به گزارش ایرنا، سرهنگ محمدرضا شرف بیانی روز سه شنبه در اولین نشست فصلی شورای راهبردی زنان و دفاع مقدس با محوریت بررسی نقش زنان در چینش محتوایی باغ موزه دفاع مقدس اظهار کرد: زنان استان ایلام خالق حماسه های بی بدیلی هستند که در هیچ جای کشور حتی در مناطق جنگی مانند آن حماسه ها نمود عینی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: بانوان ایلامی با وجود اینکه، استان در زیر آتش سهمگین حملات هوایی و زمینی دشمن بود اما با پناه بردن به زیرچادرها و در دل کوه ها دیارشان را ترک نکردند و با تحمل سختی و مشقت پا به پای مردانشان از استان دفاع کردند.
شرف بیانی افزود: زندگی چادرنشینی در زمان جنگ تحمیلی تنها در ایلام و در بین ساکنان این استان مرسوم بود و زنان ایلامی زندگی در چادرها در داخل استان جنگ زده خود را با وجود سختی ها و کمبودها به مهاجرت و زندگی در استان های امن و دور از جنگ ترجیح دادند.
وی گفت: عده ای از زنان در نقش ماداران و دختران خانه دار با نگهداری و مراقبت از کودکان، تامین مایحتاج خانواده، ایجاد فضای آرامش بخش در محیط خانه از مردانشان که در جبهه ها حضور داشتند حمایت معنوی می کردند و عده دیگری نیز در نقش بانوان شاغل در پشت جبهه ها در کلاس های درس، مراکز درمانی، اماکن تامین تدارکات نیازهای رزمندگان و ... فعالیت داشتند.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ایلام تاکید کرد: در باغ موزه دفاع مقدس که روند ساخت آن جدیت بیشتری گرفته یک بخش به بانوان استان ایلام اختصاص دارد که در این بخش کلکسیونی از انواع نقش های محوری زنان استان ایلام در زمان جنگ تحمیلی گنجانده شده است.
شرف بیانی اظهار کرد: باید نقش زنان که تاکنون مغفول مانده بود در این باغ موزه برجسته و در روند کار نیز ابعاد علمی، عملی، بومی، هنری، معنوی و عمق تاثیرگذاری و حضور موثر زنان در زمان جنگ لحاظ شود.
وی ثبت خاطرات و تاریخ شفاهی بانوان، معرفی زنان شاخص استان ایلام در زمان جنگ، شهدای بانوی استان، نمایشگاه دائمی عکس، ساخت ماکت از زندگی زنان در آن زمان، ایجاد آثار هنری در این زمینه ... را از جمله برنامه هایی ذکر کرد که در این باغ موزه گنجانده خواهد شد.
در این نشست اعضای شورای راهبردی زنان نیز به ارائه دیدگاه ها، انتقاد و پیشنهادهای خود در مورد چگونگی ساخت و چینش باغ موزه در بخش بانوان بعد از احداث آن پرداختند.
مراحل ابتدایی روند احداث باغ موزه دفاع مقدس استان ایلام در محل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در حال ساخت است.
313 نفر از بانوان استان ایلام در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به شهادت رسیده اند.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.