به گزارش ایرنا، گرمای 40 تا 52 درج سانتیگراد هوا معضلی است آنگاه که قطع برق نیز بر آن علاوه شود دیگر برای توضیح میزان کلافه شدن مردم نیازی به بزرگ نمایی مرسوم رسانه ای نیست به خصوص برای اهالی ایلام که بتدریج درحال فراموش کردن خاموشی های دهه 60 بودند.
به هرروی تیرماه 97سپری شد اما با پیشینه آنچه از ادبیات رسانه ای تغییر اقلیم در جهت افزایش گرما در یک دهه گذشته گفته و شنیده شده هم اطمینان دارند که ماه های زیادی تا پایان حکمرانی گرما باقی است ماه های گرمی که همچنان در سال های بعد دوره می شوند.
کنج دیگر موضوع قطع برق و نسبت مستقیم آن با گزاره ساده ریاضی است دراستانی که حداکثر اوج مصرف برق را 300 مگاوات تعریف و تولید کرده است مواجهه با افزایش جهش یافته به بیشتر از 362 مگاوات، راه حل کوتاه مدتی غیر از کاهش مصرف برای آن قابل تصور نیست.
بهترین شکل حل مساله و رسیدن به جواب کاستن از مصرف آنطور که شرکت برق آرزو دارد این است که مشترکان داوطلبانه با کاستن از میزان مصرف یا با تغییر الگو زمانی استفاده از وسایل پرمصرف و جابجا کردن زمان آن به ساعت های غیر اوج وضعیت مصرف و تولید را متعادل کنند.
اگر آرزوی شرکت برق محقق نشد تنها راه حل قابل دسترس مساله تا جبران کاستی تولید قطع 2 ساعته برق است هرکس راه حل دیگری دارد می تواند.....
سختی تطبیق یافتن جسمی با شدت گرمای بی سابقه زندگی را ملال آور می کند اما قصه قطع برق فقط با توضیح ملال نیست که اختلال درروند عادی و تحمل زیان در طیف گسترده ای از صاحبان مشاغل و فعالیت ها از دیگر نتایج اتفاق مکرر قطع برق است که ذکر برخی از موارد مشهور آن موضوع ادامه این متن می باشد.
آن قطع گاه و بی گاه برق در هفته های گذشته به یک معضل و مشکل اساسی و مهم برای مردم استان ایلام تبدیل و موجب اختلال در روند فعالیت اصناف مختلف و مشترکان خانگی و اداری شده است.
در محیط های اداری و بانک ها قطع ناگهانی برق موجب عقب افتادن کارها و امور اداری و بانکی می شود و اتلاف وقت وهزینه ایاب و ذهاب مراجعه کنندگان برای پیگیری کارهای اداری خود در روزها یا ساعات آتی را به دنبال دارد.
صنوف مختلفی چون صنعتگران، تولیدکنندگان مواد غذایی و آرایشی بهداشتی، خبازان، قنادی ها، سوپرمارکت ها، سردخانه داران، قصابی ها ودیگر پیشه هایی که به طور مستقیم با سلامت مردم درگیر هستند از قطعی های مکرر برق آسیب دیده اند.
این آسیب ها شامل سوختن یا آسیب دیدن تجهیزات فنی و وسایل گرمایشی یا سرمایشی، دستگاه های برقی چون ترازوهای دیجیتال، یخچال بوده یا اقلام خوراکی چون گوشت، شیرینی، خمیر، لبنیات و ... به علت گرما فاسد و غیرقابل مصرف شده اند.
نکته قابل توجه اینکه در بیشتر مواقع قطعی برق مشترکان اداری و صنوف بدون اطلاع قبلی و به صورت ناگهانی است و همین عدم آگاهی از قطع برق مشترکان و مراجعه کنندگان را کلافه و سردرگم می کند.
مسئولان شرکت برق از صنف های مختلف خواسته اند که محل کار خود را به ژنراتورها و موتورهای برق اضطراری مجهز کنند در حالیکه تهیه این موتورهای برق اضطراری نیازمند هزینه های گزاف است که گاه از توان صاحبان صنوف مختلف خارج است.
** قطع مکرر برق خبازان ایلامی را متضرر کرده است
رئیس اتحادیه صنف نانوایان ایلام گفت: قطع مکرر و بدون اطلاع برق باعث دور ریختن خمیرهای آماده پخت خبازی ها و تحمیل ضرر و زیان به آنها شده است.
صادق پژوهان افزود: هر واحد خبازی شهر ایلام میانگین روزانه یک تا سه کیسه آرد هدر رفت دارد و از نظر ریالی نیز بیش از یک میلیون ریال ضرر و زیان متحمل می شود.
وی در مورد تجهیز نانوایی ها به برق اضطراری هم گفت: خرید و تهیه یک دستگاه برق اضطراری حدود 150 میلیون ریال هزینه نیاز دارد که نانوایان توان تامین این مبلغ را ندارند.

