دکتر راضی ناصری فر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از 10 سال گذشته تا کنون تنها یک مورد ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در این استان ثبت شده است که این یک مورد نیز مربوط به سال 94 و یک خانم دره شهری است که به علت کمک به همسر خود در قصابی به بیماری مبتلا شده بود و با موفقیت نیز درمان شد.
وی یادآور شد: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی حاد تب دار و خونریزی دهنده و مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه و تماس با خون و ترشحات انسان و دام آلوده منتقل می شود و بیماری شدیدی همراه با مرگ و میر 30 درصد ایجاد می کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان ایلام با بیان اینکه مهمترین ناقل و مخزن ویروس بیماری، کنه است و عفونت در انسان پس از گزش توسط کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست ایجاد می شود، گفت: بیشترین انتقال از این طریق به طور معمول همزمان با فصل فعالیت کنه ها در ماه های گرم سال است.
دکتر ناصری فر اظهار کرد: تماس با خون، ترشحات و بافت آلوده دامی از دیگر راه های انتقال بیماری است و گاو، گوسفند، بز، سگ، خرگوش، جوجه تیغی و حتی شترمرغ مخزن بیماری هستند اما این بیماری از طریق پرندگان منتقل نمی شود.
وی انتقال انسان به انسان را از دیگر راه های انتقال این بیماری عنوان کرد و افزود: تماس با خون و بافت بیماران به ویژه در مرحله خونریزی یا هر گونه اقدامی که منجر به تماس انسان با خون بیمار شود باعث انتقال بیماری می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان ایلام با بیان اینکه در کشور ما شایع ترین راه انتقال ذبح دام های آلوده و تماس با لاشه دام، خون و احشا پس از ذبح است، گفت: دام آلوده بدون هیچگونه علامتی است بنابراین افراد باید از مصرف گوشت تازه خودداری کرده و گوشت دام را پس از ذبح تا 24 ساعت در دمای یخچال قرار داده و سپس قطعه قطعه و مصرف کنند.
دکتر ناصری فر در مورد علائم بیماری اظهار کرد: در مرحله اول بیمار دچار تب، سردرد شدید، درد عضلانی، گیجی و سفتی گردن می شود و سپس وارد مرحله خونریزی شده که ممکن است به صورت کبودی پوست و خونریزی زیر پوستی یا وجود خون در ادرار، مدفوع و خلط خونی و خونریزی از دماغ، لثه و رحم باشد.
وی تاکید کرد: بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو باید ایزوله شود و با افراد خانواده و پرسنل بیمارستانی در تماس نباشد ضمن اینکه کارکنان بهداشتی و درمانی و افرادیکه با ترشحات و بافت های آلوده بدن بیمار تماس داشته اند باید تا 14 روز پس از تماس تحت نظر بوده و درجه حرارت بدن آنها هر روز کنترل شود.
دکتر ناصری فر از تمامی افراد خواست: از خرید گوشت های بازرسی نشده بدون مهر دامپزشکی(کشتار غیرمجاز دام) خودداری کنند و در هنگام ذبح دام از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش و چکمه استفاده کنند.
وی همچنین توصیه کرد: افراد در صورت مشاهده هر گونه بیماری پس از گزش کنه یا در صورت تماس با خون و ترشحات دامی و مصرف گوشت و بافت های حیوان ذبح شده در سریع ترین زمان به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.
به گزارش ایرنا، احتمال آلودگی چوپانان، دامداران، قصابان، افراد پشم چین و مصرف کنندگان بی رویه گوشت قرمز به تب کریمه کنگو بیشتر از سایرین است.
هرچند در استان ایلام به واسطه سم پاشی احشام و اخطارها و توصیه های بهداشتی مکرر هیچ گونه ابتلایی از بیماری تب کریمه کنگو مشاهده نشده است اما امسال و سال گذشته این بیماری عامل مرگ تعدادی از شهروندان برخی استان های کشورشد.
تب کریمه کنگو ویروسی است که از راه گزش پشه کنه وارد بدن دام می شود و راه های انتقال این ویروس تماس با خون و ادرار دام آلوده و مبتلا به ویروس از دام به دام و انسان است، این بیماری در بین مردمان مناطق دارای دامپروری شیوع بیشتری دارد.
بیماری تب کریمه کنگو در نیمه اول سال شایع می شود و ابتلا به این ویروس در دام دارای علائم خاصی نیست اما در انسان گاهی فرد به صورت خفیف دچار اسهال، تهوع، تب، کوفتگی بدن، ضعف، ترس از نور و دل درد می شود.
6032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.