یونس قیطانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فراخوان این جشنواره اعلام شده است و این رویداد فرهنگی برای نخستین بار 12 شهریورماه امسال برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: نخستین دوره این جشنواره با ادبیات اقوام مختلف استان و با محورهای آزاد و موضوعی (آیینی و دفاع مقدس) در قالب های رایج شعری برگزار خواهد شد.
وی یادآور شد: در راستای صیانت از فرهنگ بومی محلی و بهره مندی از توانمندی های ادبیات شفاهی و مکتوب اقوام و اقلیم های مختلف استان، برگزاری این جشنواره پس از برگزاری موفق جشنواره های سورناوا در حوزه موسیقی سنتی و نخستین دوره جشنواره داستان نویسی بومی محلی استان، در دستور کار قرار گرفته است.
قیطانی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره کشوری تئاتر شرهانی در دهلران بازخوردهای مثبتی داشته است، گفت: با توجه به اینکه این شهرستان دارای تنوع اقوام چهارگانه استان (لر، کرد، لک و عرب) است این منطقه برای برگزاری جشنواره انتخاب شده است.
وی افزود: دیگر شهرستان های استان نیز برای برگزاری جشنواره آمادگی داشتند اما دهلران انتخاب شد که امید است با اعتمادی که به جامعه ادبی این شهرستان شده است پاسخ مناسب و نتیجه ارزشمندی در بر داشته و بر وحدت و همدلی اقوام این دیار بیافزاید.
به گفته معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام، غنای ادبیات اقوام مختلف استان که ریشه در خرده فرهنگ های اصیل اجداد و نیاکان دارد و به نوعی موتور محرکه جریان ادبی نسل امروز و پویایی فرهنگ جامعه است بهانه ای برای پرداختن به حوزه بومی و محلی است.
قیطانی با تاکید بر اینکه امروز نیاز به وحدت و ایجاد همدلی بیشتر در میان طیف های مختلف قومی جامعه احساس می شود، افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با آگاهی از حساسیت ها و از طرفی دغدغه های اهالی فرهنگ استان و به دور از خط کشی ها و مرزبندی های قراردادی و اصطلاحات تفرقه انگیز در ادبیات سیاسی و فرهنگی، به منظور توجه بیشتر به گنجینه واژگانی اقوام این دیار و بازتاب آن در شعر استان و تاثیر گذاری این داشته ها در قاب شعر بر محتوا و شکل ادبیات در زمینه های آزاد و به ویژه دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و مقاومت به وظیفه سازمانی خود عمل می کند.
وی ابراز امیدواری کرد: این برنامه های ارزشمند که با استقبال مردم و صاحبان قلم روبرو شده است در نخستین دوره اش عقیم نشود و با همراهی اهالی فرهیخته شعر و ادب و مسئولان در سال های آینده با گستردگی و رشد محتوایی ادامه داشته باشد و از طرفی باعث پویایی بیشتر جریان شعر و کشف استعداد ها و ترغیب نسل جدید برای آموختن و حرکت رو به جلو این رشته در استان شود.
به گفته قیطانی، با رشدی که در شعر بومی محلی استان در جوانان و نسل جدید مشاهده می شود می توان ادعا کرد که شکاف شعری میان این نسل و نسل درخشان گذشته از میان رفته و حتی کیفیت شعر بومی محلی حاضر از شعر کلاسیک فارسی نسل گذشته در حال پیشی گرفتن و ایجاد جریان سازی زبانی و فرهنگی مثبت است.
7171/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.