مازیار سلیمان نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این تعداد کیسه های پارچه ای در بین برخی از نانوایی ها و فروشگاه های شهرستان های آبدانان، دره شهر و ایلام توزیع شد.
وی با توجه به اینکه گذاشتن غذا یا نان گرم در درون کیسه های پلاستیکی برای سلامتی مصرف کنندگان مضر و خطرناک است، افزود: باید کیسه های پارچه ای به تدریج جایگزین کیسه های پلاستیکی شود.
سلیمان نژاد یادآور شد: کیسه های پارچه ای برخلاف پلاستیک از مضرات و آثارزیست محیطی منفی کمتری برخودار است و خیلی سریع تر از پلاستیک در طبیعت تجزیه می شود.
وی اظهار کرد: این کیسه ها پایه شیمایی ندارند و برگرفته از خود طبیعت هستند و باید فرهنگ جایگزینی کیسه های پارچه ای به جای پلاستیکی در بین مردم، مغازه و فروشگاه ها و نانوایی ها رواج یابد و خود مشتریان متقاضی کیسه های پارچه ای از فروشنده ها شوند.
وی با اعلام استقبال مردم نقاطی که در بین آنها کیسه های پارچه ای توزیع شده از این کیسه ها، تاکید کرد: این طرح با همکاری ادارات محیط زیست و انجمن های مردم نهادزیست محیطی در کل استان ایلام گسترش می یابد.
سلیمان نژاد گفت: از دیگر مزایای استفاده از کیسه های پارچه ای علاوه بر ماندگاری طولانی مدت این کیسه ها و قابلیت استفاده مکرر از این کیسه ها، کاهش سرمایه های تولید کیسه های پلاستیکی را به دنبال دارد.
به گزارش ایرنا، در هر بار پاکسازی اراضی ملی توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام میانگین بین 200 کیلوگرم تا یک تن انواع پسماند در طبیعت جمع آوری می شود که عمده این پسماندها را کیسه های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف تشکیل داده است.
سوم ژوئیه هرسال به نام روز جهانی زندگی بدون کیسه های پلاستیکی نامگذاری شده است و امسال شعار ( نه به کیسه های پلاستیکی ) برای این روز انتخاب شده است.

***طرح توزیع کیسه های پارچه ای در دره شهر اجرا شد
ایلام - ایرنا - رئیس محیط زیست دره شهر گفت: طرح توزیع کیسه های پارچه ای به جای کیسه های پلاستیکی در شهرستان اجرا شده است.
رضا بستام به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اجرای این طرح مهم ترین زمینه برای مشارکت شهروندان به منظور کاهش تولید و مصرف کیسه‌های پلاستیکی محسوب می شود.
وی افزود: طرح توزیع کیسه های پارچه ای در تعدادی از نانوائی های شهرستان دره شهر با هدف فرهنگ سازی در رابطه با کاهش استفاده از کیسه های پلاستیکی توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اجرا شد.
رئیس محیط زیست دره شهر اضافه کرد: مهم ترین مزایای این کیسه ها قابلیت بازیافت و کمک به پاکیزگی محیط زیست است.
وی تصریح کرد: کیسه های پارچه ای خرید درصورت آلوده و کثیف شدن، قابل شستشو است و می توان آن را به مدت طولانی استفاده کرد
بستام با اشاره به اینکه استفاده از کیسه های پلاستیکی علاوه بر محیط زیست برای سلامتی انسان نیز مضر است، افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده استفاده از کیسه ها و ظروف پلاستیکی برای سلامتی مضر است و استفاده از آنها، عوارض خاص خود را در محیط زیست و همچنین بر سلامت انسان برجای می گذارند.
وی فرهنگ سازی و اطلاع‌رسانی به مردم را مهمترین اصل در توجه به جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای دانست و تصریح کرد: از مزایای این طرح، نگهداری نان و خنک کردن مناسب، قابلیت بازیافت و کمک به پاکیزگی محیط زیست است.
7177 /6034/7172
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.