربوط به بخش خصوصی و 31 مرکز خرید مباشر نیز متعلق به اداره کل تعاون روستایی است.
سلیمان پور گفت: این ظرفیت خالی سیلوها اتلاف هزینه، هدر رفت منابع مالی و انرژی و سرمایه گذاری است که با توجه به میزان تولید گندم در استان ایلام و تعداد سیلوهای کنونی به متقاضیان پیشنهاد می شود با صرف نظر از احداث سیلو سرمایه خود را در بخش های دیگر هزینه کنند.
وی با اشاره به اینکه سیلوهای کنونی جوابگوی مقدار گندم تولید شده در استان ایلام هستند، اضافه کرد: بر اساس تفاهم نامه شرکت بازرگانی ایران با کارخانه های آردسازی بخشی از گندم خریداری شده در سیلوها و ذخیره گاه های این کارخانه ها به عنوان ذخیره استراتژیک به صورت رایگان ذخیره می شود.
وی توضیح داد: کارخانه های آردسازی استان ایلام نیز با ذخیره این گندم در مواقع خاص چون حوادث طبیعی، راهبندان، اربعین، اختلال در تردد و حمل و نقل (همچون اعتصاب کامیون داران)، ... مشکلی برای تولید آرد نخواهند داشت.
وی گفت: کارخانه های آردسازی مکلف هستند که به آرد تولیدی سه درصد سبوس اضافه کنند و اکنون میزان سبوس آردهای تولیدی استان ایلام از 12 درصد گذشته به 15 درصد رسیده است.
سلیمان پور در مورد نان یادآور شد: با نظارت و پیگیری های مداوم بازرسان شرکت غله و خدمات بازرگانی و مرکز بهداشت افزودنی های غیرمجازی چون جوش شیرین و بلانکیت (جوهرقند) به عنوان بهبود دهنده های نان به حداقل رسیده و در صورت مشاهده پرونده متخلفان به مراجع قضایی ارجاع داده می شود.
به گفته وی کم فروشی، گران فروشی، وزن غیراستاندارد چانه، عدم رعایت موازین بهداشتی، تعطیلی های خارج از نوبت، و ... از دیگر مواردی است که بعضا در واحدهای نانوایی استان ایلام مشاهده می شود.
وی تاکید کرد: گندم، آرد و نان تولیدی در استان ایلام از کیفیت مرغوب و مطلوبی برخودار است اما افزودنی های غیرمجاز و ممنوع کیفیت و مرغوبیت نان تولیدی را کاهش می دهد.
وی خاطرنشان کرد: برای افزایش رشد تغذیه ای مصرف کنندگان مواد مغذی چون آهن و اسید فولیک در آرد تولید شده افزوده می شود.
سلیمان پور آموزش نانوایان و کارکنان این واحدهای تولیدی و اعطای گواهینامه بین المللی به آنها، فراهم ساختن فضای رقابت برای پخت مطلوب تر نان، تهیه برنامه عمل برای ترویج و ترغیب مردم به استفاده از نان های صنعتی در کنار نان های سنتی را از برنامه های شرکت غله و خدمات بازرگانی استان ایلام ذکر کرد.
به گفته وی میزان مصرف سرانه گندم استان ایلام 80 هزار تن است و شرکت غله با در نظر گرفتن حوادث غیرقابل پیش بینی و موضوع اربعین همواره 20 هزار تن به عنوان ذخیره استراتژیک دارد و مابقی گندم به عنوان مازاد به دیگر نقاط کشور ارسال و حمل می شود.