** قطع برق عامل کاهنده تولید صنعتی
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی از نوسان و قطع برق به عنوان مشکل وعامل جدید کاهش میزان تولید نام برد.
مرتضی دارایی افزود: قطع برق بدون برنامه در شهرک صنعتی اتفاق می افتد که برای پیگیری این مشکلات و کاهش خسارت به واحدهای تولیدی و صنعتی استان با استانداری و شرکت توزیع نیروی برق مکاتبه شد و پیگیری های لازم انجام گرفته است.
وی از شرکت برق خواست که برق شهرک صنعتی در شیفت اول که از ساعت هفت و نیم تا چهار عصر است را قطع نکند و برنامه قطعی در شیفت دوم باشد تا مشکل کمی به وجود می آورد زیرا برخی از واحدها شیفت دوم ندارند.

** هدر رفت گوشت و مواد پروتئینی را به علت فسادپذیری در پی دارد
رئیس صنف قصابان ایلام در خصوص وضعیت فعالیت این صنف در مواقع قطعی برق گفت: باتوجه به فسادپذیری و تغییر رنگ گوشت در هوای گرم، قطعی مکرر برق در طول روز به مدت 2 ساعت می تواند در فاسد شدن این ماده خوراکی با ارزش تاثیرگذار باشد.
سیدجواد رسولی افزود: و همچنین با توجه به اینکه همه گوشت ها و لاشه ها در طول یک روز فروخته نمی شوند و باقیمانده گوشت های فروخته نشده در یخچال می ماند و قطعی برق موجب فاسد شدن تدریجی این گوشت ها می شود.
وی یادآور شد: بیشترین خسارت و زیان وارده به قصابان از ناحیه گوشت های چرخ کرده است که زودتر از لاشه ها فاسد و سیاه و غیر قابل استفاده می شوند و باید دور ریخته شوند.

** قطعی برق موجب بیماری و مرگ تدریجی طیور می شود
رئیس اتحادیه مرغداران استان ایلام هم گفت: قطعی برق موجب بیماری و تلفات در بین طیور می شود به گونه ای که طیور یا به صورت آنی و به علت گرمای محیط در لحظه از بین می روند و یا قطعی های هرروزه برق موجب استرس و تنش گرما در بدن این پرندگان شده و به تدریج این تنش گرما کاهش اشتها و بیماری را در بدن مرغ ها ایجاد می کند.
عزیزقیصوری یادآور شد: هرچند مرغداری ها به ژنراتورهای برق اضطراری مجهز هستند اما اگر چند دقیقه برای این ژنراتورها ایراد و اشکال بروز کند و به هر عنوان در سریع ترین زمان ممکن روشن نشوند حجم بالایی از طیور این واحدها تلف می شوند و سرویس کردن مداوم این دستگاه ها هزینه های زیادی را برای مرغداران به دنبال دارد.
وی از مسئولان شرکت برق استان ایلام خواست یا واحدهای صنعتی و تولیدی را از قطعی مکرر برق معاف کنند تا حوزه صنعت آسیب نبیند و یا اینکه با فعالان این حوزه برای انتخاب زمان مناسب قطعی برق مشورت و رایزنی شود تا هم صنایع متضرر نشوند و هم از حجم فشار برق شبکه نیز کاسته شود.

