به گزارش ایرنا، طی دهه های گذشته گرمای هوا تنها مختص مناطق جنوب و گرمسیر کشور بود اما تغییر اقلیمی سبب گستردگی موج گرما در بیشتر مناطق کشور شده و این موضوع شاید هشداری برای تکرار در سال های پیش رو باشد.
موج گرما در مناطق مختلف استان ایلام از اوایل این هفته جاری به نزدیک 40 درجه سانتی گراد رسید و حتی در برخی از مناطق گرمسیری چون دهلران و مهران به بیش از 50 درجه افزایش پیدا کرد.
برق برخی شهرهای استان ایلام چندین روز متوالی است که به صورت نوبتی و در ساعات اوج پیک مصرف قطع می شود ، قطعی ای که اکنون مسئولان شرکت برق علت آن را مصرف بیش از حد برق بیان می کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق ایلام در این خصوص گفت: امسال گرمای بی سابقه هوا در کشور باعث شده تا مصرف وسایل گرمایشی و در نتیجه برق افزایش یابد بنابراین رکورد های بی سابقه ای برای پیک بار مصرف در کشور و حتی استان به ثبت رسیده است.
هادی شیرخانی با اشاره به افزایش چند برابری مصرف برق استان نسبت به سال گذشته، میانگین مصرف مشترکان ایلامی در برخی از نقاط استان خط قرمز ها را در نوردیده و در برخی ساعات عددی نزدیک به 30 درصد بیش از مدت مشابه در سال گذشته بوده که همین عامل موجب ایجاد فشار بیشتر به مدار و قطعی برق در ساعات اوج مصرف شده است.
وی ادامه داد: تنها با 10 درصد صرفه جویی در مصرف برق مشکل قطع برق و خاموشی منتفی می شود و اگر میزان صرفه جویی به 20 درصد مصرف کنونی برسد بهای برق مصرفی مشترکان در سطح مناسبی کاهش می یابد.
شیرخانی به راهکارهای کاهش مصرف برق در ساعات اوج پیک مصرف برق (11 تا 17) اشاره کرد و گفت: خاموش کردن لامپ‌های اضافی، استفاده از دور کند در کولرهای آبی، تنظیم دمای کولر بین 25 درجه سانتی ‌گراد، هنگام استفاده از کولر یا وسایل سرمایشی، تا حد امکان از لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، ظرف ‌شویی و جارو برقی به ‌طور همزمان بویژه در ساعت های اوج بار استفاده نشود.

** تغییر ساعت کاری ادارات اقدامی برای کاهش مصرف انرژی
در این روزها برخی استان های کشور از جمله استان ایلام، راهکار موقت تغییر ساعت کاری ادارات را برای کاهش مصرف انرژی در پیش گرفته اند که به گفته مسئولان شرکت توزیع نیروی برق استان این اقدام تاثیر گذار بوده است.
بر اساس گفته کارشناسان این شرکت، این تغییر ساعت موجب شده تا روزانه به میزان قابل توجهی در مصرف برق در این استان صرفه جویی شود.
طبق برنامه کاری که از سوی استانداری ایلام به ادارات ابلاغ شده ، ساعت کاری دستگاه های اجرایی و اداری استان بین 6:30 صبح تا 14:30 تعیین شده و این روند تا پایان مردادماه مصوب شده است.

** گرمای هوا همچنان در نقاط مختلف ایلام ادامه دارد
رئیس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی ایلام گفت : موج گرما از طرف کشور عراق امروز وارد استان ایلام شده و تا روز جمعه ادامه دارد.
مجتبی میهن پرست افزود: طبق پیش بینی های هواشناسی استان ایلام دمای هوا در مناطق سردسیر استان بین ۴۰ تا ۴۲ درجه بوده و دمای هوا در شهرستان های گرمسیری استان از ۵۰ درجه هم عبور کرده است.
به گفته وی اوج گرما طی امروز چهارشنبه و تا روز پنجشنبه در تمامی نقاط استان مستقر است.

** هشدار آبفای ایلام
شرکت آب و فاضلاب شهری ایلام نیز طی اطلاعیه ای خبر داد: قطع برق نیز سبب خاموشی تاسیسات و برق چاه ها ، ایستگاه های پمپاژ و... شده که دراین شرایط باید در مصرف برق و آب صرفه جویی کرد.
با این اوصاف و با ادامه همراهی و همکاری مردم در مدیریت مصرف برق و اجرای طرح های مدیریت بار، می توان از احتمال خاموشی ها در فصل گرم تابستان جلوگیری کرد.
3032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.