اسفندیار رستم زاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نرخ جمعیت دانش آموزی این استان در 2 رشته کار و دانش و فنی و حرفه ای سال تحصیلی جاری 29 درصد بود که در سال تحصیلی آینده با پنج درصد افزایش به 34 درصد خواهد رسید.
وی ادامه داد: تعداد جمعیت دانش آموزان در این 2 رشته تحصیلی هم اکنون پایین است که موجب شده توازن لازم در رشته های تحصیلی مدارس این استان برقرار نباشد.
مدیرکل اموزش و پرورش ایلام اظهار کرد: بر این اساس با اجرای طرح هدایت تحصیلی سال آینده تعداد دانش آموزان بیشتری به این 2 رشته گرایش و سعی می شود این درصد حفظ شود.
رستم زاد برقراری توازن در رشته های تحصیلی مدارس را در تناسب با بازار کار و ایجاد اشتغال در کشور مهم دانست و گفت: سال تحصیلی جاری با اجرای طرح هدایت تحصیلی آمار دانش آموزان در رشته علوم تجربی نیز کاهش یافت.
به گفته مدیر کل آموزش و پرورش ایلام، پیش از این روند ثبت نام دانش آموزان این استان در رشته علوم تجربی بالای 60 درصد بود که با اجرای طرح هدایت تحصیلی امسال این روند کاهش و به استاندارد کشوری نزدیک شد.
وی با بیان اینکه بیشتر خانواده ها موفقیت فرزندانشان را منوط به تحصیل در رشته تجربی می بینند، ادامه داد: با اهتمام این اداره کل و اجرای مطلوب طرح هدایت تحصیلی اکنون این نرخ به 35 درصد کاهش یافته و دانش آموزانی سال تحصیلی گذشته در این رشته پذیرفته شدند که به معنای واقعی در کنار علاقه استعداد لازم را برای تحصیل در این رشته داشتند.
رستم زاد با اشاره به فعالیت کمیته هدایت تحصیلی دانش آموزان با هدف کمک بهتر به انتخاب درست رشته تحصیلی آنها در این استان از اردیبهشت ماه تا نیمه مردادماه سال جاری گفت: این کمیته به منظور آگاهی بخشی به دانش آموزان پایه سوم راهنمایی و اولیای آنها با رویکرد انتخاب رشته درست فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی نحوه انتخاب رشته دانش آموزان سال سوم متوسطه اول را بر اساس معدل دروس مرتبط با هر رشته عنوان کرد که میانگین دروس پایه هفتم و هشتم با ضریب یک و پایه نهم با ضریب سه محاسبه و به عنوان عملکرد تحصیلی دانش آموزان در انتخاب رشته دوره متوسطه دوم لحاظ خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش ایلام یادآور شد: در اجرای طرح هدایت تحصیلی، مشاوران راهنمایی لازم را به اولیا و دانش آموزان دارند تا انتخابی درست و آگاهانه برای ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه شان داشته باشند.
به گزارش ایرنا، بیشتر خانواده های ایرانی و به تبع ایلامی معتقدند که موفقیت فرزندشان در گرو تحصیل در رشته تجربی است در حالیکه باید این دیدگاه که رویکرد ادامه تحصیل دانش آموزان است اصلاح و برای انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان مطابق با علاقه و استعداد آنها عمل شود.
حدود 100 هزار دانش آموز در استان ایلام در سال تحصیلی گذشته در یک هزار و 300 واحد آموزشی در مقاطع مختلف به تحصیل علم و دانش اشتغال داشتند که از این تعداد حدود 40 هزار نفر در مقاطع متوسطه تحصیل کرده اند.
7171/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.