به گزارش ایرنا، یکی از مشکلاتی زیست محیطی که مدتها است باعث رنجش اهالی مردم ملکشاهی بخصوص شهر ارکواز شده است تجمع و جولان سگ های ولگرد و در برخی اوقات بیمار است که بدون هیچ محدودیتی در محدوده شهری پرسه می زنند.
تجمع و حضور این سگها ضمن اینکه باعث ایجاد مسائل بهداشتی وزیست محیطی برای شهروندان می شود به دلیل ایجاد رعب و وحشت ناشی از حمله و گاز گرفتی باعث سلب آسایش مردم عادی شده است، بخصوص اینکه موقعیت شهر ارکواز به گونه است که مرکز جغرافیایی این شهر به دلیل ورود چندین رودخانه فصلی فاقد سکنه بوده و محل مناسبی برای تجمع و زاد ولد این حیوانات تبدیل شده است.
ورود پساب ها ، پسماندها و زباله های ناشی از قصابی ها ، مرغ فروشی ها و دیگر زباله های شهری به حریم این رودخانه ها خود به مرکز اشاعه بیماری تبدیل شده و حضور سگ های ولگرد در این مکان ها حساسیت بهداشتی را صد چندان کرده است که باید هر چه زودتر مسئولان شهری به صورت جدی به این موضوع مرتبط با سلامت مردم ورود کنند.
یکی از شهروندان شهر ارکواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل تجمع سگ ها در خیابان های اصلی خصوص در ساعات شبانه نمی توان از منزل خارج شود.
رضا میرناصری افزود: این سگ ها به دلیل بیمارهای مختلفی که دارند در صورت گاز گرفتن از سوی آنها فرد دچار صدمات جدی شده و سلامت انسان به مخاطره می افتد.
مدیر اداره حفاظت محیط زیست ملکشاهی نیز با تایید مشکلات عدیده زیست محیطی برای مردم گفت: این اداره تاکنون گزارشات و تذکرات لازم را به مسئولان ،خصوصا شهرداری داده است.
رضا عدالت جو افزود: بهترین راه کنترل جمعیت سگ های ولگرد زنده گیری و خروج از سطح شهر و قرنطیه کردن در مکان های تحت حفاظت است.
وی با تاکید بر اینکه باید مکانی برای نگهداری سگ های ولگرد پس از زنده گیری و عقیم سازی آنها در نظر گرفته شود، گفت: شهرداری متولی مدیریت سگ های ولگرد است که باید در این خصوص اقدام کند.
وی با بیان اینکه کشتن سگها عامل کنترلی برای آنها نیست، یادآور شد: به دلیل رهاسازی پسماندهای غذایی و نخاله های ساختمانی در ورودی شهرها سگ ها به سمت شهر کشیده می شوند که از دستگاه های متولی انتظار می رود پسماندها و نخاله های ساختمانی را مدیریت کنند تا شاهد حضور کمرنگ تر این حیوانات در شهر باشیم.
رئیس مرکز بهداشت ملکشاهی نیز در این خصوص گفت: سال گذشته طی چند جلسه کمیته اتلاف حیوانات ولگرد در محل شهرداری ارکواز تشکیل شده ولی به دلیل عدم هماهنگی دستگاهها و استفاده نکردن از روش های علمی و نوین این مشکل هنور لاینحل باقی مانده است.
علی کاظم پور افزود: این سگ ها با توجه به نوع تغذیه ای که دارند می توانند عامل انتقال بسیاری از بیماری مسری باشد که لازم است این موضوع هر چه زودتر در دستور کار کمیته اتلاف و شهرداری ارکواز قرار گیرد.
شهرستان 30 هزار نفری ملکشاهی در 35 کیلومتری جنوب ایلام قرار دارد.
7179/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.