** مناطق گرمسیری ایلام از خاموشی‌ معاف شوند
نماینده مردم ایلام، ایوان، سیروان، چرداول، مهران و ملکشاهی درمجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای خطاب به وزیر نیرو از وی خواست که با توجه به افزایش بی سابقه دمای هوا مناطق گرمسیری استان ایلام از خاموشی‌ و قطع نوبتی برق معاف شود.
سلام امینی دراین نامه که هفته گذشته در رسانه ها نیز بازتاب یافت از وزیر نیرو خواسته که برق مناطق گرمسیری استان ایلام که از تعرفه گرمسیری درجه یک هم استفاده می کنند از شمول خاموشی ها همانند سایر مناطق گرمسیری کشورمعاف شوند.
در متن این نامه آمده است:60 درصدبرق مصرفی استان ایلام مربوط به مناطق گرمسیری است که در شرایط کنونی مصرف برق برای آنان اجتناب ناپذیراست چرا که در مناطق گرمسیری استان ایلام با دمای هوای بالای 55درجه، شغل و معیشت و حیات آدم ها به استفاده از لوازم خنک کننده و سرمایشی بستگی دارد.
وی در ادامه از مسئولان وزرات نیرو خواسته است: ... این مهم را باقید فوریت به صورت جدی و اورژانسی پیگیری فرمایید به گونه ای که برق مناطق گرمسیری استان ایلام که از تعرفه گرمسیری درجه یک هم استفاده می کنند از شمول خاموشی ها همانند سایر مناطق گرمسیری کشورمعاف شوند و سهمیه قطعی برق سایر مناطق استان به حداقل برسد تامردم زندگی عادی خود را از سر گیرند.

** شرکت برق استان ایلام صرفا یک توزیع کننده انرژی است نه تولیدکننده
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان ایلام نیز در خصوص قطعی برق در استان ایلام گفت: بسته به شرایط جوی و میزان گرمای هوا طبق برنامه ریزی های انجام گرفته قطعی برق تا شهریورماه همچنان ادامه دارد اما در روزهای خنک و مواقع کاهش دما قطعی برق نیز انجام نمی گیرد.
هادی شیرخانی افزود: هرچند قطعی برق در کاهش مصرف آن تاثیر داشته اما با توجه به شاخص های اندازه گیری این شرکت مدیریت مصرف از سوی مردم و مشترکان نیز در این مدت قابل توجه و محسوس بوده هرچند باید کماکان روند مدیریت مصرف جدی گرفته شود.
وی توضیح داد: شرکت توزیع برق تنها یک پخش کننده برق و انرژی به مشترکان است و دخل و تصرفی در میزان تولید و انتقال آن به استان ندارد و برق را نیروگاه های بالادستی تحویل گرفته و در سطح استان توزیع می کند.
شیرخانی در مورد اعتراض برخی صنوف در مورد متضرر شدن از قطعی مکرر برق هم توضیح داد: طبق آئین نامه ها همه صنوف و صنایع مکلف و ملزم به داشتن موتورهای برق و آب اضطراری هستند و تامین این دستگاه ها در مجوزهای فعالیت این صنوف قید شده است.
وی در مورد اعتراض برخی مشترکان به علت عدم اطلاع رسانی از قطعی برق نیز گفت: برنامه های قطعی برق همه مناطق استان ایلام در سایت این شرکت بارگذاری شده و این برنامه همواره به روز رسانی می شود.
وی با اعلام اینکه ساعات 11 صبح تا 18 عصر و 21 تا 24 شب ساعات اوج مصرف برق است، به مشترکان توصیه کرد برای مدیریت بهینه برق از استفاده از وسایل پرمصرف برقی در این ساعات خودداری کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان ایلام تاکید کرد: مسئولان این شرکت هم از قطعی برق ناخوشنود هستند و همچون سایرمشترکان ضرر و خسارت ریالی را متحمل می شوند اما قطعی برق به علت فشار بار مدارها الزام آور است.

** به گزارش ایرنا، نتیجه مدیریت مصرف و استفاده از وسایل پر مصرف در خارج از ساعات اوج بار و ترافیک شبکه می تواند تا حدود زیادی از قطعی برق یا حداقل از مدت زمان آن بکاهد.
آنچه در این هفته های اخیر موجب قطعی برق شده مصرف بی رویه و خارج از حد بیش از 200 هزار مشترک اداری، خانگی، صنعتی و عمومی استان ایلام است.
هفت هزار کیلومترشبکه مدار توزیع برق را به مشترکان سراسر استان ایلام می رساند.
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.