به گزارش ایرنا، فهد کمالوندی روز پنجشنبه در نشست خبری اظهار کرد: وجود بیش از 800 گونه انواع مخدرهای سنتی و صنعتی امروزه به یک دغدغه جدی برای کشورهای مختلف تبدیل شده و با توجه به همسایگی افغانستان به عنوان مهم ترین تولید کننده مواد مخدر سنتی این خطر در کشورمان بیش از سایر نقاط احساس می شود.
وی افزود: متاسفانه گرایش به مواد مخدر و بویژه مخدرهای صنعتی که اثرات بسیار ناگواری بر جسم ، روح و روان افراد مبتلا بجای می گذارد در دنیا ، ایران و استان ایلام رو به افزایش است و تنها با تکیه بر اقدامات دولت نمی توان به مقابله با این معضل و آسیب اجتماعی پرداخت.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ایلام یادآور شد: نخستین آمارگیری از تعداد معتادان کشور سال 1327 انجام و مشخص شد حدود یک میلیون و 200 هزار نفر فرد گرفتار در دام اعتیاد وجود داشت.
کمالوندی تاکید کرد: تعداد معتادان قبل از انقلاب در قالب ارزیابی های سریع انجام می گرفت ولی پس از انقلاب به شکل پیمایش کلی این آمارگیری انجام می شود و در هر دوره این آمارگیری از سوی نهادهای علمی و تحقیقاتی بیطرف انجام و این شورا نقشی در اعلام این آمارها ندارد.
وی اضافه کرد: بر اساس اعلام مسئولان امر سال 90 تعداد معتادان کشور حدود یک میلیون و 335 هزار نفر بود که این تعداد در پیمایش کلی سال 95 به 2 میلیون و 800 هزار نفر افزایش یافته که حدود یک میلیون و 400 هزار نفر نیز به شکل تفننی مصرف می کنند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نرخ شیوع اعتیاد در استان ایلام را 1،7 عنوان کرد که بر این اساس حدود 9 هزار نفر در استان به مواد مخدر ابتلا دارند که این آمار مربوط به محدوده سنی 15 تا 64 سال است.
کمالوندی ادامه داد: هم اکنون 6،3 درصد از مردم استان سیگار و 5،6 درصد نیز قلیان مصرف می کنند که از عوامل و پیش زمینه های اصلی در ابتلای افراد به مواد مخدر است.
وی گفت: میانگین سن شروع اعتیاد در کشور حدود 24 سال است که این میزان در استان ایلام کمتر و کمی بیش از 21 سال بوده و مایه نگرانی است که می طلبد دست اندرکاران امر برای مقابله با کاهش سن اعتیاد برنامه ریزی دقیقی داشته باشند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: مصرف خودسرانه برخی داروها همچون کدئین ها و آمفتامین ها بدون نسخه پزشک نیز از عواملی است که می تواند اعتیاد را به دنبال داشته باشد.
کمالوندی تاکید کرد: بر اساس آمارهای اعلامی از سوی مجامع جهانی در بازه زمانی سال 2009 تا 2015 حدود 23 درصد گزایش به سمت مخدرهای سنتی و صنعتی بیشتر شده است.
وی افزود: میزان کشفیات مواد مخدر در استان ایلام سال گذشته با افزایش 130 درصدی به نسبت سال ماقبل به 596 کیلوگرم رسید و یک هزار و 245 نفر نیز در این ارتباط دستگیر و 220 منطقه آلوده نیز پاکسازی شد و 9 باند فعال در زمینه تهیه و توزیع مواد مخدر در استان منهدم و متلاشی شد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه سال گذشته 225 نفر از بهبودیافتگان از مواد مخدر تسهیلات اشتغالزایی به میزان 30 میلیارد ریال دریافت کردند ، گفت: استان ایلام تاکنون 13 شهید را در راه مقابله با گسترش مواد مخدر تقدیم کرده است.
کمالوندی به حوزه درمان این شورا در استان گفت: تعداد مراکز درمان اقامتی اعتیاد 14 مورد است و سال گذشته 2 هزار و 619 نفر به این مراکز مراجعه کردند.
وی تعداد مراکز درمان دارویی را نیز 38 مرکز برشمرد و پنج هزار و 142 نفر از خدمات این مراکز استفاده کرده اند.
6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.