به گزارش ایرنا، معروف بسطامی روز دوشنبه در نشست هماهنگی پیگیری، مدیریت، کنترل و اطفاء حریق حوزه شهرستان ایلام اظهار کرد: دستگاه های مرتبط با آتش سوزی امکانات لازم برای مهار حوادث احتمالی در عرصه های طبیعی را تامین کرده اند اما این تجهیزات نیازمند بروز رسانی و توسعه است.
وی تاکید کرد: با این وجود در صورت آگاهی رسانی به مردم و جلب مشارکت سازمان های مردم نهاد با همین امکانات کم نیز می توان برنامه های مقابله با آتش سوزی جنگل ها و مراتع را عملی کرد.
فرماندار ایلام با بیان اینکه خطای انسانی بیشترین عامل آتش سوزی جنگل ها و مراتع است، اظهار کرد: سال گذشته آتش سوزی های سهوی در سطح مراتع استان خسارت های زیادی را به عرصه های طبیعی وارد کرد که امیدواریم در سال ‌جاری با همکاری دیگر دستگاه های اجرایی از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.
بسطامی اضافه کرد: در فصل تابستان به دلیل شرایط جوی مناطق جنگلی مستعد آتش سوزی هستند و با اشتباه برخی از افرادیکه در این مناطق حضور پیدا می کنند، آتش سوزی‌های گسترده‌ای به وجود می آید.
وی تاکید کرد: آموزش و اطلاع رسانی به مردم توسط رسانه های جمعی و نصب بنر در اماکن عمومی با همکاری شهرداری ها در زمینه حفاظت و نگهداری از محیط زیست و طبیعت بویژه هنگام حضور در عرصه ها، راه اصلی حراست از این عرصه های طبیعی در مقابل بلایا و حوادثی چون آتش سوزی است.
وی یادآور شد: با توجه به افزایش دما و شروع فصل گرم سال انتظار داریم دوستداران طبیعت مراقب آتش سوزی های احتمالی ناشی از سهل انگاری برخی افراد به ویژه در کوهستان باشند.
به گزارش ایرنا، بی احتیاطی، سهل انگاری و بی مبالاتی عامل انسانی مهمترین دلیل برای بروز آتش سوزی در عرصه ها است.
عمده آتش سوزی های رخ داده شده ناشی از آتش زدن پس چرای مزارع توسط کشاورزان و سرایت آتش به اراضی طبیعی و یا سهل انگاری گردشگران است.
یک میلیون و 700 هزار هکتار از گستره 2 میلیون هکتاری استان ایلام را جنگل، مرتع و بیابان در برگرفته که شامل 642 هزار هکتار جنگل درختان بلوط و 790 هزار هکتار مرتع است.
استان ایلام سال گذشته رتبه نخست کشور در خصوص پیشگیری از آتش سوزی عرصه های جنگلی و مرتعی را از آن خود کرد.
7180/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.