** کلزا تنها دانه روغنی ایلام با روندی رو به رشد
یکی دیگر از محصولات زراعی استراتژیک استان ایلام که در سال های اخیر کشت و تولید آن از اهمیت زیادی برخودار شده تولید دانه روغنی کلزا است که به منظور تلاش برای خودکفایی کشور در تولید روغن کشت و توسعه این دانه روغنی از اهمیت وافری برخوردار است.
استان ایلام هم در راستای سیاست های وزارت جهادکشاورزی اقدام به ترغیب کشاورزان برای تولید دانه روغنی کلزا کرده و هر سال به میزان کشت، تولید و توسعه این محصول اضافه می شود.
حاصلخیز بودن زمین های زراعی و تلاش برای بهره گیری از سیستم های نوین آبیاری و علوم جدید کشت و زراعت و حمایت دولت باعث شده که کشاورزان نسبت به کاشت دانه روغنی کلزا رغبت پیدا کرده و هر سال به میزان تولید و اراضی سطح کشت آنها افزوده شود.
دولت نیز با توجه به اهمیت کشت و توسعه این دانه روغنی سیاست های متعددی را در دستور کار خود قرار داده و از کشاورزان کلزا کار به شیوه های مختلف مثل پرداخت تسهیلات بانکی، خرید تضمینی محصول با قیمت مناسب حمایت می کند.
در حال حاضر هفت هزار هکتار از اراضی استان ایلام به زیر کشت دانه روغنی کلزا رفته که از این مقدار چهار هزار و 500 در شهرستان دهلران قرار دارد و این شهرستان به قطب تولید این دانه روغنی در استان و کشور تبدیل شده است.

** 10 درصد ارارضی کشورزی ایلام زیر کشت کلزا
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در مورد برنامه های توسعه کشت کلزا در استان به خبرنگار ایرنا گفت: ایلام نخستین استان پیشرو در زمینه کشت کلزا در کشور است که 10 درصد از اراضی آبی را به کشت این دانه روغنی اختصاص داده است.
حشمت زرین جنوب توضیح داد: طی یک برنامه 10 ساله و بر اساس سیاست های ملی باید 10 درصد اراضی آبی همه استان ها به تدریج به کشت کلزا اختصاص یابد که ایلام در اولین سال ابلاغ مفاد این بخشنامه آنرا اجرایی کرده است.
وی یادآور شد: زمین های زیرکشت کلزا در سال زراعی گذشته پنج هزار هکتار بود که در سال زراعی جاری این مقدار به هفت هزار هکتار رسیده است.

** توسعه کلزا بخشی از نیاز کشور به تولید روغن را پاسخ می دهد
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان ایلام هم در زمینه تولید کلزا گفت: سال زراعی گذشته 6 هزار تن دانه روغنی کلزا برداشت و خریداری شد و امسال این مقدار به 13 هزار تن رسید و برای این میزان دانه روغنی کلزا 360 میلیارد ریال بها به کشاورزان پرداخت شده است.
کامران سلیمان پور افزود: دانه های روغنی کلزا با توجه به فساد پذیری بالایی که دارد و نیز به علت اینکه استان ایلام فاقد کارخانه و واحد روغن کشی دانه روغنی کلزا است این دانه به محض خرید از کشاورزان به استان های دارای کارخانه روغن کشی ارسال می شود.
توسعه کشت دانه روغنی کلزا علاوه بر اینکه می تواند بخشی از روغن مورد نیاز جامعه را تامین و کشور را از واردات این محصول بی نیاز کند، در تامین شهد برای زنبورداران نیز بسیار مثمرثمر خواهد بود.
در حال حاضر هشت مرکز خرید دانه روغنی کلزا در نقاط مختلف استان داریم که بعد از خرید کلزا به علت فسادپذیری سریع به استان های مقصد حمل و صادر می شود.

** اراضی نوین آبی جایگزین اراضی دیم شود
استان ایلام به رقم وجود مشکلاتی چون تنش های آبی، خشکسالی های پی در پی سالیانه، کمبود بارش ها، یا به موقع نبودن ریزش ها، یا بارش های سیلابی، ریزگرد و ... در زمینه تولید گندم و دانه روغنی کلزا موفق بوده به گونه ای که در سال گذشته استان ایلام در زمینه تولید گندم رتبه برتر کشور را از آن خود کرد.
اما نکته ای که معمولا مورد انتقاد و ناخوشایندی گندم کاران است عدم پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان است و گاه پرداخت این مطالبات به زمان کشت پاییزه بعدی نیز می رسد.
استان ایلام دارای 340 هزار هکتار اراضی زراعی است که 80 هزار هکتار آن را زمین های آبی تشکیل داده و توسعه زمین های آبی به جای دیم می تواند به ارتقا و رشد کشاورزی استان برای افزایش و تنوع در تولید انواع دانه های روغنی کمک کند.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.